Huvudmeny

Dragarbrunn 13

Startat av Janne Rickman, 21 november 2007, 18:13:03 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Uppsalabuss 100 på väg söderut på Dragarbrunnsgatan

/Janne

Simon A

Det var en färgglad buss. Varför denna lackering?

//Simon

Mattias

Helt ute och cyklar, eller var inte denna utrustad med TAD?

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Oskar A

Ja, det stämmer. Dock bara de första åren. Sedan blev den ombyggd till vanlig dieselbuss.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/


Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 23 november 2007, 22:45:35 PM
Ja, det stämmer. Dock bara de första åren. Sedan blev den ombyggd till vanlig dieselbuss.


Bussen fick behålla den här speciallacken även när TAD-driften togs bort och såg ut så här ända tills den avfördes. Motivet skulle vara relaterat till Uppsala med slottet och domkyrkan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Citat från: RoTe skrivet 24 november 2007, 05:54:43 AM
TAD?

TAD: Tryckackumulatordrift. Ett system som tog tillvara bromsenergin vid inbromsning av bussen, för att användas vid accelerering från stopp. Syftet var att minska avgasutsläpp vid acceleration. Systemet var utvecklat av Volvo Flygmotor och Cummulo.

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 24 november 2007, 14:25:35 PM
TAD: Tryckackumulatordrift. Ett system som tog tillvara bromsenergin vid inbromsning av bussen, för att användas vid accelerering från stopp. Syftet var att minska avgasutsläpp vid acceleration. Systemet var utvecklat av Volvo Flygmotor och Cummulo.

//Mattias



Om Volvo utvecklade detta, hur lyckades då Scania komma över detta? Antar att Volvo måste ha haft patent på denna uppfinning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 14:32:40 PM

Om Volvo utvecklade detta, hur lyckades då Scania komma över detta? Antar att Volvo måste ha haft patent på denna uppfinning

Volvo Flygmotor och Volvo Bussar är inte precis samma sak. En produkt utvecklad av Flygmotor lär utan hinder kunna säljas på den öppna marknaden.

Signvard

Var det 5475 som SL's exemplar hette ???

Minns en sen kväll på Birger Jarlsgatan med denna TAD-utrustade vagn i underkylt regn...det var lite spännade (minst sagt) med bredställ så fort man nuddade bromspedalen, Volvon fanns det åtminstone en åtkomlig strömbrytare för att stänga av eländet med.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2007, 16:27:33 PM
Volvo Flygmotor och Volvo Bussar är inte precis samma sak. En produkt utvecklad av Flygmotor lär utan hinder kunna säljas på den öppna marknaden.



Men Volvo Flygmotor ägs av Volvo, eller har jag fel? ???
Hur var det med TAD-bussar från Scania? Var det en komponent tillverkad av Volvo Flygmotor som satt i bussarna? Eller var det en komponent tillverkad av Scania?

Jag är alltså lite förvirrad över begreppen just nu om någon undrar...???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 18:07:14 PM

Men Volvo Flygmotor ägs av Volvo, eller har jag fel? ???

Jovisst, men de har en ganska fri ställning till övriga Volvo-ägda företag. De fick alltså sälja sina konstruktioner till vem de ville.

Lars

Nu minns jag att en H2:a på Hornsberg gick med en Scania automatlåda i början på mitten på 80-talet i exprimentsyfte, körde den själv några gånger så detta är inget unikt.
Har för mig att det var 5684 som hade denna låda ett tag

Lars

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars

Den var det ja. Volvo med Scaniamärke o allt!