Buss i Hasslarp

Startat av Ola Almquist, 09 maj 2015, 00:37:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Gamla vykorts forum har en bild som visat sig vara tagen i Hasslarp visats.
Någon som kan identifiera bussen? Jag hittar M15395 GMC 1930 och M15396 Willys-Knight 1930 i Omnibustrafiken... Båda tillhörande på Statens Järnvägar, A.B. Kullens Omnibustrafik. Frågan är om det är någon av dessa. Jag har hittat bilder på äldre Willys-Knight men inte från 1930. GMC stämmer bättre men kylaren ser lite skum ut, liknande en Saurer. Det kan dock röra sig om reflexer. Hade Kullens Omnibus denna lackering? Senare var den mer SJ-lik. Någon får gärna försöka räkna upp vilka av Kullens Omnibus fordon som var övertagna från andra bolag (om det inte redan har gjorts någonstans).

M.v.h.
Ola

Lars-Håkan_E

Tycker det ser ut som 15396 om man förstorar skylten.

Den ska ha försvunnit som buss efter 1938 enligt mina uppgifter, 15395 fanns däremot kvar så sent som 1952.

Bengt H

Här är en bild på en GMC 1930, Borås omnibus P1671. Nog kan man se vissa likheter med bussen i Hasslarp?

BengaB40

Hej! Hittade två andra bilder av GMC-bussar från 1930. M15495 i BUSSNYTT nr.3 2000 och M14975 i  boken ALLA VÅRA BUSSAR att jämföra med de tidigare visade. Kylar-utseendet på vykortsbussen avviker något från de övrigas, inte helt rak linje i övre delen av kromet, men annars mycket likt. Tycker också att vykortsbussens regnummer slutar på 6 som Lars-Håkan_E skriver. Har inte lyckats hitta någon Willys- Knight på bild. Hälsn. BengaB40