Huvudmeny

Keolis satsar på vinden

Startat av eldani, 21 april 2015, 15:21:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Keolis Sverige blir allt mer vinddrivet. Företaget ska nu bli vindkraftsproducent genom att hyra tre vindkraftverk som förser Keolis depåer och kontor med förnyelsebar el. Vindkraftverken står i Falkenberg, Gotland samt Kiruna och kan leverera nästan hälften av Keolis elbehov.

http://www.bussmagasinet.se/2015/04/keolis-satsar-pa-vinden/

Det är en bra idé att satsa på Vindkraftverken är bra för miljön. Det här kan väl hoppas att det blir fler bussföretag som tar efter vad Keolis gör.

Staffan Sävenfjord

Nu förstår jag inte alls. Varför skall vindkraftverken ligga på tre orter där Keolis inte har någon trafik och det är långt till närmaste Keolis-trafik. Redaktör Maasing på Bussmagasinet har naturligtvis inte ställt den följdfrågan och like lite förvånande att Keolis inte heller nämner det i sitt pressmeddelande.
http://www.keolis.se/kontakt-/press/nyheter/nyhetsarkiv/2015-04-21-keolis-blir--vindkraftsproducent.html

Någon som kan förklara: hur skall elen kommer till Keolis depåer? Via fula luftledningar?

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2015, 16:45:12 PM
Nu förstår jag inte alls. Varför skall vindkraftverken ligga på tre orter där Keolis inte har någon trafik och det är långt till närmaste Keolis-trafik. Redaktör Maasing på Bussmagasinet har naturligtvis inte ställt den följdfrågan och like lite förvånande att Keolis inte heller nämner det i sitt pressmeddelande.
http://www.keolis.se/kontakt-/press/nyheter/nyhetsarkiv/2015-04-21-keolis-blir--vindkraftsproducent.html

Någon som kan förklara: hur skall elen kommer till Keolis depåer? Via fula luftledningar?

Som med alla typer av avtal där man köper grön el. Man köper en viss mängd el av den produktionen som i detta fall sker via vindkraftverk. Dock är den el man faktiskt använder producerad på annat sätt och annan plats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 21 april 2015, 18:50:49 PM
Som med alla typer av avtal där man köper grön el. Man köper en viss mängd el av den produktionen som i detta fall sker via vindkraftverk. Dock är den el man faktiskt använder producerad på annat sätt och annan plats.

Jo, det lär väl vara så det går till. Men jag tycker att Keolis kunde ha berättat detta och kanske också slå sig lite mindre för bröstet. I stället skriver man "Genom ett samarbete med Bixia hyr Keolis tre vindkraftverk som förser Keolis depåer och kontor med förnyelsebar el". Det finns ju tänkande människor även bland bussbolagens kunder och sådana här halvsanningar slår tillbaka mot den som går ut med dem. Det skall dock sägas att Keolis absolut inte är ensamma om att ha den inställningen till information.

S Svensson

Bussmicke

Det blåste duktigt i Uppsala idag...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.