Partybuss på helgkvällar

Startat av kim7, 05 maj 2015, 00:54:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kim7

Hej alla där ute!

Mitt namn är Kim och jag är hyfsat ny på denna sida. Jag söker ut till er för att få lite tips från folk som har mer rutin än mig!

Det är som så att jag och min kompis/kollega vill starta upp en sorts partybuss på helgkvällar som tar folk från förorten till storstaden. Vi är väldigt seriösa med idén och har redan skapat en affärsplan och fixat kapital för investering. Denna buss kommer bedriva linjetrafik under helgkvällar. Vi kommer skaffa yrkestrafiktillstånd, licenser och allt vad som behövs för att starta detta.

Anledningen att jag skriver detta inlägg är att jag vill ha lite synpunkter från er därute gällande möjliga problem som kan inträffa.... Bussresan kommer gå mellan förort och storstad, om det finns chans att ansöka om licens som gör det möjligt för våra kunder att ha med egen alkohol ombord på bussen så vill vi göra det. Med tanke på att detta kommer vara en partybuss så vet jag att det är en risk, och jag vet att försäkringskostnader kommer vara enorma!

Det jag är nyfiken på att veta är om det rent lagligt...

Björn Ax

Lagligt lär det ju vara. Alkoholförbuden på bussar brukar ju endast vara satta av bussbolagen pga dom flesta blir ju lite odrägliga av alkohol och städningen brukar bli mycket värre efter dessa personer.

Då buss brukar räknas som privat område så är det ju bussägaren som bestämmer vad som är okej att ta med på bussen om det nu inte är i strid med svensk lag vilket alkohol inte är.

Lars-Håkan_E

Försäkringen har ju inte med vilken sorts trafik bussen används i (om du menar vanlig trafikförsäkring) utan beräknas i huvudsak efter antalet passagerare bussen kan transportera.

Om du tänker ha utskänkning av öl/vin o sprit ombord lär tillstånd till detta vara extremt svårt att få, medhavda drycker däremot finns det ju inget hinder emot.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 maj 2015, 10:21:03 AM
Försäkringen har ju inte med vilken sorts trafik bussen används i (om du menar vanlig trafikförsäkring) utan beräknas i huvudsak efter antalet passagerare bussen kan transportera.

Om du tänker ha utskänkning av öl/vin o sprit ombord lär tillstånd till detta vara extremt svårt att få, medhavda drycker däremot finns det ju inget hinder emot.

För att få tillstånd till utskänkning (alltså försäljning) av alkohol på bussen måste man också ha matservering. Helst skall det vara varm mat men kalla måltidsbrickor kan godkännas. Däremot godkänns inte smörgåsar eller varm korv med bröd.

Nu frågade du ju inte om det men om du ändå skulle få tillstånd för utskänkning på bussen så får inte resenärerna medföra egen alkohol för förtäring på bussen.

kim7

Tack för era svar!

Vi hade inte tänkt servera alkohol på bussen, bara ha möjlighet för folket att ta med sig egen alkohol ombord. Vet att det kan komma att bli stökigt, men det är något vi räknar med :)

Vad jag tänkte angående försäkringen är väl att det kommer kosta mer att försäkra en buss som skjutsar fulla ungdomar med alkohol varje helg (finns ju en ganska duglig chans att det blir skada på bussen). På så sätt om jag ska försäkra bussen på alla möjliga sätt så kommer det väl kosta mer än om man försäkrar en sightseeing buss för pensionärer ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: kim7 skrivet 07 maj 2015, 00:39:54 AM

Vad jag tänkte angående försäkringen är väl att det kommer kosta mer att försäkra en buss som skjutsar fulla ungdomar med alkohol varje helg (finns ju en ganska duglig chans att det blir skada på bussen). På så sätt om jag ska försäkra bussen på alla möjliga sätt så kommer det väl kosta mer än om man försäkrar en sightseeing buss för pensionärer ;)

För att klarlägga detta.

Trafikförsäkring är det som är obligatoriskt och där beräknas priset normalt efter antalet passagerare bussen är besiktigad för.

Vad gäller den typ av försäkring som du menar skulle jag nog säga att den aldrig kommer att löna sig för er, hög premie och dessutom en extremt hög självrisk + att skador som vållats av passagerare lär nog vara omöjliga att få ersättning för om det inte rör sig om en totalskada, typ brand.

Så om ni inte tänker att skaffa er en buss i mångmiljonklassen så spara premiepengarna istället för kommande reparationer.