Insändare i Borås Tidning - Vad kostar en resa Stockholm-Norrtälje

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 maj 2015, 11:24:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En insändare i Borås Tidning i dag, där skribenten verkar vara rätt vårdslös med sanningen:

http://www.bt.se/insandare/varfor-sa-dyrt-att-aka-kollektivt-i-vast/

Kostar en resa Stockholm-Norrtälje för en pensionär bara 30 kronor? Låter ju märkligt. Sedan kan man ju inte jämföra SL:s periodkort för 690 kronor med Västtrafiks Regionen runt 30 dagar. SL har ju ett enhetspris på periodkort medan Västtrafik har en mängd priser beroende på den sträcka man åker.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Ja med reskassa så kostar det 30:-, enkelbiljett 40-56:- beroende på köpsätt

igel

Med reskassa kostar ett klipp 7,50kr för reducerat pris (ex. pensionär). Det kostar 4klipp Stockholm-Norrtälje dvs. 30kr. (för att använda reskassan måste man köpa ett accesskort för 20kr, vilket är en engångskostnad).

Lars_L

I och för sig kan man ganska väl jämföra SL kort för 790 kronor med Göteborgs regionen runt. Visst, det brukar hävdas att Göteborgsregionen är betydligt större. Men egentligen handlar det ju i Stockholm om att resenärerna inom zon A (som ju är en rätt stor andel av de boende i länet och än större om man ser till resandekvot som åker kollektivt), får betala ett överpris på några hundra kronor på SL-kortet som därigenom för finansiera för den mindre andelen resenärer som åker längre sträcka. Något liknande går säkert att göra i Göteborg. Sedan är väl frågan hur mycket överpris man kan ha, utan att det påverkar resandet negativt. Därtill får det ju effekter att folk reser mer utåt i regionen på fritiden då det är "gratis". Man brukar ju tala om effekten i Norrtälje när man införde månadskort i Stockholm. Totalt sett är väl den effekten dock rätt liten - är ju sällan resor på dimensionerande tid.

På samma sätt handlar det ju om reskassan. Genom få zoner blir det ju dyrt i Stockholm att åka kort sträcka till medellångt (lite beroende på vart man åker). 50 kronor är ju maxpriset för tre zoner även för vuxna utan rabatt. Det innebär att det är billigare att åka inom en zon i Göteborg och vad som räknas som Göteborg+. Ungefär samma pris på värdekort om man åker inom Göteborg ++, jämfört med Stockholm för tre zoner (beroende på avstånd). Medan en värdekortsresa på avstånd som är längre än Göteborg ++, ju i princip kan landa på 150 kronor i Göteborg (om det ens finns någon övre fast gräns), medan det inom länet i Stockholm finns en gräns på 50 kronor (inom länet och bortsett från Arlandatillägget).

Sammanfattningsvis- SL subventionerar långa resor på bekostnad av de korta, medan Göteborg mer har en prissättning som avgörs av det faktiska avståndet.

 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 13:30:29 PM
I och för sig kan man ganska väl jämföra SL kort för 790 kronor med Göteborgs regionen runt. Visst, det brukar hävdas att Göteborgsregionen är betydligt större. Men egentligen handlar det ju i Stockholm om att resenärerna inom zon A (som ju är en rätt stor andel av de boende i länet och än större om man ser till resandekvot som åker kollektivt), får betala ett överpris på några hundra kronor på SL-kortet som därigenom för finansiera för den mindre andelen resenärer som åker längre sträcka. Något liknande går säkert att göra i Göteborg. Sedan är väl frågan hur mycket överpris man kan ha, utan att det påverkar resandet negativt. Därtill får det ju effekter att folk reser mer utåt i regionen på fritiden då det är "gratis". Man brukar ju tala om effekten i Norrtälje när man införde månadskort i Stockholm. Totalt sett är väl den effekten dock rätt liten - är ju sällan resor på dimensionerande tid.

På samma sätt handlar det ju om reskassan. Genom få zoner blir det ju dyrt i Stockholm att åka kort sträcka till medellångt (lite beroende på vart man åker). 50 kronor är ju maxpriset för tre zoner även för vuxna utan rabatt. Det innebär att det är billigare att åka inom en zon i Göteborg och vad som räknas som Göteborg+. Ungefär samma pris på värdekort om man åker inom Göteborg ++, jämfört med Stockholm för tre zoner (beroende på avstånd). Medan en värdekortsresa på avstånd som är längre än Göteborg ++, ju i princip kan landa på 150 kronor i Göteborg (om det ens finns någon övre fast gräns), medan det inom länet i Stockholm finns en gräns på 50 kronor (inom länet och bortsett från Arlandatillägget).

Sammanfattningsvis- SL subventionerar långa resor på bekostnad av de korta, medan Göteborg mer har en prissättning som avgörs av det faktiska avståndet.



Nu är inte Västtrafiks område liktydigt med Göteborg utan det omfattar hela Västra Götalands län samt delar av Hallands och Jönköpings län.

När det gäller resenärer som köper periodladdning är de som betalar mindre än 790 (blev fel siffra förut) kronor för 30 dagar fler än de som betalar mer än 790. Att införa Stockholms-systemet skulle alltså bli dyrare för de flesta.

Och det går ju inte heller att komma ifrån att Västra Götalandsregionen är betydligt större än Storstockholmsregionen. Därtill kommer att Västtrafiks område är större än Västra Götalandsregionen. Göteborgsregionen är däremot inte särskilt stor, i vart fall inte till ytan. En resa mellan Göteborg och Gullspång, en av de längsta jag kan tänka mig med Västtrafik, kostar 145,80 med kontoladdning (värdekort var det länge sedan det hette). Gullspång-Göteborg är 21 mil närmaste bilväg. Motsvarande för Nynäshamn-Hallstavik är 16 mil.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars_L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2015, 14:28:21 PM
Nu är inte Västtrafiks område liktydigt med Göteborg utan det omfattar hela Västra Götalands län samt delar av Hallands och Jönköpings län.

När det gäller resenärer som köper periodladdning är de som betalar mindre än 790 (blev fel siffra förut) kronor för 30 dagar fler än de som betalar mer än 790. Att införa Stockholms-systemet skulle alltså bli dyrare för de flesta.

Och det går ju inte heller att komma ifrån att Västra Götalandsregionen är betydligt större än Storstockholmsregionen. Därtill kommer att Västtrafiks område är större än Västra Götalandsregionen. Göteborgsregionen är däremot inte särskilt stor, i vart fall inte till ytan. En resa mellan Göteborg och Gullspång, en av de längsta jag kan tänka mig med Västtrafik, kostar 145,80 med kontoladdning (värdekort var det länge sedan det hette). Gullspång-Göteborg är 21 mil närmaste bilväg. Motsvarande för Nynäshamn-Hallstavik är 16 mil.

Min poäng är väl att det även i Stockholm är dyrare för de flesta att vi har enhetspris på periodkortet. Egentligen hänger det också ihop med ett relativt högt pris för resa inom en zon i Stockholm. Alltså 25 kronor med reskassa. Detta styr ju också priset på periodkortet. Men tack vare denna lösning använder ju nästan alla periodkort i Stockholms län. Olika siffror finns, men det är väl ungefär 85 procent som använder olika former av periodkort, medan det hos Västtrafik tycks vara en lägre andel. Ett kort som bara gällde i Stockholms zon A, som väl ungefär hälften av befolkningen klarar sina resor inom, skulle ju alltså kunna kosta omkring 590 kronor. Men då skulle ju ett länskort behöva kosta betydligt mycket mer och i nivå med Göteborgs regionkort.

Däremot är det ju sant att Västra Götalandsregionen består av flera lokala arbetsmarknader, vilket skulle göra att många fler fann en prishöjning för exempelvis Borås från 525 till 790 ganska chockartad än kanske i Stockholm. Dock kan vi ju minnas att Uppsala ju genomförde en sådan reform nyligen och jag är tveksam till om Stockholm skulle lyckats genomföra enhetspris på periodkortet om det inte varit så "sedan urminnestider"

Min bedömning är nog att en resa inklusive byten (i Västra Götaland antar jag att antalet byten per resa är mindre än i Stockholmsområdet), är ungefär likvärdiga och hamnar på ungefär 40 kronor i genomsnitt (inklusive byten). Sedan handlar det ju bara om hur man fördelar den kostnaden. Vad som är rättvist handlar väl då om en politisk prioritering. Nu är det ju tal om enhetspris även på biljetter i Stockholm, då kan ju en resa för pensionär till Norrtälje hamna på omkring 20-lappen...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 15:34:18 PM
Min poäng är väl att det även i Stockholm är dyrare för de flesta att vi har enhetspris på periodkortet. Egentligen hänger det också ihop med ett relativt högt pris för resa inom en zon i Stockholm. Alltså 25 kronor med reskassa. Detta styr ju också priset på periodkortet. Men tack vare denna lösning använder ju nästan alla periodkort i Stockholms län. Olika siffror finns, men det är väl ungefär 85 procent som använder olika former av periodkort, medan det hos Västtrafik tycks vara en lägre andel. Ett kort som bara gällde i Stockholms zon A, som väl ungefär hälften av befolkningen klarar sina resor inom, skulle ju alltså kunna kosta omkring 590 kronor. Men då skulle ju ett länskort behöva kosta betydligt mycket mer och i nivå med Göteborgs regionkort.

Håller helt med om detta. Det var precis vad jag menade också. Hade du inte skrivit "Göteborgs regionkort" i sista meningen hade det blivit MVG.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)