Ny skyltning på Roslagsbussarn mot Stockholm? - 13 maj 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 13 maj 2015, 15:24:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Jag har observerat att man nyligen måste ha infört ny skyltning på en del Roslagslinjer söderut mot Stockholm, t ex 608, 624C, 628C och 639. Många bussar på dessa linjer verkar skylta om till "Endast avstigning" någonstans söder om Täby.

Bifogar en bild från idag. Förmodligen handlar det om linje 608, 624C eller 628C. En vagn på linje 628C skyltades dock "628 Endast avstigning" (alltså även linjenumret inkluderat).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2015, 15:24:18 PM

Jag har observerat att man nyligen måste ha infört ny skyltning på en del Roslagslinjer söderut mot Stockholm, t ex 608, 624C, 628C och 639. Många bussar på dessa linjer verkar skylta om till "Endast avstigning" någonstans söder om Täby.

Bifogar en bild från idag. Förmodligen handlar det om linje 608, 624C eller 628C. En vagn på linje 628C skyltades dock "628 Endast avstigning" (alltså även linjenumret inkluderat).

Tack för bilden. Jag tycker det är ett ofog att utelämna linjenumret. Helt ovanligt är det inte att man står och väntar på någon som kommer med en viss linje. Det är lika illa när informationen skyltas bort alltför tidigt vid ankomst till en terminal.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

J0han

676 o 639 skyltar om till Endast avstigning efter Roslags näsby in mot stan, lämnade det dom förslag till SL förra sommaren men sen kom någon på att man ska släppa på resenärer hela vägen in till stan.. så där har dom missat något.. även 677 skyltar Endast avstigning efter AR mot Uppsala för upplysning

Ersa

Nu är det någon som inte alls tänkt till och orsakat ett större missförstånd! Just den senaste ändringen att 639 och 676 verkligen skall ta på- och avstigande vid i stort sett alla hållplatser i bägge riktningar mellan Roslags Näsby tpl och Tekniska högskolan är ju den största förändringen på flera år, och är väldigt viktig för VBP-tanken.
Förarna inte bara uppmanas, utan skall plocka upp påstigande på i stort sett alla stopp södergående (utom Roslagstull södergående, som bara 670 trafikerar). Så denna skyltning motverkar hela grundidén med den senaste förändringen.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 13 maj 2015, 16:48:34 PM
Tack för bilden. Jag tycker det är ett ofog att utelämna linjenumret. Helt ovanligt är det inte att man står och väntar på någon som kommer med en viss linje. Det är lika illa när informationen skyltas bort alltför tidigt vid ankomst till en terminal.

Att skylta både linjenummer samt texten "Endast avstigning" borde det inte vara några större bekymmer med. Men det är väl som förslaget att skriva "Stockholm Ö" på södergående 639, 670 och 676... dvs att det föreslås om och om igen, med noll respons tillbaka. :(

Kvarne

Fenomenet kan härmed rapporteras även från trafikområde SSV(Sthlm Sydväst). Mötte idag flertalet bussar med denna skyltning på Huddingevägen strax före Huddinge Sjukhus.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

igel

Jag funderade i morse när jag stod och väntade på 178:an i Danderyd, varför en stomlinjeblå dubbeldäckare av märket VDL stannar till och öppnar framdörren i Danderyd när ingen kliver av och bussen är skyltad "endast avstigning" samt att de yttre högtalarna på bussen ropar ut endast avstigning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 13 maj 2015, 19:19:20 PM
Fenomenet kan härmed rapporteras även från trafikområde SSV(Sthlm Sydväst). Mötte idag flertalet bussar med denna skyltning på Huddingevägen strax före Huddinge Sjukhus.

Det lär nog sprida sig över hela länet i takt som bussarnas dator uppdateras med nya filer, just detta känns som en högst onödig finess

Redan på den gamla goda tiden när blåbussarna i typ Tyresö infördes skyltades bussarna till Ej i Trafik" när man svängde in på Gullmarsplan terminalen, vissa tidigt, andra hann man fram till avstigningsplatsen med och någon enstaka hann man t.om svänga runt efter avsläppet med, allt detta är/var ju kopplat till avståndet tillsammans med GPS data varför det skiljde mellan individerna.

MrH

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2015, 21:08:25 PM
Redan på den gamla goda tiden när blåbussarna i typ Tyresö infördes skyltades bussarna till Ej i Trafik" när man svängde in på Gullmarsplan terminalen, vissa tidigt, andra hann man fram till avstigningsplatsen med och någon enstaka hann man t.om svänga runt efter avsläppet med, allt detta är/var ju kopplat till avståndet tillsammans med GPS data varför det skiljde mellan individerna.

O.T.   Det där minns man ju!  :) Minns också en individ som alltid hade "högsta volym" på utropen varje gång man brutit strömmen. Tror aldrig jag hoppat så högt i förarstolen som då.
Det var Swebus 4138 för övrigt  ;)

/MrH

homer

även motorvägsbussar mot slussen från Nacka och Värmdö får samma skyltning, för att sedan direkt efter Nacka trafikplats slå om till vanlig skyltning igen

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2015, 21:08:25 PM
Det lär nog sprida sig över hela länet i takt som bussarnas dator uppdateras med nya filer, just detta känns som en högst onödig finess

Speciellt när dessa bussar skall lasta påstigande hela linjens längd!

Matte

Samma text på linje 865 mellan Vallavägen-Söderbymalmsskolan

Tommy E

Linje 176 och 177 har också denna skyltning när de ankommer till Brommaplan, åtminstone i riktning mot Stenhamra/Skärvik. Hur det är i den andra riktningen är jag inte säker på.

Ett annat exempel där en sådan här skyltning skulle passa perfekt är morgonturerna på linje 338 i riktning mot Brommaplan, där det inte är någon påstigning på sträckan Svanhagen-Brommaplan. Jag har ännu inte sett om skyltningen har införts på denna linje, eftersom jag lyckligtvis inte har börjat tidigt de senaste dagarna. ;D

Dock håller jag med om att det är olyckligt att linjenumret inte syns. Om det är så att "Endast avstigning" inte får plats på en rad tillsammans med linjenumret skulle man kunna ändra till "Ej påstigning", vilket borde fungera utan problem.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Frågan är väl om det verkligen ska vara så här?

Känns som det blivit någon bugg i SL:s system då det verkar förekomma lite överallt och i vissa fall att det verkar bli direkt fel och att det i andra inte verkar finnas några behov.

Man får väl se om det försvinner efter helgen för nästa paket går väl ut för nedladdning söndag natt mot måndag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman