Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer

Startat av eldani, 15 maj 2015, 20:22:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Scania testar just nu Europas första gasdrivna euro 6-buss avsedd för viss turisttrafik och längre linjetrafik. Bussen, en Scania OmniExpress 320, testas i Vendée vid den franska Atlantkusten och drivs med lokalt producerad biogas. Denna kommer från bönder på fyra bondgårdar. Produktionen har pågått sedan den 24 april och gasen pumpas in i staden Mortagne-sur-Sevres gasnät.

http://www.bussmagasinet.se/2015/05/scania-lanserar-ny-gasbuss-for-langre-linjer/

Helt rett av Scania att dom tar fram en buss som kan användas på längre linjer det är jätte bra.

homer

Men egentligen ingen nyhet väl? Omniexpress 320 har funnits med biogas ett tag, finns väl åtminstånde en skolbuss i Skåne, visserligen kanske den inte är Euro6, isåfall är de ju en nyhet...

Lars-Håkan_E

Räckvidden är lite för kort tyvärr för att vara gångbar.

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 15 maj 2015, 20:50:33 PM
Men egentligen ingen nyhet väl? Omniexpress 320 har funnits med biogas ett tag, finns väl åtminstånde en skolbuss i Skåne, visserligen kanske den inte är Euro6, isåfall är de ju en nyhet...



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2015, 21:06:09 PM
Räckvidden är lite för kort tyvärr för att vara gångbar.

Nej för längre resor är ju inte 500 km så mycket, det skall ju finnas tillgång till tankstationer också. Ute i Europa  kanske det däremot finns en något större marknad (?), avstånden är ju ofta lite kortare än här i Sverige.  För Svensk del skulle man, förutom i skoltrafik och linjetrafik, tänka sig att bussen skulle passa bra för bussbolag som kör transfer, sightseeing, och kortare beställningskörningar, företrädesvis i storstadsregionerna. Om vi tar Interbus i Stockholm som exempel så kör de ju en hel del korta  anslutningar för Tallink/Silja Line och därtill garanterat en del Sightseeing och beställningskörningar i närområdet. Om bussen utrustas med bekväma stolar, AC, gardiner m.m och ev.  någon extra bagagehylla så hade dessa passat utmärkt för trafiken, om det går att välja  dörrplacering 1+0+1 så får man också med lite mer bagage jämfört med 1+1+0.   
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Walter

Expresslinjer typ Skåne och Västtrafik? Liten marknad dock.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Tycker nog snarast det är konstigt att man satsar på gasbuss för "långdistans", när biodieselbränslet kommit så långt i utvecklingen.
Känns nog som en parantes oavsett. Gas är ingen praktisk lösning som bränsle inom trafiksektorn överhuvudtaget.

Men naturligtvis finns det kortare uppdrag man kan sätta en sådan buss på. Någonstans blir ju sådana lösningar dock alltid en begränsning som i slutändan gör att räckviddsbegränsningen minskar möjligheten av att utnyttja av fordonet. Detta är ju mycket känsligare i landsbygd och beställningstrafik, än stadstrafik.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 15:31:29 PM
Tycker nog snarast det är konstigt att man satsar på gasbuss för "långdistans", när biodieselbränslet kommit så långt i utvecklingen.
Känns nog som en parantes oavsett. Gas är ingen praktisk lösning som bränsle inom trafiksektorn överhuvudtaget.

Men naturligtvis finns det kortare uppdrag man kan sätta en sådan buss på. Någonstans blir ju sådana lösningar dock alltid en begränsning som i slutändan gör att räckviddsbegränsningen minskar möjligheten av att utnyttja av fordonet. Detta är ju mycket känsligare i landsbygd och beställningstrafik, än stadstrafik.

I beställningstrafik typ i Stockholm skulle man kunna sysselsätta enstaka dylika, men kostnaden för infrastrukturen gör att det skulle bli extremt dyra bussar, ingen som vill investera i sådant och låsa fast sig.

I länstrafik finns det ytterst fåtal län där busstypen skulle gå att använda, antingen stupar det på LE krav eller för kort räckvidd, i Roslagstrafiken skulle en sådan här buss vara svåranvänd, på 639 skulle busstypen klara två varv per dygn (om man använder sig av ramptankning) medans en dieselbuss saknar den begränsningen och tankas på 10 minuter.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 18:18:38 PM
I länstrafik finns det ytterst fåtal län där busstypen skulle gå att använda, antingen stupar det på LE krav eller för kort räckvidd, i Roslagstrafiken skulle en sådan här buss vara svåranvänd, på 639 skulle busstypen klara två varv per dygn (om man använder sig av ramptankning) medans en dieselbuss saknar den begränsningen och tankas på 10 minuter.

Dagens omlopp är ju redan idag så effektivt planerade att vissa dieselbussar (jaja RME då) på 639-passen måste stödtankas minst en gång mitt på dagen under någon 45-minutersrast för att kunna klara hela trafikdygnet, för att inte "bränslelampan" ska varna i slutet av kvällsförarens arbetspass. Så gasbuss även utanför Stockholms innerstad känns avlägset, ja.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2015, 20:03:21 PM
Dagens omlopp är ju redan idag så effektivt planerade att vissa dieselbussar (jaja RME då) på 639-passen måste stödtankas minst en gång mitt på dagen under någon 45-minutersrast för att kunna klara hela trafikdygnet, för att inte "bränslelampan" ska varna i slutet av kvällsförarens arbetspass. Så gasbuss även utanför Stockholms innerstad känns avlägset, ja.

Ja och dieselbussarna kanske borde specas med större tank än 360 liter, eller erbjuder Volvo inte 450 eller 500 liters alternativen?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 20:12:18 PM
Ja och dieselbussarna kanske borde specas med större tank än 360 liter, eller erbjuder Volvo inte 450 eller 500 liters alternativen?

Därför att det bara verkar finns en enda slags linjetrafik (närförort) och en enda slags linjevagn mellan de bägge närförorterna Täby och Herräng, och att det därför kanske räcker med en enda slags specning för precis alla linjevagnar däremellan? ::)

Lars_L

350-literstank bör ju dock räcka i regel i de flesta trafikområden. Mer än drygt 4 mil i timmen är svårt att klara i tidtabellslagd körning (inklusive reglertider och pauser). Det kräver i regel rätt långa linjer. Är väl nästan bara 639 och 676 i Stockholmrådet som har så pass stor del på bra motorväg/trafikled och effektiva omlopp, att man kommer ovanför den nivån och egentligen bara 639 som man kan köra så effektivt i praktiken att man kan nå 1000-km om dagen med ett fordon.

Utanför storstadsområden kan man i och för sig komma upp i något högre hastighet, men där är trafiken sällan lika effektiv och inte "öppen" under lika stor del av trafikdygnet, varvid det ändå är svårt att för ett enskilt fordon nå den kritiska nivån på ca 1000 km per dag.

Så ser man till linjetrafik, bör det väl räcka med att Scania fördubblar räckvidden till 1000 km - så bör man nog klara de allra flesta busslinjenät, med undantag givetvis för expressbusstrafiken, typ Swebus. Redan vid 750-800 km klarar man dock rätt mycket av linjetrafiken i Sverige - även i glesbygdslän. Men som sagt, gasbussar hör nog ändå till det förgångna. Måste man därtill transportera gasen på flak för att kunna ordna med tankning har ju nästan hela vitsen försvunnit redan där...

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 22:47:43 PM
350-literstank bör ju dock räcka i regel i de flesta trafikområden. Mer än drygt 4 mil i timmen är svårt att klara i tidtabellslagd körning (inklusive reglertider och pauser). Det kräver i regel rätt långa linjer. Är väl nästan bara 639 och 676 i Stockholmrådet som har så pass stor del på bra motorväg/trafikled och effektiva omlopp, att man kommer ovanför den nivån och egentligen bara 639 som man kan köra så effektivt i praktiken att man kan nå 1000-km om dagen med ett fordon.

Utanför storstadsområden kan man i och för sig komma upp i något högre hastighet, men där är trafiken sällan lika effektiv och inte "öppen" under lika stor del av trafikdygnet, varvid det ändå är svårt att för ett enskilt fordon nå den kritiska nivån på ca 1000 km per dag.

Så ser man till linjetrafik, bör det väl räcka med att Scania fördubblar räckvidden till 1000 km - så bör man nog klara de allra flesta busslinjenät, med undantag givetvis för expressbusstrafiken, typ Swebus. Redan vid 750-800 km klarar man dock rätt mycket av linjetrafiken i Sverige - även i glesbygdslän. Men som sagt, gasbussar hör nog ändå till det förgångna. Måste man därtill transportera gasen på flak för att kunna ordna med tankning har ju nästan hela vitsen försvunnit redan där...

300-350 liters tankarna räckte inte i de östra förorterna redan för 20 år sedan :-) därav köpte man bussar med 450-500 liters tankar redan 1997, bränsleförbrukningen har ju inte direkt minskat sedan dess, snarare tvärtom.
Om vi räknar med en snittförbrukning på 4,5 liter/mil så ser man att runt 300 liter inte räcker långt utan räckvidden blir nästan  i gasbussklass med skillnaden att det tar max 10 minuter att fylla i 300 liter diesel.

Vad gäller gastankarna så är nog dagens runt 1000 liter vad som rent praktiskt är möjligt att utrusta bussarna med.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 23:06:50 PM
300-350 liters tankarna räckte inte i de östra förorterna redan för 20 år sedan :-) därav köpte man bussar med 450-500 liters tankar redan 1997, bränsleförbrukningen har ju inte direkt minskat sedan dess, snarare tvärtom.
Om vi räknar med en snittförbrukning på 4,5 liter/mil så ser man att runt 300 liter inte räcker långt utan räckvidden blir nästan  i gasbussklass med skillnaden att det tar max 10 minuter att fylla i 300 liter diesel.

Vad gäller gastankarna så är nog dagens runt 1000 liter vad som rent praktiskt är möjligt att utrusta bussarna med.

Men kommer man upp i körsträcka på fyra-fem mil per timme, så lär ju förbrukningen komma ner till 4-liter/milen åtminstone. Då handlar det ju om mkt få Start/stopp på sträckan. Närförort drar givetvis mer, men där är det svårt att komma upp i mer än 3 mils körning per timme (inklusive regleringstid etc). Ledbuss drar också mer, men där har man ju i regel 450-liters tankar. Dubbeldäckarna har ju 700-liters. Att boggivagnarna från 2002 drar mer är ju inte så konstigt, men viss utveckling av motorerna sägs ju ändå ha skett sedan dess. Fast det kanske mer handlar om smart marknadsföring😀

Även 4,5 liter milen, ger ju dock ca 80 mil per tank(360). Med närmare 5 mil per timme med 639, så räcker det ändå till 16 timmars körning. Det kräver att omloppet är ute non-stop från exempelvis 5-21. Att lösa den begränsningen omloppsmässigt är ju fullt hantermässigt.

Även för nya bussar brukar ju nyjttjandegraden ligga på ca 30mil per dag. I Norrtälje verkar medlet ligga på ca 60 mil per dag (ej helger medräknat och utifrån några stickprov). Så begränsningen får ändå sägas bli rätt liten när man når upp till 80-mil per tankning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

55** boggibussarna hade en medelförbrukning på 4,40 i den lista jag har och den är då hyfsat gammal, sannolikt går den att få ner ett antal dl i ren landsvägskörning men RME påverkar gärna åt andra hållet samtidigt som bussarna är 13 år gamla idag.
I praktisk trafik så kan man inte regelmässigt utnyttja mer än 300 av 360 liter på ett ungefär, man ska alltså inte planera mer trafik än så, annars blir man garanterat stående med torr tank alternativt igensatta filter med jämna mellanrum.

Det här är ju ett större problem när bussarna enbart kan tankas på depå av speciell personal, i Roslagsfallet antar jag att förarna på smådepåerna tankar själva på närliggande mackar eller finns det pumpar i Älmsta o Hallstavik numera?