stadsbussarna Östersund

Startat av Basen, 21 april 2015, 19:29:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Basen

undrar om Stadsbussarna Östersund i dag utnyttjas effektivare än förr då Jämtlandsbuss skötte linjerna i tätorter? Känns som om stadsbussarna sköts med mindre fordon än förr, eller är turtätheten minskad?
på JB tid fanna följande vagnar i Östersunds tätort:
1:1. - 1:7
2:1- 2:7
4:1-4:6
5:1
6:1-6:4
8:1-8:2
9:1-9:4

Ser det ut på samma sätt idag?

ser ibland att flygbussarna sköts Av de gula vagnarnaoch misstänker att dessa turer finns bland olika vagnbessked omlopp.

förr fanns även vagn 251. 252 mfl

hur ser det ut idag.?

janjoh

Det är veäl inte ens hälften så många bussar i Östersund idag mot det var på JB´s tid då de var totalt runt 65 st . Dock körde de ju även trafiken till Brunflo och Lit men i alla fall. Effektiviteten är en annan idag men även att trafiken har minskat och antalet passagerare... turtätheten på linje 1 och 2 är ju inte var 10:e min hela högtrafiken och det är inte 15- min trafik på linje 4 och 9 utan 20 min trafik. Dock har turtätheten på linje 14 blivit betydligt flera och den linjen har 15 min trafik i högtrafik och är förlängd till Ica Maxi.

Men jag tror även att nedläggningen av Palmcrantzskolan påverkade stadsbussarna en del eftersom det är betydligt mindre resenärer på linje 1 från Körfältet - Centrum nu än förut, då krävdes ju ledbussar på linjen. Likaså Valla C-Centrum.

Basen

Tror dagens stadsbussar Östersund körs med 30 bussar på linje 1-15, dock inga ledbussar. Verkar vara mer flygbusstrafik idag än förr. Vet inte om man har reservbussar. Tror inte det finns delade tjänster längre i östersund

janjoh

Helt sjukt att klara trafiken med bara 30 bussar men det är väl ingen i stallet på eftermiddagarna då om nån reservbuss behövs. Framförallt vintertid när det sker fler olyckor och slitaget på bussarna är en helt annan.
Känns som de tär så slimmad organisation så minsta trafikstörning ställer till det.

Flygbusstrafiken är utökad eftersom de kör även till avgångarna som Malmö Aviation har sen att antalet resenärer som väljer flygbuss är fler numera än tidigare. Medan andelen som tar bussen från Frösön till stan har minskat till fördel för cykeln. De gånger ett större evenemang ordnas i Östersund så lånar de ju in bussar från Gävle så det är ju effektivt. jag kan tänka mig att det förut var väldigt goda tider när Jämtlandsbuss körde så saker och ting fick kosta för man fick mer pengar bara för att underhålla trafiken. Östersund hade ju en väldigt fin busspark då med rena och hela bussar. Likaså Ultra i Umeå och Skelleftebuss var bra bussbolag.

Jag tror på konkurrens men inte enbart.