KR Trafik - en del av Björks & Byberg

Startat av MrH, 24 april 2015, 11:50:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Eftersom det varit lite snack hit och dit kring KR Trafik och vilka depåer som avyttrats och vilka som ska vara kvar samt en del följdfrågeställningar m.m så tänkte jag att det kunde vara av intresse att bena ut lite hur den nya organisationen ser ut, nu när den börjar ta form.

Vi inom KR Trafik är ju numer en del av en koncern som sedan årsskiftet tagit avstamp i ett nytt varumärke: Björks & Byberg. Den nya organisationen som byggs upp är uppdelad i fem regioner som vardera leds av en regionchef:

Region Västerbotten (KR Trafik)
Ca 150 medarbetare och 50 fordon stationerade på ett flertal platser i länet samt i Östersund och Arvidsjaur.

Region Västernorrland (Byberg & Nordin)
Ca 300 medarbetare och 185 fordon stationerade i Sundsvall, Kramfors, Örnsköldsvik, Docksta/Nordingrå, Härnösand och Sollefteå

Region Gävleborg (KR Trafik, VS & Perssons Bussar, Perssons Resor och Valbo Resetjänst)
Ca 300 medarbetare och 130 fordon stationerade i Bollnäs, Edsbyn, Söderhamn, Sandviken, Valbo, Gävle och Östhammar/Öregrund.

Region Dalarna (Siljan Buss)
Ca 170 medarbetare och 115 fordon stationerade i Orsa, Mora, Rättvik och Leksand

Region Mälardalen (Björks Buss, Björks Resor och Björks 24-7)
Drygt 200 medarbetare och 115 fordon, stationerade i Enköping/Bålsta, Västerås/Hallstahammar och Ludvika.
(Fr o m i sommar växer regionen i och med övertagandet av Weidermans Buss i Kumla)

I koncernen ingår även VDL/KG Busservice, Björks Fastigheter, Buss- och taxilogistik.

(Källa: Koncernmagasinet 1/2015, Björks & Byberg)

/MrH

homer

För mig som utomstående ter det sig mycket märkligt att man skrotar de mest inarbetade och kändaste namnet

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Vilka namn som är "kända" beror ju väldigt mycket på vilka regioner man jämför med. Bara för några få enstaka år sedan, innan KR Trafik började köra lokaltrafik i Västerbotten (utöver linje 63) var de nästan helt okända bland gemene man i och runtom Umeå. Går man neråt mot Ångermanland, så är varumärket Byberg & Nordin helt klart det mest kända och inarbetade av bussbolagen.
Däremot är KR Trafik ett väl inarbetat och välkänt varumärke främst på hemmaplan i Jämtlands län, samt i Hälsingland.

Så jag tror att koncernen Björks & Byberg gör helt rätt när de väljer att satsa på olika varumärken i sina olika regioner. Inga varumärken är väl på väg att "skrotas"?

MrH

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2015, 00:09:17 AM

Så jag tror att koncernen Björks & Byberg gör helt rätt när de väljer att satsa på olika varumärken i sina olika regioner. Inga varumärken är väl på väg att "skrotas"?

Resan har bara börjat, ingenting har nämnts om att skrota några namn. Personligen kan jag tycka det är väldigt många varumärken, men vi får väl se helt enkelt.

/MrH