Tankning av buss i linjetrafik med passagerare är det tillåtet?

Startat av J73, 17 april 2015, 21:56:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J73

Hej!
En kompis till mig var med om en sak idag..Han skulle åka ifrån ett ställe i norra skåne idag med buss.För det första så var bussen 10min sen..När min kompis steg på så fick han inte info om varför bussen var sen..När den sen börjar köra så märkte han att bussen inte körde rätt väg utan istället körde den in vid bussbolagets kontor och fram till dieselpumpen och där står den chauffören som kört bussen först och är beredd med pumpen..Ja då skulle de tanka bussen innan de kunde fortsätta till slutdestinationen..Chauffören stängde inte heller av motorn under tankningen..Chauffören sa inget under hela resan till slutdestinationen till resenärerna..Min kompis missade först det tåget som det var tänkt att han skulle hinna med enligt reseplaneraren och även ett annat tåg som gick 3min efter det andra..Han var totalt en 30min sen till sin slutdestination..Nu är min fråga till någon busschaufför får man ha passagerare i bussen när man ska tanka bussen vid garaget och är det inte så att man ska stänga av motorn under tankning med?

homer

svaret är ja och nej...
någon lag att ingen nänniska får finnas i ett fordon som tankas finns så vitt  jag vet inte, att inte  stänga av motorn är väl heller inte förbjudet, men möjligt att man bryter mot någon tomgångskörningsregel...

Björn Ax

Är ju inte bra men måste man så är det ju bättre att tanka än att få slut på diesel mitt på linjen.

Han borde ju kunna utnyttja resegaranti om han var 30 minuter sen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ersa

Alla har olika erfarenheter. Att då och då tanka bussar med passagerare (utan några klagomål från dessa) är något som nästan blivit en vana där jag bor. Mycket pga effektiva men tidsmässigt långa omlopp, avsaknad av tankmöjligheter på ändstoppen, långa landsbygdslinjer som huvudmannen inte vill bryta upp i två, och de moderna förortsbussarna som är rätt bränslesnåla men som ändå har lite för små tankvolymer. Oftast går det ju bra, men om det skett t.ex ett oplanerat bussbyte, kan det ställa till det lite i tankplaneringen och kräva snabb påfyllning längs halva linjens längd.

Det finns ju gott om skillnader mellan drivmedlen bensin, etanol diesel och RME. De två sistnämnda är ju de som är aktuella idag, och just RME räknas ju inte ens som brandfarligt. Dock rekommenderas det att man bör stänga av extravärmaren under dieseltankning, vilket är lite olika på olika bussar. På vissa bussar (t.ex nyare Volvo) måste man då stänga av motorn för att webaston ska stanna.

Däremot rekommenderas det ju på vanliga mackar att man alltid stänger av personbilars motorer då man tankar bensin, men det är ju ett helt annat drivmedel. Och inte heller i bensin- och etanolpersonbilar är det ju något lagkrav på att passagerare måste stiga ur innan tankning.

Lars-Håkan_E

Finns någon anledning till varför detta skulle vara förbjudet?

Detta är väl över tid vanligt förekommande på många håll och i flera fall även planerat och inte bara i akutfall.

Går vi tillbaka i tiden så var detta väldigt vanligt i slutet på -90 talet t.ex i Tyresö när de små tankarna i de SL Buss beställda fordonen inte klarade av de med tiden allt länge omloppen, bussar som rullade från tidig morgon till sen kväll fick antingen bytas in på linjen/ändhpl eller så fick stödtankning ske för linjer som passerade depån, mkt extraarbete för trafikledarna att kontakta berörda förare om detta.

1896

Om man som i fallet som beskrivs behöver tanka efter linjen, och dessutom behöver ta en omväg för att nå pumpen, då är det väl brukligt att informera resenärerna i bussen om detta, det är väl ändå något man gör av artighetsskäl.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 april 2015, 15:13:45 PM
Om man som i fallet som beskrivs behöver tanka efter linjen, och dessutom behöver ta en omväg för att nå pumpen, då är det väl brukligt att informera resenärerna i bussen om detta, det är väl ändå något man gör av artighetsskäl.

Det känns ju naturligt att göra.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 april 2015, 15:13:45 PM

Givetvis! Det hör inte bara till kundservice, utan även vanlig hyfs.

yngrot

Det enda lite underliga här är att föraren inte gett info om tankning .. När jag körde på Kålleredsbussarna så hade vi ett pass där det var tankuppehåll på linjen .

Sen kan det ju finnas flera orsaker  :

1  Slut på bränsle  Vilket inte bör hända men det har hänt mer än 1 gång

2 Elavbrott 

3 Tankpersonal inte dyker upp.

Bättre bli lite sen än få soppatorsk på linjen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

I undantagsfall kan det ju inträffa att man behöver tanka längs med vägen alternativ byta vagn osv. När det inträffar bör man givetvis informera resenärerna ombord.

Om det däremot är ett återkommande fenomen att ständigt råka ut för detta så skulle jag nog vilja säga att det klickat någonstans i trafikplaneringskedjan. Sannolikt för att man planerat för tajt, utifrån fel vagntyp för omloppet osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman