Spårvägsplaner i Stockholm skrotas på stombusslinje 4

Startat av eldani, 13 maj 2015, 19:15:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Det blir ingen konvertering av stombusslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg. Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting vill skrota planerna, skriver lokaltidninge Mitti. Så sent som innan jul beslutade politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting att man skulle satsa 40 miljoner kronor på en förstudie om att omvandla stombusslinje 4 till spårväg, men nu föreslår alltså tjänstemännen i trafikförvaltningen att man inte ska gå vidare med de planerna.

http://www.bussmagasinet.se/2015/05/sparvagsplaner-i-stockholm-skrotas/

Nu får man se hur det blir nu.

Andreas91

Ingen är väl särskilt förvånad? Kollektivtrafiken i Stockholm är som en uttjatad tv-serie. Ingenting nytt händer, med undantag för några enstaka händelser (som Hongkong-historien) i ett desperat försök att försöka hålla tittarnas (i det här fallet kundernas = resenärernas) intresse vid liv. Jag zappar numera ofta över till ett annat program. SLs och landstingets koncept för "tv-serien" är tomma ord. Jag och många andra av SLs kunder tycker att det räcker nu.

Lars_L

Vi får väl se. Det här är ju bara tjänstemannaförslag. Polikerna har inte tagit ställning. Själva utredningen är ju småpotatis ur ekonomiskt hänseende. Däremot finns väl inte de 3-4 miljarder som väl en konvertering skulle kosta ungefär...utan stöd från staten eller staden, ser jag inte att man kan genomföra detta de närmaste tio åren i alla fall.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Politikerna i Stockholm har jag inte mycket till övers för.  Det räckte med 1967...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 15 maj 2015, 00:33:50 AM
Politikerna i Stockholm har jag inte mycket till övers för.  Det räckte med 1967...

Och hur många som var med 1967 jobbar kvar nu?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

En fråga är väl hur mycket dagens politiker lärt sig av tidigare misstag? Nu är det en annan fråga, men bergrumsterminalen i Slussen är ju något som väcker vissa frågetecken. För att återkoppla till spårväg så är väl även frågan om hur mycket dyrare det blir att skjuta detta på framtiden?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Det fattas nog beslut idag som kommer att ifrågasättas om 40 år - man kan ju trots allt inte se in i framtiden. Min poäng kring konvertering av fyran var väl mer att utredandet av detta drivits på mer från politiskt håll, än från tjänstemannahåll. Den ursprungliga planen har väl tittat på ett behov 2030 snarare än 2020.

Eftersom utredandet inte kostar många kronor, blir det väl snarast en del av förhandlingarna mellan partierna inför nästa års budget, än beroende av vad tjänstemännen nu föreslår.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: eldani skrivet 13 maj 2015, 19:15:00 PM
Det blir ingen konvertering av stombusslinje 4 i Stockholms innerstad till spårväg. Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting vill skrota planerna, skriver lokaltidninge Mitti. Så sent som innan jul beslutade politikerna i trafiknämnden i Stockholms läns landsting att man skulle satsa 40 miljoner kronor på en förstudie om att omvandla stombusslinje 4 till spårväg, men nu föreslår alltså tjänstemännen i trafikförvaltningen att man inte ska gå vidare med de planerna.

http://www.bussmagasinet.se/2015/05/sparvagsplaner-i-stockholm-skrotas/

Nu får man se hur det blir nu.

Men hur i hela friden tänker man med :o? Känns som de inte har något förnuft alls. Ett underskott på ca 1 miljard i SL finanser och man ska bygga ut spårvägen i Stockholm samtidigt som man ska förlänga blå linjen till Nacka. Hur ska man kunna finanseras detta efter skattesänkningar och SL's extremt dåliga skötsel av ekonomi. De styrande verkar har tappat vettet och nu riskerar ekonomin blir ännu värre då oppositionen tillsammans med SD kommer rösta ner förslaget om höjningen av SL kortet: http://omni.se/topic/c6002bc9-6590-462e-a741-acf6dc41bfb9/efc8992b-82da-4d21-8b12-2c882a553cb6

Man har gått för långt och gjort många misstag tidigare. Men det här är i höjden av allt ihop.
Software Developer