Huvudmeny

Tourliner

Startat av Magnus, 21 november 2007, 18:03:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Enligt SBH ska det finnas några Neoplan Tourliner i Sverige, men jag tror jag fortfarande inte har sett någon bild på en svensk Tourliner. Är det ingen som har nån? Ni brukar ju vara snabba med nya busstyper annars :)

Frippe Fribas

Det är väl två Tourliners som har tagits hit av Neoplan?
Jag såg minst en i Västberga i somras, men då hade den inte levererats till kund och var fortfarande helvit.
Men sedan dess har jag för mig att jag hört att minst en, möjligen fler levererats till svenska ägare, men tyvärr minns jag inte mer än så just nu.
Ante och Niclas Rosenius har troligen mer info i ärendet.
//Fredrik

Rickardo

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2007, 07:31:29 AM
Jag såg minst en i Västberga i somras, men då hade den inte levererats till kund och var fortfarande helvit.
Men sedan dess har jag för mig att jag hört att minst en, möjligen fler levererats till svenska ägare, men tyvärr minns jag inte mer än så just nu.
//Fredrik

Bua Taxi har en Tourliner. Bua Taxi huserar i Halland utanför Varberg.
Har sett bussen men har tyvärr ingen bild på den.
Mvh Rickardo

Cityliner

Det står 2 st på Neoplans område i Helsingborg.
har varit där 2 ggr denna veckan, men tyvärr har det varit för mörkt för att ta några bra bilder..

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 november 2007, 07:31:29 AM
//Fredrik

Hej!

När det gäller Neoplan Tourliner i Sverige finns det 7 st i Sverige varav 5 av dom är bara förreggade. 2 st är sålda. Den första som såldes är FCE337 till Bua Taxi AB, Väröbacka och är en 12m N2216SHD, den andra sålda är CZF238 och är en N2216/3SHDL en 13,7 m till Vänersborgs Linjetrafik.
  Dom andra 5 är också av typen N2216/3SHDL.
  Nån bild kan jag ej för tillfället visa pga att MyPix som jag har lagt upp mina bilder på inte verkar fungera och jag har ej någon egen hemsida ännu. Men jag har flera Tourliner på bild, så om nån är intresserad så kan man maila mig om detta.

//Niclas

Niclas Rosenius

Nu har jag börjar få iordning på bilduppladdningen så här kommer det en bild på en Tourliner.

//Niclas

bjalle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2007, 09:34:58 AM

Nu har jag börjar få iordning på bilduppladdningen så här kommer det en bild på en Tourliner.

//Niclas

Inte lite likt en MAN Lions Top Coach....
Iöf inte så konstigt med tanke på Neoman men detta är väl i grunden precis samma buss

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 november 2007, 09:40:18 AM
Inte lite likt en MAN Lions Top Coach....
Iöf inte så konstigt med tanke på Neoman men detta är väl i grunden precis samma buss

Japp, dom är byggda på samma chassi. Det är samma sak med Trendliner och Lion´s Regio som också är byggda på samma chassin.

//Niclas

bjalle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2007, 10:11:06 AM
   Japp, dom är byggda på samma chassi. Det är samma sak med Trendliner och Lion´s Regio som också är byggda på samma chassin.

//Niclas

Som lekman skulle jag även säga att karossen är samma förutom vissa små specifika saker för Neoplan resp. MAN.