Rullstolsramp trasig Gabriel fick sova ute i Göteborgs centralstation

Startat av eldani, 16 april 2015, 11:26:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Gabriel, 21, missade sista bussen hem till Uddevalla när rullstolsrampen inte fungerade. Därför fick han tillbringa natten på en parkbänk. Det är förjävligt. Det här ska inte behöva hända, säger Gabriel Van Der Eerden, 21

http://www.expressen.se/gt/rullstolsramp-trasig--gabriel-fick-sova-ute/

Ska man inte kolla om rullstolsramp fungera innan bussen går ut i trafik?

Ersa

Citat från: eldani skrivet 16 april 2015, 11:26:51 AM
Ska man inte kolla om rullstolsramp fungera innan bussen går ut i trafik?

Hur vet du att den inte kontrollerades och fungerade i början av omloppet?

I sådana här lägen borde ju resegaranti med taxi gälla. Har man bara snabba rutiner kan man ju säkerligen få fram en taxi redan innan bussen hunnit avgå.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2015, 12:05:30 PM
Hur vet du att den inte kontrollerades och fungerade i början av omloppet?

I sådana här lägen borde ju resegaranti med taxi gälla. Har man bara snabba rutiner kan man ju säkerligen få fram en taxi redan innan bussen hunnit avgå.

Resegarantin gäller endast för 300 kronor så den har man inte så stor nytta av i det här fallet.

homer

Varför har man en resegaranti som inte ens täcker en framköringsavgift för Taxi?

Ersa

Då är det dags att se över regelverket. I dylika lägen måste man få fram en taxi snabbt, och resenären ska inte behöva lägga ut ett öre. Alternativt får väl någon trafikledare eller annan anställd hos berörd operatör ordna saken kvickt med lämpligt fordon.
Å andra sidan blir det väl då gnäll, klag och skriverier om eventuella saknade trafiktillstånd för persontrafik för vissa fordonsindivider, så kanske det ändå är billigare att dumpa resenärer än att hjälpa dem, i detta land?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2015, 16:24:38 PM
Då är det dags att se över regelverket. I dylika lägen måste man få fram en taxi snabbt, och resenären ska inte behöva lägga ut ett öre. Alternativt får väl någon trafikledare eller annan anställd hos berörd operatör ordna saken kvickt med lämpligt fordon.
Å andra sidan blir det väl då gnäll, klag och skriverier om eventuella saknade trafiktillstånd för persontrafik för vissa fordonsindivider, så kanske det ändå är billigare att dumpa resenärer än att hjälpa dem, i detta land?

Ett annat länsbolag skriver så här:

Missad handikappanpassning – Är du rullstolsburen och du erbjuds buss med annan funktion än vi utlovat är det bussföretagets ansvar. De skall hjälpa dig ombord, eller utan dröjsmål se till att du kan genomföra din resa på annat sätt

Det här är ju en situation som kan hända och då givetvis måste lösas, går nästa buss om typ 15 min så är ju problemet mindre men ingen kund ska ju nekas transport om det är sista bussen för dagen.

Var det fråga om en Permobil?  En vanlig rullstol är ju bara att lyfta in med hjälp av annan förare eller passagerare.

Vem är operatör här?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2015, 19:25:14 PM
Ett annat länsbolag skriver så här:

Missad handikappanpassning – Är du rullstolsburen och du erbjuds buss med annan funktion än vi utlovat är det bussföretagets ansvar. De skall hjälpa dig ombord, eller utan dröjsmål se till att du kan genomföra din resa på annat sätt

Det här är ju en situation som kan hända och då givetvis måste lösas, går nästa buss om typ 15 min så är ju problemet mindre men ingen kund ska ju nekas transport om det är sista bussen för dagen.

Var det fråga om en Permobil?  En vanlig rullstol är ju bara att lyfta in med hjälp av annan förare eller passagerare.

Vem är operatör här?

Operatör är Buss i Väst. Tidigare åtminstone har det varit Uddevalla Omnibus som kört sista turen för dagen Göteborg-Uddevalla och det är väl högst troligt att de fortfarande gör det.

Vad jag vet har Västtrafik liknande regler som det okända länsbolaget du refererar till. Varför dessa inte tillämpades vet jag inte, men det är ju inte nödvändigtvis så att allt har gått till som det står i artikeln. Buss i Väst har trafikledare i jour i tjänst så länge de kör trafik så det borde inte varit några problem för bussföraren att få hjälp med en taxi som kan ta rullstol.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2015, 19:34:56 PM
Operatör är Buss i Väst. Tidigare åtminstone har det varit Uddevalla Omnibus som kört sista turen för dagen Göteborg-Uddevalla och det är väl högst troligt att de fortfarande gör det.

Vad jag vet har Västtrafik liknande regler som det okända länsbolaget du refererar till. Varför dessa inte tillämpades vet jag inte, men det är ju inte nödvändigtvis så att allt har gått till som det står i artikeln. Buss i Väst har trafikledare i jour i tjänst så länge de kör trafik så det borde inte varit några problem för bussföraren att få hjälp med en taxi som kan ta rullstol.

Jag tog ett län i högen, Jämtland.

Västtrafik har dock ingen skrivning om detta som kan nås av gemene man, det hindrar ju inte att det finns dolt i trafikavtalet att man har kravet på sig att lösa en dylik situation.

Ska man välja att tro på journalisten har detta hänt tidigare för just denna kund.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2015, 19:40:09 PM
Jag tog ett län i högen, Jämtland.

Ska man välja att tro på journalisten har detta hänt tidigare för just denna kund.

Det är nog bara att journalisten inte orkat läsa källan ordentligt. För enligt denna http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6142419 så var biobiljetten den kompensation som Gabriel erbjöds för denna händelse. Det är alltså inte något som hänt nyligen, vilket ju också framgår av att han sov över på en parkbänk. Det har man knappast kunnat göra i Göteborg sedan i september.

Sundås

Hade detta hänt inom Kalmar Länstrafiks område och inte operatören hade fått fram ett fordon som kunde ta med resenären, hade vi på trafikledningen bokat en rullstolstaxi och skickat räkningen på denna plus kompensationen till resenären till bussföretaget. Exakt hur avtalet är reglerat vet jag inte, men det är så det hade gått till rent praktiskt..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 17 april 2015, 13:02:37 PM
Hade detta hänt inom Kalmar Länstrafiks område och inte operatören hade fått fram ett fordon som kunde ta med resenären, hade vi på trafikledningen bokat en rullstolstaxi och skickat räkningen på denna plus kompensationen till resenären till bussföretaget. Exakt hur avtalet är reglerat vet jag inte, men det är så det hade gått till rent praktiskt..

KLT och Östgötatrafiken har egen trafikledning dygnet runt och då blir ju sådant möjligt. Frågan är väl i det här fallet hur trafikledningen får kännedom om vad som hänt. Om inte bussföraren anmäler något och inte resenären heller så får de ju inte veta förrän det står i tidningen efter ett par månader.

Jag har ett fall från Västtrafiks tågtrafik, körd av SJ på den tiden. En rullstolsburen man finner att det tåg han skall åka med är ett loktåg och inte en motorvagn, som är det normala på den linjen, och således saknas rullstolslift. Tågvärden ber honom vänta någon minut så skall han ta hand om fallet. När han återvänder i syfte att ringa efter en rullstolsbil var mannen försvunnen. Det visade sig att han själv ringt efter en taxi. Inte till det resmål han hade egentligen utan till närmaste lokaltidningsredaktion. Från denna fick SJ och Västtrafik veta vad som hänt flera timmar senare. Då hade rubriksättarna redan haft en högtidsstund, TT hade vaknat och i princip alla tidningar skrev om det. SJ:s pressombud kände naturligtvis inte på rak arm till fallet och när han efter ett par timmar fått fram fakta så var fallet iskallt för tidningarna. Den rätta versionen kom alltså inte till allmänhetens kännedom.

Utan att på något sätt misstänkliggöra Gabriels berättelse så måste jag säga att jag rent generellt är väldigt skeptisk till sådana här snyftartiklar. Åtminstone tills jag har hört bussförarens och bussbolagets version av händelsen.

Ersa

Jag har haft tur att inte råka på någon historia liknande den Staffan nämner. Istället har jag haft förmånen att träffa på många intelligenta positiva människor (både med och utan rullstolar) som förstått att fel kan inträffa, och som därefter fått skjuts hemåt (ända fram till ytterdörren om möjligt) i allt från servicebilar, trafikledningsbilar, småbussar och färdtjänstbussar, i situationer då något råkat gå snett. Detta i både stora och små företags tjänst.

Dock har jag som privatperson rätt surt sagt åt någon enstaka osmidig person som stod och slog på stora trumman och minsann skulle ringa SL från Rimbo station en gång, för att nån buss blivit några minuter försenad i framkörningen. Jag förklarade här ganska bestämt att man visst kan ringa till nån på Kungsholmen, som i sin tur ringer nån i Solna, som i sin tur ringer nån i Norrtälje, som ringer till Rimbo. Eller så ringer man till underentreprenören (som finns 400 meter därifrån) direkt, så löses saken på under två-tre minuter.