Vad är detta för buss

Startat av Harald Nordius, 05 maj 2015, 14:30:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Spårvägsmuseet har en bild från 1952 med en bulldogg på linje 33 på Drottninggatan. Men det finns en buss till på bilden. Vad är det för buss?

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

Det finns ytterligare en bild med samma buss: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/trafikbilder-drottninggatan-27-3-52-79600/

Lars-Håkan_E

En flytt/möbelbuss kan man konstatera att det är i a f, tyvärr syns inte reg numret.

Tycker det står ....Flyttningsbyrå.

BengaB40

Hej! Det gläder ett hjärta, klappande för Volvos första riktigt stora buss, i B50-serien, att se en sådan på foto som 33:an i Stockholmsvimlets trånga gator under 50 talets första hälft! Upplevde själv vid några tillfällen dessa Hesselmanbussar på 69:ans linje vid enstaka tillfällen som åskådare/passagerare. Förlåt om möbelbussen för mig är helt ointressant i sammanhanget!  ;)  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej! Nu när den värsta extasen över att få se en SS-Volvo Hesselman lagt sig, har intresset för flyttbyrå-bussen vaknat till liv! Mitt tips är att även denna är en Volvo. Karossen från Hägglunds, Årgång 1946/48, chassityp B513. Hoppas det kan så ett frö till någon som kan spinna vidare till gåtans slutliga lösning!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hmnja, jag tror inte det behöver vara en Hägglundare, möbelbussen alltså. Tycker det finns avvikande detaljer och man ser inte grillen.
Mvh Jan G

Harald Nordius

Ja, det skulle väl kunna vara en ASJ-kaross. Jämför de två ASJ-bussarna en bit ned på den här sidan: http://www.jsbs.se/fredriksson/Jonkoping%20Huskvarna%20bussarna.htm

BengaB40

Hej! Medger att min gissning är djärv med tanke på hur många tillverkare som gav sig in i att karossera flyttbussar! Uteslöt ASJ p.g.a. positionslampans placering. Som sagt är grillen nästan helt skymd av cyklarna men verkar vara den typiska enkla diton utan "bjäfs" som var vanlig åren 46/48. Akterpartiet verkar vara ganska rakt vilket också skulle utesluta ASJ som gillade sluttande sådana. Kul att diskussionen är igång! Trevliga bilder som Harald länkade till, speciellt den med Motalabussen i mitten från Huskvarna!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Jag tycker vindrutepartiet ser så hemsnickrat ut att jag tror flyttbussen är tillverkad hos någon mindre firma, det fanns säkert åtskilliga sådana.
Mvh Jan G