Status bevarade Metropoler

Startat av Gunnar D, 15 april 2015, 18:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Dessa Metropoler fick ett tragiskt slut på Högdalsskroten 10 sep 1968. Tack vare stark initiativkraft finns det tre bevarade men vilken är deras status idag? Klara att användas? Avställda? Museiobjekt? Någon som vet?

Mvh Gunnar

roggek

Spårvägssälskapet har väl 5122 i drift?
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?buss_id=37

Scania muséet har en, men vilken är den tredje bevarade Metropolen?

K R

Citat från: roggek skrivet 16 april 2015, 15:41:51 PM
Scania muséet har en, men vilken är den tredje bevarade Metropolen?

Hej!

Scaniamuseets vagn är 5135 och den tredje bevarade är 5032 som är i Spårvägsmuseets ägo.

Aktuell driftstatus vad gäller Metropolerna är dock obekant för mig.

mvh K R

Mr H

Vad det gäller trafikduglighet så är nog SSS 5122 bäst. Spårvägsmuseets 5032 har problem med bakdörrarna vilket ju gör den olämplig för trafik. Fräschast efter sin helrenovering är nog Scanias 5135 men den har olagliga körriktningsvisare i och med att man satt tillbaka körriktningsklubborna men inte front- och bakpilarna vilket inte stämmer med registreringsbesiktningen. Pilarna måste alltså också sättas upp för att Bilprovningen skall bli glada!

Mest i SS trafikskick är nog också 5122 även om den inte är i originalskick men i ett skick då den användes i SS-trafiken. Såväl 5032 som 5135 har avvikelser, 5032:s har vi pratat om tidigare och 5135 avviker bl.a i felaktiga nummerrullar. Kan tyckas som en petitess men faktum är att just den lite tjocka siffertypen var en del i det amerikanska konceptet vilket då är speciellt synd att det inte finns kvar. (Sannolikt skulle dessa kunna bytas till rullar typ ex.vis SL H10 som om inte identiska är mycket snarlika. 5032 har ingen rulle alls fram men borde åtminstone förses med en fast linjeskylt med rätt typsnitt. Gäller även på sidan bakom ingångsdörrarna).

Min egen värdering med reservation för nyligen eventuellt gjorda ändringar.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 april 2015, 17:33:05 PM
Vad det gäller trafikduglighet så är nog SSS 5122 bäst. Spårvägsmuseets 5032 har problem med bakdörrarna vilket ju gör den olämplig för trafik. Fräschast efter sin helrenovering är nog Scanias 5135 men den har olagliga körriktningsvisare i och med att man satt tillbaka körriktningsklubborna men inte front- och bakpilarna vilket inte stämmer med registreringsbesiktningen. Pilarna måste alltså också sättas upp för att Bilprovningen skall bli glada!

Tack för bra info! Undrar om det ligger några front- och bakpilar och skräpar någonstans...  :)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 april 2015, 18:43:47 PM
Tack för bra info! Undrar om det ligger några front- och bakpilar och skräpar någonstans...  :)

/Gunnar

På 70-talet fanns det det i alla fall i ett förråd i en sörmländsk ort. Några var helt nya inslagna i papper!

Mr H

BengaB40

Hej! 10 juni 1990 firade MHS sitt 25 års- jubileum med Motorhistoriska Dagen på Gärdet vid Sjöhistoriska Museet i Stockholm. Nu ytterligare 25 år därefter drar jag mig till minnes en fantastisk "happening" med intressanta fordon i strålande försommarväder. En Metropol fanns med till beskådande ut- och invändigt, exakt som jag mindes den från 50-talet. Inte minst interiör- doften gav associationer till min första upplevelse som passagerare i busstypen när det begav sig! Gissar att det var Scania-museets bevarade exemplar!  Hälsn. BengaB40

Railmaster

Rullar ifrån en H10 skulle kommer aldrig passa i en H19! Däremot har tryck/printtekniken nu kommit så långt att det vore både billigt och enkelt för Scaniamuseet att fota av SSS rullar och göra egna! Men det är knappast pengabrist det handlar om! Förmodligen har någon råkat påpeka att det är fel rullar och då gååååår det bara inte att byta!  ::)

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 23 april 2015, 07:47:25 AM
Rullar ifrån en H10 skulle kommer aldrig passa i en H19! Däremot har tryck/printtekniken nu kommit så långt att det vore både billigt och enkelt för Scaniamuseet att fota av SSS rullar och göra egna! Men det är knappast pengabrist det handlar om! Förmodligen har någon råkat påpeka att det är fel rullar och då gååååår det bara inte att byta!  ::)

Konstigt att man inte kan åtgärda det här (och snibben!). Hur svårt kan det vara? Så lite som ger så mycket!
Problemet med snibben är att det skulle gjorts ganska så omgående. Nu kanske det blir en färgförskjutning i det röda om man gör om det.
Det saknas detaljer i interiören också, vissa som jag har har jag erbjudit mig att skänka,men mötts med svaret "de där grejerna har vi redan". Men rör lite på häcken och sätt upp de då! Vad det gäller Spårvägsmuseets Metropol tycker jag att man kan ställa hårdare krav än på SSS och Scanias Metropoler då den till betydande del bekostats med skattemedel! (Scanias Metropol helrenoverades väl för att skickas till USA som PR för ett tidigt samarbete mellan USA och Sverige. Detta i samband med att Scania skulle lägga anbud på en bussleverans!)

Mr H

Railmaster

Och man undrar ju över den mer än märkliga gröna nyansen inne i bussen, det är ju inte precis brist på referensobjekt på spårvägsmuseet! ???

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 24 april 2015, 16:36:19 PM
Och man undrar ju över den mer än märkliga gröna nyansen inne i bussen, det är ju inte precis brist på referensobjekt på spårvägsmuseet! ???

Ja det har du rätt i! Den är ganska så ärtgrön om jag minns rätt! Å andra sidan så är väl veterantåget lite väl ärtgrönt också utvändigt? Kanske man tog samma färg? Ja F3:an och H23:an
hade man ju lätt kunnat kolla i eller de andra Metropolerna. Eller varför inte ta ett färgprov i den gamla interlörfärgen i bussen?

Mr H