Test av en ny kompaktkamera (Flygbilder...)

Startat av Mikey, 10 maj 2015, 12:10:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

För ett par dagar sedan skaffade jag mig en liten kompaktkamera till att ha i fickan ibland, då jag inte har möjlighet (eller ork...) att släpa med den stora kameran. Jag har provat mig på ett par bilder med den, och den verkar göra sitt jobb rätt bra. :D

Boeing 777-200

ATR-72-500

En Fokker 50 som vilar över helgen i väntan på att flyga post till Visby kl. 05:30 på måndag.

Boeing 737-600

Och så en sån där liten sak som kör runt med bagaget på flygplatsen, fotad en stund efter att solen försvann ner bakom horisonten... :)

Mattias Petersson

Fina bilder vad är det för kamera du köpte  ???
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikey

Tack, det är en Sony RX100. Jag missade att skriva det i originalinlägget. :)

Bussmicke

Bra val av kamera,  har en själv
Vilken köpte du den första RX100?
Den har jag själv.
Jobbar du på Arlanda?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2015, 16:42:21 PM
Bra val av kamera,  har en själv
Vilken köpte du den första RX100?
Den har jag själv.
Jobbar du på Arlanda?

Ja, ja och ja. :)

Mr G

Snyggt Mikey. Jag kör själv med en Panasonic Lumix TZ40. Förutom min stora Sony. Den är perfekt att ha i fickan och bra att smyga fram och plåta under start och landning genom fönstret fast det kanske inte är tillåtet. Tyvärr gick skärmen sönder senast i New York, så jag är tvungen att skaffa en ny inför nästa resa. Det är min tredje Panasonic, och det som är bra med den är att den har manuella inställningar, vilket inte alla små kompaktkameror har.

Take off - Fort Lauderdale. Landing - Arlanda
Gissa vilket som är vad, och begrunda skillnaden inte så värst många km från flygplatsen. Bilderna tagna med Sonyn eftersom den lilla var närmast obrukbar.
吉先生

Mikey

Citat från: Mr G skrivet 11 maj 2015, 22:30:02 PM
Snyggt Mikey. Jag kör själv med en Panasonic Lumix TZ40. Förutom min stora Sony. Den är perfekt att ha i fickan och bra att smyga fram och plåta under start och landning genom fönstret fast det kanske inte är tillåtet. Tyvärr gick skärmen sönder senast i New York, så jag är tvungen att skaffa en ny inför nästa resa. Det är min tredje Panasonic, och det som är bra med den är att den har manuella inställningar, vilket inte alla små kompaktkameror har.

Take off - Fort Lauderdale. Landing - Arlanda
Gissa vilket som är vad, och begrunda skillnaden inte så värst många km från flygplatsen. Bilderna tagna med Sonyn eftersom den lilla var närmast obrukbar.

Fina bilder! Sverige och USA är verkligen två skilda världar. Trist med kameran dock. Även min Sony har manuella inställningar, samt så kan man fota i RAW-format med den, vilket var ett par anledningar till att jag valde den.

Det enda jag saknar lite grann är väl zoomen, Sonyn har 3x optisk zoom vilket kan vara lite i det mindre laget. Men något får man offra...
Bifogar en bild på en gla' pilot i morse. Då zoomen inte riktigt räckte till så har jag klippt ut en liten del av den ordinarie bilden, så den är i princip i originalupplösning och knappt förminskad. När man tittar så "nära" på bilderna så tycker jag faktiskt att den fotar i bättre kvalitet än min systemare...

Mattias Petersson

Själv sugen köpa en Sony ha i fickan fota med kanske den i Juli köper en Sony RX 100...
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Kul att fler får upp ögonen för Sony RX100
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

almeli

Jeg er meget fornøyd med mitt Sony DSC-WX300.
Nå har Sony en ny modell DSC-WX500.

Fredde

Angenäma bilder, från 7/5 förmodar jag.. :)
Kul att du fick med en "liten" 777-200LR, inte så vanligt numera att Emirates trafikerar ARN med dessa 8)

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 14 maj 2015, 09:59:02 AM
Angenäma bilder, från 7/5 förmodar jag.. :)
Kul att du fick med en "liten" 777-200LR, inte så vanligt numera att Emirates trafikerar ARN med dessa 8)

Ja, det stämmer. Den fotades 7/5. :)

Mikey

Nu har jag hunnit använda kameran lite mer, och den överraskar positivt tycker jag. Den zoomar inte så värst långt, men det är ju inte ofta man behöver. I princip så har den ersatt min systemkamera till vardags nu, systemaren med telezoom använder jag bara när jag behöver...

Fredde

Se där ja.. I väntan på flight W2368 eller W2370?