Vita bussarna

Startat av HJP, 07 maj 2015, 13:58:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****
De flesta av oss, känner väl till de vita bussarna, som hämtade fångar från de tyska koncentrationslägren.
Med anledning av 70-årsminnet av att Tyskland kapitulerade, och att andra världskriget tog slut, så har en av de vita bussarna ställts upp i Kungsträdgården, i Stockholm. Jag åkte dit för att få se den, och ta några bilder.
Samtliga bilder är tagna i dag, 7 maj, 2015.

















Det är inte varje dag man får tillfälle att titta närmare på en sådan här buss, så jag tyckte att jag måste ta tillfället.
Denna buss är körbar, och en av fem bevarade. Ursprungligen fanns det 35 eller 36 vita bussar.
Bussarna var omgjorda från militärbussar. Finns de möjligen någon ritning på dem? Det rör sig om Volvo med Hägglundkaross, men jag vet inte om alla var likadana.

Mr H

Bra reportage och bilder där HJP!
Många bussar kom från SJ också och jag har sett bilder på misstänkta f.d GS-bussar i Hälsingborg!
Vilken logistik det måste ha varit i det där snabbt upprättat att ge sig ut i ett sönderbombat Tyskland,
förnödenheter för egen del inklusive diesel etc. Skulle vara intressant att höra någon berätta som var med,
medan det finns några kvar i livet! Hade de egen "tross" med sig ex.vis när de körde?

Mr H

BengaB40

Hej! Tack HJP för fina och intressanta bilder! Det var väl den här bussen, en Volvo B10, som hade sin hemvist i Skoklosters Motormuseum tidigare. Bra att visa upp den live denna betydelsefulla minnesdag!  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 07 maj 2015, 14:56:39 PM
Bra reportage och bilder där HJP!
Många bussar kom från SJ också och jag har sett bilder på misstänkta f.d GS-bussar i Hälsingborg!
Vilken logistik det måste ha varit i det där snabbt upprättat att ge sig ut i ett sönderbombat Tyskland,
förnödenheter för egen del inklusive diesel etc. Skulle vara intressant att höra någon berätta som var med,
medan det finns några kvar i livet! Hade de egen "tross" med sig ex.vis när de körde?

Mr H

Det finns flera böcker i ämnet, och även skildringar av de som var med. Man hade även lastbilar mm för att kunna sköta logistiken, det gick inte att få tag i något på plats i krigets slutskede och tiden därefter. Lågtflygande allierad jakt angrep ibland, och åtminstone en svensk lastbilsförare dödades i tjänsten.

Matte

Tack för att du visade fina bilder på bussar med mycket historiskt bakgrund.
För mig kan jag bara föreställa mig hur detta kunde ha vart att åka med eller vara förare. Men är nog inte ens i närheten av hur det va i verkligheten.

Bussmicke

Stort tack för bilderna

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

****
Tack för responsen!
Här kommer ett par bonusbilder:






Till sist en ambulans som varit verksam i Syrien. Hur många kulhål det är i den, kan man bara gissa.
.

Svempa

Sök på vita bussarna här på forumet så får du en del information. När jag var i 12 års åldern så träffade jag en förare och överlevare från den expedtionen Det är viktigt att skilja på de 36 bussarna som åkte runt i Tyskland och de bussarna som rekvirerades i senare skeden för att transportera överlevande från Neuengamme till Sverige och i Sverige  i de senare skedena användes en uppsjö av fordon. Jag gömmer aldrig när frågade  föraren Vad var det jobbigaste du upplevde under resorna i tyskland . Han svarade . En av förarena blev dödad under ett flyganfall . och så såg jag hur tyskarna dödade in fånge under en transport vi gjorde i Tyskland. Vad han då berörde var ju den transport som röda korset gjorde i Tyskland av koncentrationslägerfångar från Neuengamme till andra läger för att få plats med de Skandinaviska fångarna i Neuengamme. Det var helt bortglömt då ca 1982 när jag talade med honom  . jag förstod först som vuxen vad han berört när jag läst Ingrid Lomfors "Blind fläck.   För mer information om expeditionen http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_bussarna

MVH Svempa