Huvudmeny

Förarkort?

Startat av pegee, 12 maj 2015, 10:58:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Det dök upp en fråga i fikarummet härom dagen. Om normalt kör linjetrafik så behövs inte förarkortet. Om man sticker emellan med enbeställning så skall givetvis förarkortet användas. Men... enligt vissa så är det så att när jag väl börjat använda förarkortet så måste jag fortsätta med det. Även i linjetrafiken???
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Wetjo

Lättast är väl om du alltid använder förarkort. Även när du är innanför femmilsgränsen. Ställ då färdskrivaren i "out-läge"
Det finns ju linjer som är längre än fem mil, så frågan känns lite fel...

Så fort du har körning utan för femmilsgränsen måste du ha förarkort hela dagen (med reservation för att reglerna ändrats) oavsett om du håller dig inom femmilsgränsen...

EU-Körning gäller linjer som är längre än 50 km i sin längsta sträckning. Även om din tur slutar inom femmilsgränsen så kan linjen vara längre. Du måste då använda färdskrivarkort.

Gör du ett vagnbyte är det också EU-körning, enligt den trafikpolis som jag diskuterade detta med...
Linjelagd skolkörning inom femmilsgränsen klarar sig, medan annan skolkörning räknas som beställningskörning (=färdskrivarkort)

Rätta mig gärna, om jag har fel någonstans...  ;)

Lars-Håkan_E

Egentligen....

Använd alltid förarkort (om man inte enbart kör i tätortstrafik och enbart efter tidtabell och schema), kör man undantagen körning så använder man outläge (om man vet att man efteråt kan styrka detta)

Alla andra s.k kryphål och undantag kommer enbart att innebära att du någon gång kommer att torska, eller ännu troligare kommer arbetsgivaren att göra det vid en företagskontroll.

Ska man köra undantagen körning så innebär det att linjen alltid måste vara kortare än 50 km, du kan aldrig nånsin köra något annat, aldrig göra någon avvikelse från linjen/tidtabellen/schemat utan förarkort och du ska i princip alltid kunna uppvisa gällande tidtabell och tjänstgöringslista/schema

Wetjo

Glömde en sak i mitt förra inlägg...

Oavsett vad du kör. EU-körning eller Undantagen körning måste du kunna styrka vad du gjort 28 dagar tillbaka...

pegee

Ovanstående svar är givetvis rätt. Men frågan kvarstår. När jag dagligdags kör tidtabell-lagd linjetrafik som ligger inom 50 km gränsen
så använder jag inte förarkortet. Efter en beställningskörning där jag använt kortet så är alltså frågan om jag måste fortsättningsvis
använda kortet även till linjetrafiken?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars-Håkan_E

Citat från: pegee skrivet 12 maj 2015, 17:22:11 PM
Ovanstående svar är givetvis rätt. Men frågan kvarstår. När jag dagligdags kör tidtabell-lagd linjetrafik som ligger inom 50 km gränsen
så använder jag inte förarkortet. Efter en beställningskörning där jag använt kortet så är alltså frågan om jag måste fortsättningsvis

Det är ju detta som gör att det (som jag tycker) är både enklare o säkrare att alltid ha kortet i och använda out när man kör undantagen trafik, alternativet som jag ser det är att bara använda kortet på linjer längre än 50 km + annan körning och att markera alla arbetsdagar/tider i undantagen körning som annat arbete, ska ju synas 28 dagar bakåt.

Krångligt, javisst.

Betydligt enklare om man kör sådan trafik att man alltid använder/behöver kort, ingen packe blad att släpa på och hålla aktuella, inga tjänstgöringslistor som ska vara uppdaterade o i princip signerade + tidtabeller.

Wetjo

Citat från: pegee skrivet 12 maj 2015, 17:22:11 PM

Svar ja! Även om du börjar med linjetrafiken och har beställningen efter måste du ha kortet isatt. Men då har du färdskrivaren i "out-läge" (=Annat arbete)

mittlinje

Tänk som förr i tiden - då ställde du in färdskrivaren i "annat arbete". Idag ställer du in den i "out". Det som tidigare var annat arbete är idag arbete inom 50 km-gränsen. Dock som vissa anger, du skall kunna dokumentera ditt arbete de senaste 28 dagarna.

Dock är inte "out" så lätt beskrivet. Givetvis gäller "out" inom depåområdet - om du kan verifiera vad fordonet gjort. För fordonets verksamhet tycks vara högre än din. Har någon från verkstaden flyttat fordonet utan att registrera sig så kan du fällas för det. Ta därför en remsa varje gång du misstänker att fordonet flyttats innan du tar över det. Det är därför också viktigt att det dokumenteras när fordon lämnas till och fås från verkstad.

ajox

Enligt Transportstyrelsen så behöver man inte ställa färdskrivaren i OUT-läge, det underlättar för de som ska kontrollera, men det finns ingen lag som förbjuder någon att använda skrivaren på linjer som inte är längre än 50 km.

Rent generellt kan man säga att man ska alltid använda skrivare enligt lag, fast lagen ger ett undantag för linjer som är kortare än 50 km, dvs man behöver inte använda skrivare men det finns inget förbud mot detta.

Undantaget gäller även tomkörning till och från undantagen linje,vid tomkörning till EU-linje ska alltid skrivare användas.

Der_löwe

Du behöver aldrig använda förarkortet/diagramblad om du kör undantagen trafik (linje kortare än 50 km) oavsett vad om du kör trafik som kräver färdskrivare samma dag. Det finns dock många som spekulerar om detta men få vet vad som gäller. Det är dock inte förbjudet att använda förarkortet/diagrambladet, men sätt färdskrivaren i out för att slippa problem om du får poliskontroll och du kört längre än 4.5 timme utan rast. Ponera att du kör i tex Tyskland och skall försöka förklara på tyska/bruten engelska om svenska undantaget för linjer under 50km... vill man helst undvika eller hur?

Der_löwe

Citat från: Wetjo skrivet 12 maj 2015, 18:44:25 PM
Svar ja! Även om du börjar med linjetrafiken och har beställningen efter måste du ha kortet isatt. Men då har du färdskrivaren i "out-läge" (=Annat arbete)

Du har fel, om du menar linjetrafik = linje under 50km.

en_dalmas

Jag har hört nåt om att det funnits på förslag om att göra allt till EU-körningar nu under 2015. Nån som hört nåt om det?