Lägg ej något i bakluckan!

Startat av Janne Brink, 21 november 2007, 18:02:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Brink

Jag måste få höra era synpunkter. Är rädd för att det är något fel på mig. ;)
Är det verkligen bara jag som reagerar på att i 95% av skrivet och talat ord, böcker, tidningar, radio, tv etc så säger man att saker och ting läggs i bakluckan ???
Jag påstår att det inte går. Antingen lägger man saker i bagageutrymmet....eller under bakluckan.
Det är ju lika dumt att säga att man lägger saker i bakluckan som att man säger att "vi ställde sängen i sovrumsdörren"
Hoppas någon håller med mig.

/Janne

Ps. Nu när ni läst detta så kommer ni själva att reagera, för nu kommer ni att observera just detta när ni vet om det. 95%!!

Ersa

Man ställer/lägger saker i "skuffen"! En baslåda där bak leder således till "skuffdunk".  ;D

Staffan Sävenfjord

Nu är det så att lucka i vissa delar av landet används mest som synonym till dörr. I mina hemtrakter i Västergötland gör vi inte det och lucka är snarast ett mindre utrymme. Så ordet bakluckan syftar inte nödvändigtvis på själva dörren till bagageutrymmet utan kan lika väl syfta på själva bagageutrymmet. Beror helt enkelt på i vilken del av landet man rör sig.
Jämför luckan i det militära.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Citat från: Verspieder skrivet 21 november 2007, 18:13:22 PM
Man ställer/lägger saker i "skuffen"! En baslåda där bak leder således till "skuffdunk".  ;D
Håller med! Å själva dörrn' är ju skuffluckan... :)

Roger Larsson

Citat från: Janne Brink skrivet 21 november 2007, 18:02:29 PM
Jag måste få höra era synpunkter. Är rädd för att det är något fel på mig. ;)
Är det verkligen bara jag som reagerar på att i 95% av skrivet och talat ord, böcker, tidningar, radio, tv etc så säger man att saker och ting läggs i bakluckan ???
Jag påstår att det inte går. Antingen lägger man saker i bagageutrymmet....eller under bakluckan.
Det är ju lika dumt att säga att man lägger saker i bakluckan som att man säger att "vi ställde sängen i sovrumsdörren"
Hoppas någon håller med mig.

/Janne

Ps. Nu när ni läst detta så kommer ni själva att reagera, för nu kommer ni att observera just detta när ni vet om det. 95%!!

Jag förstår hur Du tänker, men en lucka kan nog ha flera betydelser i dagligt tal: tex ett uppehåll i något som tex en lucka i trafiken. Men väntar på en lucka i trafiken och kör ut i luckan. En lucka kan även vara en slags dörr eller läm som döljer en oregelbundhet i något, tex en bilkaross. Man öppnar luckan och lägger saker i bagageutrymmet... Å andra sidan så öppnar man bagageutrymmet också. Svårt detta  :-\

Janne Brink

Staffans svar var okey. Då lägger jag ned detta som bekymrat mig så  :) Men lite märkligt att det är så vedertaget på "riksnivå"

/J

Janne Brink

Rogers svar också. Jag är helt nöjd. Tänk vad buss-snacks skribenter kan räta ut frågetecken. Perfekt!

/J

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2007, 18:27:06 PM
Beror helt enkelt på i vilken del av landet man rör sig.

Som liten parvel, precis utflyttad från röda SL-land till det gul/orange Peking stötte jag på en av Sveriges fulaste dialekter.

Första gången jag fick höra att bussföraren hade last i kofferten, hade jag svårt att koppla det till Bussgodset i godsutrymmet under långsoffan baki bussen.
Kofferten fanns även på alla östgötska bilar.

Apropå baklucka: vad hette kofferten på gamla VW-bubblor?

Karsten

Citat från: Janne Brink skrivet 21 november 2007, 18:51:25 PM
Rogers svar också. Jag är helt nöjd. Tänk vad buss-snacks skribenter kan räta ut frågetecken. Perfekt!

/J

Ska vi diskutera det där med att simma "under vattnet" också? :P

HJP

Citat från: Janne Brink skrivet 21 november 2007, 18:49:01 PM
Staffans svar var okey. Då lägger jag ned detta som bekymrat mig så  :) Men lite märkligt att det är så vedertaget på "riksnivå"

/J

Bra att du reagerar just så, det förenklar mycket.
Jag har själv tänkt så som du gjorde, men jämfört det med "dörr" på ett annat sätt. Nämligen som en vägbeskrivning: "Gå rakt fram, och genom andra dörren till vänster". Man skulle få platt näsa om man gjorde det bokstavligt....  ;)

Läs gärna Fredrik Lindströms bok: "Världens dåligaste språk", den är både rolig och lärorik.

HJP

Cero

Citat från: HJP skrivet 20 december 2007, 10:34:23 AM

Bra att du reagerar just så, det förenklar mycket.
Jag har själv tänkt så som du gjorde, men jämfört det med "dörr" på ett annat sätt. Nämligen som en vägbeskrivning: "Gå rakt fram, och genom andra dörren till vänster". Man skulle få platt näsa om man gjorde det bokstavligt....  ;)

Läs gärna Fredrik Lindströms bok: "Världens dåligaste språk", den är både rolig och lärorik.

HJP

- Å har du godis får jag smaka?

- Javisst, bara du lägger tillbaka det sedan.... 8)