Barn i barnvagn?

Startat av Henke, 28 april 2015, 13:48:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Ofta man får säga till föräldrar som står upp vid barnvagnen att de ska välja en sittplats och sitta ner (med bälte).  Många vill stå kvar vid barnvagen, men jag ser det som högst olämpligt, då vi ej får ha stående om lediga sittplatser finns.

Personligen anser jag att små barn (bebisar) ska sitta i föräldrarnas knän, inte ligga i barnvagnen.  Större barn (över 3 år) ska sitta på egen plats och använda bälte. 

Hur gör ni där ute?
Vad säger lagen?

Björn Ax

Citat från: Henke skrivet 28 april 2015, 13:48:56 PM
Ofta man får säga till föräldrar som står upp vid barnvagnen att de ska välja en sittplats och sitta ner (med bälte).  Många vill stå kvar vid barnvagen, men jag ser det som högst olämpligt, då vi ej får ha stående om lediga sittplatser finns.

Personligen anser jag att små barn (bebisar) ska sitta i föräldrarnas knän, inte ligga i barnvagnen.  Större barn (över 3 år) ska sitta på egen plats och använda bälte. 

Hur gör ni där ute?
Vad säger lagen?

Jag kan ju säga som förälder själv att jag skulle aldrig lämna vagnen oavsett om jag spänt fast den.

Om barnet sitter i förälderns knä och du bromsar hårt eller krockar. Vad tror du händer då? Finns inte en chans att föräldern skulle orka hålla kvar barnet då och det skulle flyga in i vindrutan eller liknande.

Större barn ska självklart sitta på egen plats och använda bälte och lagen säger att du som förare är ansvarig för att barnet använder bälte. Finns dock inge prejudikat om detta ännu när det gäller busstrafik.

Wetjo

Citat från: Henke skrivet 28 april 2015, 13:48:56 PM
Hur gör ni där ute?
Vad säger lagen?

Oftast finns det ju sittplatser vid barnvagnsplatsen i stadstrafiken. Förövrigt ska ju barnvagnar "förankras". Då finns det ju fastsatta band (typ spännband) som ska användas.
Hur barnen färdas i bussen i eller utanför vagn, kan man diskutera sig gråhårig på då det inte finns något facit. Det känns som att föräldrarna ska ta ansvar för sitt eget barn i bussen.
Däremot är jag stenhård på att gången ska vara fri från vagnar, rullatorer och väskor.
Jag är inte stenhård på antalet vagnar, då man kan vika ihop dom. Vägrar någon att fälla vagnen så får man bara plats med två vagnar...

Henke

Frågan är om det ens är lagligt att barnet sitter/ligger kvar i barnvagnen under färd.

Självklart får ingenting blockera i mittgången. Säger alltid till när resenärer ställer väskor och andra saker där. Är alltid noga med att alla ska sitta om sittplats finns ..  Tvingar ingen att klämma in sig mellan 4 st 100kg+ i baksätet, men finns det gått om plats så finns det ingen anledning att stå upp i bussen.

Björn Ax

Citat från: Henke skrivet 28 april 2015, 17:55:46 PM
Frågan är om det ens är lagligt att barnet sitter/ligger kvar i barnvagnen under färd.

Självklart får ingenting blockera i mittgången. Säger alltid till när resenärer ställer väskor och andra saker där. Är alltid noga med att alla ska sitta om sittplats finns ..  Tvingar ingen att klämma in sig mellan 4 st 100kg+ i baksätet, men finns det gått om plats så finns det ingen anledning att stå upp i bussen.

Vart ska barnet annars vara? Det enda riktigt säkra är ju om barnet sitter i ett babyskydd men hur många har med sig det hela tiden? Det är ju isåfall om bussbolaget erbjuder detta i bussen. :)

Ersa

Problemet här är väl att det väl ännu inte finns några direkta lagar om hur barnen skall åka trafiksäkert för dess egen trygghet. Det kanske även saknas bra produkter från barnvagnstillverkarna? Att inte ha hela barnvagnar med barn ståendes i mittgången känns ju självklart, då hela vagnen med barn och allt i så fall flyger in i vindrutan vid en krock.

HJP

Citat från: Björn Ax skrivet 28 april 2015, 14:09:51 PM
Jag kan ju säga som förälder själv att jag skulle aldrig lämna vagnen oavsett om jag spänt fast den.

Om barnet sitter i förälderns knä och du bromsar hårt eller krockar. Vad tror du händer då? Finns inte en chans att föräldern skulle orka hålla kvar barnet då och det skulle flyga in i vindrutan eller liknande.

Större barn ska självklart sitta på egen plats och använda bälte och lagen säger att du som förare är ansvarig för att barnet använder bälte. Finns dock inge prejudikat om detta ännu när det gäller busstrafik.
Håller helt med dig.
När mina barn var små, fanns inte remmarna som förankrar barnvagnarna. Jag ställde alltid vagnen mot ryggstödet framför, så att det tog upp kraften vid en plötslig inbromsning.
I T-banan ställde jag alltid vagnen, så att den hade kontakt med väggen framför vagnen, av samma skäl.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 28 april 2015, 14:09:51 PM

I linjetrafik är det vårdnadshavaren eller för barn från 15 år dem själva som är ansvarig för bälten, i skolskjuts är föraren ansvarig för att barn under 15 år använder bälten.

I skolskjuts är det lämpligt att man tillhandahåller bälteskuddar och/eller har ställbara bälten, bäst är en kombination av detta.
Problemet uppstår snarare när det gäller mindre barn där kudden inte är tillämplig, det är svårare att tillhandahålla rena småbarnsstolar än kuddar.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2015, 22:25:01 PM
I linjetrafik är det vårdnadshavaren eller för barn från 15 år dem själva som är ansvarig för bälten, i skolskjuts är föraren ansvarig för att barn under 15 år använder bälten.

I skolskjuts är det lämpligt att man tillhandahåller bälteskuddar och/eller har ställbara bälten, bäst är en kombination av detta.
Problemet uppstår snarare när det gäller mindre barn där kudden inte är tillämplig, det är svårare att tillhandahålla rena småbarnsstolar än kuddar.

Föraren har väl även ansvar när en skolklass med elever under 15 år stiger på en buss i linjetrafik och ska se till att de tar på sig bälte (om det finns). Det har hänt på linje 178 då en skolklass gick på vid Helenelund station och bussföraren annonserade i mikrofonen att alla barnen skulle ta på sig bältet samt att lärarna skulle se till så detta gjordes. Föraren har då väl alltså ansvar att informera att skolbarnen ska ha bälte på sig samt lärarnas ansvar att se till detta verkställs?
Software Developer

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 29 april 2015, 13:18:27 PM
Föraren har väl även ansvar när en skolklass med elever under 15 år stiger på en buss i linjetrafik och ska se till att de tar på sig bälte (om det finns). Det har hänt på linje 178 då en skolklass gick på vid Helenelund station och bussföraren annonserade i mikrofonen att alla barnen skulle ta på sig bältet samt att lärarna skulle se till så detta gjordes. Föraren har då väl alltså ansvar att informera att skolbarnen ska ha bälte på sig samt lärarnas ansvar att se till detta verkställs?

Nej

Inte mer än mot vilken annan resenär som helst.

Det anses att skyltar i bussen innebär att man uppfyller anmaningen om bälte.

Kvarne

Nja.
Informationsansvar finns. men om det kliver på barn//under 15 år// utan vuxet sällskap är det förarens ansvar att se till att bälte används.
Skall man vara noggrann bör föraren då informera dem vid påstigning och sedan även gå bak och kolla att de satt på bältet. Detta bör sedan upprepas om föraren märker/ser att bältet tas av.
Skulle olyckan vara framme och det framkommer att dessa inte använt bälte är det föraren och ingen annan som riskerar att bli "hängd" för det....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Björn Ax

Citat från: Kvarne skrivet 29 april 2015, 19:38:11 PM
Nja.
Informationsansvar finns. men om det kliver på barn//under 15 år// utan vuxet sällskap är det förarens ansvar att se till att bälte används.
Skall man vara noggrann bör föraren då informera dem vid påstigning och sedan även gå bak och kolla att de satt på bältet. Detta bör sedan upprepas om föraren märker/ser att bältet tas av.
Skulle olyckan vara framme och det framkommer att dessa inte använt bälte är det föraren och ingen annan som riskerar att bli "hängd" för det....

Nja. Som jag skrev finns det inget prejudikat för detta inom persontransportsbranschen. Som alla vet är det stört omöjligt för föraren av en buss att se/märka om en person under 15 år som sitter längst bak i en buss tar av sig bältet.

Så ett prejudikat behövs för att fastställa om en busschaufför verkligen är ansvarig för detta. Tyvärr blir det bara ett prejudikat om en olycka händer och saken går vidare till rättegång. :(

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 29 april 2015, 19:38:11 PM
Nja.

Det verkar vara svårt detta.

Ansvaret ligger på föraren ENBART när det är fråga om ett rent skolskjutsuppdrag.

Kör du en vanlig linje så har du inget extra ansvar oavsett ålder.

Det är bara att läsa innantill i lagtexten, du kan aldrig lagföras för bristande bältesanvändning i den trafik du vanligtvis kör.

Förare kan bötfällas när det gäller skolskjuts. Förare i yrkesmässig trafik kan inte dömas till penningböter. (Trafikförordningen 14 kap. 5§) Förare i yrkesmässig trafik som omfattas av skolskjutsförordningen kan dömas till penningböter. (Skolskjutsförordningen 7§)

Däremot i en vanlig personbil som inte är taxi så är föraren alltid ansvarig för passagerare under 15 år.

Krille

Jag har önskat att bälten i bussar borde göras i orange färg, som en del lastbilar har numera. Skulle göra det något enklare att hålla koll på skolbarnen, i alla fall i de bussar som har trepunktsbälten.

K

Bussförare D

Ett barn som sitter fastspänt i en barnvagn som även den är fastspänd sitter troligen säkrare där än i förälders famn.
Förare på GUB sedan december 2010