Huvudmeny

Resultat Kalmar län

Startat av Lars Ödlund, 21 november 2007, 11:07:00 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

CitatOT: Är 6768 kvari kalmar? Om inte, var finns den nu?

I skrivande stund står Swebus Kalmar som ägare på denna vagn...

/Fredde

Fredde

Någon som vet, 59xx-vagnarna hos Swebus av märket Setra, dessa är inget lågt insteg i va?

Kanske blir dessa SL-röda igen? ::)

/Fredde

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2007, 01:00:17 AM
Någon som vet, 59xx-vagnarna hos Swebus av märket Setra, dessa är inget lågt insteg i va?

/Fredde

Nä ingen av Setrabussarna som finns hos Swebus är lågentré.
Det finns både ledvagnar, enaxliga, och boggi.

/Rickardo

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 22 november 2007, 01:00:17 AM

/Fredde

Nej de lär nog inte komma tillbak dit i första taget.

Citat från: Rickardo skrivet 22 november 2007, 07:57:35 AM
Nä ingen av Setrabussarna som finns hos Swebus är lågentré.
Det finns både ledvagnar, enaxliga, och boggi.

/Rickardo

En lösning om den är ekonomisk är ju att montera bälten och rullstolslift, detta gjordes ju på ett antal vagnar som togs till Dalarna. Dock var ålderskraven inte lika hårda där.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulrik Berggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2007, 10:00:17 AM
Lift blir bara aktuellt för Raskenbussar enligt anbudsunderlaget.
A/C är även det ett krav.

Ålderskrav 8 år för tätortsbussar och 10 år för övriga.

//Lars

Max eller medel? Movia på Själland kör med funktionskrav istället för ålderskrav i sina upphandlingar, men det är väl för komplicerat för Sverige...

/UB

Ulrik Berggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2007, 10:29:51 AM
Max
Funktionskrav har varit uppe i en del län men förkastats eftersom det blir svårkontrollerat och väldigt subjektivt, vem ska göra bedömningen?
Tex i Stockholm skulle det krävas en hel stab med fordonskontrollanter på heltid, vilkas beslut skulle ifrågasättas i oändlighet.

//Lars

Jag tvivlar inte på att man har gjort den bedömningen helt berättigat. Ska bli spännande att se hur det går i Danmark. faktum är ju att SL har en form av "funktionskrav" när det gäller städincitament och annat redan idag. Men det är klart att det kan vara lite kinkigare att kontrollera mer tekniska saker på bussarna. Men jag vill inte släppa idén i första taget. Det känns ju lite bakvänt att ha samma ålderskrav på landsorten som i tät stadstrafik... Är en åtta år gammal höggolvsbuss för långdistanstrafik ens helt avskriven?

/UB

Ulrik Berggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2007, 11:39:19 AM
Nu var det ju tvärtom i Kalmar län.

//Lars

10 år i stan (Kalmar m fl) och åtta på landsbygden, eller hur ska jag tolka det som?

/UB

Ulrik Berggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 november 2007, 12:31:47 PM
8 år för tätortsbussar, 10 år för övriga.
Det som föranledde min "tvärtom kommentar" var din mening med "en 8 år gammal långdistansbuss"

//Lars

OK, då kommer det hela i ett klarare ljus.

/UB

Walter

Swebus anger i ett pressmeddelande att det blir nya bussar för hela slanten och att det i tätortstrafiken blir diesel och biogasbussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Rickardo skrivet 21 november 2007, 19:31:14 PM
Jihaa!  :)
Hjalmarsson fick behålla sitt litta Mörlundaavtal.

4 bussar för Hjalmarssons, vilken linje gäller detta?
En eller fler linjer?

4 bussar Ukna Busstrafik, gäller detta enbart linjen till Gamleby eller även linjerna runt Gamleby?

Vad gäller Bergkvara så är jag inte riktigt klar över var man bäst hittar deras bussar.
Är det i Kalmar som förra gången man körde för KLT?

Paket 26 Nybro, ska inte Nilsbuss köra där?
Vill minnas jag hörde något om det i våras där, minns ej om man skulle köra själv eller om det var åt Swebus.

Kanske självklara saker för en del men jag vill ha en klar bild av läget.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Tack för svar, det här kan bli intressant..

Dackebuss 12 bussar för Alstermo och Emmaboda, är det linjer från Alstermo till Emmaboda?
Kanske gör en resa i vår eller så varför jag undrar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2008, 18:40:49 PM
Tack för svar, det här kan bli intressant..

Dackebuss 12 bussar för Alstermo och Emmaboda, är det linjer från Alstermo till Emmaboda?
Kanske gör en resa i vår eller så varför jag undrar

Nope, Alstermo är ett eget trafikområde, bland annat är det en linje Alstermo-Åseda och en Alstermo-Nybro om jag inte missminner mig.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se