Nobina 5615 på linje 625 - 6 maj 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 09 maj 2015, 08:03:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer en bild på Nobina 5615 som är stationerad i Norrtälje. Bilden visar en av få turer på linje 625 som tidigare var en klassisk Norrtäljelinje och utgjorde stommen i trafiken mellan Stockholm och Norrtälje. Numera trafikerar linjen inte ens Norrtälje kommun även om det är Norrtäljes trafikområde som utför trafiken på linjen.

Under 80-talet fanns det en linje som hette 625X som trafikerade Stockholm/Tekniska högskolan och Petersborg (d v s nästan samma linjesträckning som dagens 625). Denna linje trafikerades dock av Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

P.Ek

Fin bild! Ångrar ibland att jag aldrig åkte linjen då den gick ända till Norrtälje, måste varit en fin tur. :)

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 maj 2015, 08:03:33 AM
Under 80-talet fanns det en linje som hette 625X som trafikerade Stockholm/Tekniska högskolan och Petersborg (d v s nästan samma linjesträckning som dagens 625). Denna linje trafikerades dock av Täby.

Var ligger detta Petersborg? Jag hittar inget med det namnet inom Stockholms län vid kartsökningar.

Citat från: P.Ek skrivet 10 maj 2015, 16:04:20 PM
Fin bild! Ångrar ibland att jag aldrig åkte linjen då den gick ända till Norrtälje, måste varit en fin tur. :)

Trevligast var det för sisådär 10 år sedan då man bytte linjenummer till 655 i Söderhall, och därmed följde hela gamla E3 från Rosenkälla till Norrtälje tätort. Det var oerhört mycket trevligare än att sitta och nöta 639:or.

Ända till Kilen i Finsta tar man sig numera längs gamla E3, då alla dagens fyra norrgående 655 alltid blir till varsin 644 i Söderhall. Vill man åka en eftermiddags sightseeing/nostalgi/fototur med "25:an" från Danderyd, så går det därmed bra att åka vidare med 644:an till Ledinge trafikplats, och först där ta en södergående 676:a.
Alternativt följa med hela vägen till Bergshamra (Mora vsk) där man kan ta en 620 eller 621 norrut eller söderut.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2015, 16:28:37 PM
Var ligger detta Petersborg? Jag hittar inget med det namnet inom Stockholms län vid kartsökningar.
"Petersborg"hette hållplatsen som låg precis söder om nuvarande Söderhalls trafikplats på vägen mot Stångberga och
den namnas väl nu"Berga"och den trafikerades endast innan Söderhalls tpl öppnades(eller under byggtiden).
Det intressanta var att den inte fanns på dest rullarna utan i tidtabellen stod"sidoskyltas Petersborg"./Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 maj 2015, 19:45:08 PM
"Petersborg"hette hållplatsen som låg precis söder om nuvarande Söderhalls trafikplats på vägen mot Stångberga och
den namnas väl nu"Berga"och den trafikerades endast innan Söderhalls tpl öppnades(eller under byggtiden).
Det intressanta var att den inte fanns på dest rullarna utan i tidtabellen stod"sidoskyltas Petersborg"./Ulf

Den måste ha tillkommit i slutet på -80 talet då? efter typ -89

När jag körde i Åkerby hade vi ingen uppsjö av bussar med namnrullar (förutom några H43-44), sedan kan jag inte minnas linjen alls.

De enda udda 25:or jag ofta körde var t/fr Yesterdays på fredag o lördagkvällar, för dem som inte var med då eller minns så låg feststället Yesterdays strax öster om hpl Granberga i riktn Brottby.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 maj 2015, 19:59:35 PM

När jag körde i Åkerby hade vi ingen uppsjö av bussar med namnrullar (förutom några H43-44), sedan kan jag inte minnas linjen alls.

De enda udda 25:or jag ofta körde var t/fr Yesterdays på fredag o lördagkvällar, för dem som inte var med då eller minns så låg feststället Yesterdays strax öster om hpl Granberga i riktn Brottby.
Ber om ursäkt för uttrycket,ty det var säkert H22or i denna trafik(då)./Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 maj 2015, 20:30:49 PM
Ber om ursäkt för uttrycket,ty det var säkert H22or i denna trafik(då)./Ulf

Ingen fara, då var det kanske före 1984 eller efter 1988 kanske eftersom jag inte har något som helst minne av skyltningen.
Men det är alltså hållplatsen innan Kokosbollsfabriken? i riktning norrut?

Kikade i Google streetview och den hållplatsen känner jag igen, har nog backat in på grusvägen och vänt, tror t.om att jag har en bild därifrån.

Om jag inte blandar ihop detta med någon annan liknande plats efter den vägen.

Men normalt så vände man i Stångberga, i slingan där.

Men 625x kommer jag inte ihåg :-)

Mikael T Nilsson

Citat från: P.Ek skrivet 10 maj 2015, 16:04:20 PM

Ja, det var trevliga vägar. Från 1986 (tror jag det var) drogs linjen om via Rimbo och blev ännu längre.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 maj 2015, 19:59:35 PM

Jag tror linjen tillkom tidigast 1988 men senast 1989. Har för mig att det hann gå H44:or på linjen och de sista H44:orna försvann väl ca 1990.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2015, 15:17:45 PM

Jag tror linjen tillkom tidigast 1988 men senast 1989. Har för mig att det hann gå H44:or på linjen och de sista H44:orna försvann väl ca 1990.

Ok!

Det förklarar saken, jag flyttade till Jämtland i februari 1988 :-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2015, 15:22:20 PM
Ok!

Det förklarar saken, jag flyttade till Jämtland i februari 1988 :-)

Ok! :-)
Har för mig att den vanligaste busstypen på linje 625X var H57 (Volvo B58 / Wiima ledbuss, årsm. 1975).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

När vi ändå är inne på ämnet "625" passar jag på att visa en bild från H44-tiden, vagn 4738 som tilhörde Åkerby/Täbygaraget och som förutom Norrtäljedepån hade turer på linje 625.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Jag förstår ändå inte skillnaden mellan 625 och 625X. Hade 625X Petersborg som nordligaste ändhållplats, och vände därmed omkring bygget av Roslagsstoppet?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2015, 18:21:48 PM
Jag förstår ändå inte skillnaden mellan 625 och 625X. Hade 625X Petersborg som nordligaste ändhållplats, och vände därmed omkring bygget av Roslagsstoppet?

Ja, det stämmer, Petersborg var den nordligaste hållplatsen. Om jag minns rätt så var linjen enkelriktad (endast riktning norrut).
Vänliga hälsningar,

Mikael