Splitterny 1967

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 april 2015, 11:24:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tage Karlson har skickat denna bild på Vaxholms Trafik AB B799. Bussen var helt ny i augusti 1967 och även om den var byggd som högertrafikbuss och inte som omställningsbuss så var den ute på en körning till Gävle. Det återstod ju ännu ett par veckor innan högertrafiken när resan gjordes. Föraren fick naturligtvis anpassa stoppen vid av- och påstigning så att det inte var något problem med att dörren var på "fel sida".

Bussen blev sedan SL H63 7983, fick nytt regnummer FHY319 och blev i oktober 1974 enligt SBH Örebro Läns Regionaltrafik 310.

Så här berättar Tage själv om bilden:
Skannade denna bild från Gävle augusti 1967. Min kompis och mentor Stig Lundmark som lärde mig köra buss, och Vaxholms Trafik AB:s nya B799. Det var vänstertrafik då bilden togs och vi var på beställningsjobb denna dag till Gävle. Jag var med som passagerare utan bussbehörighet. Strecket/stenskottet i förarrutan är antennen till transistorn som användes ihop med micken för att spela radio. Avancerad teknik på den tiden.

Bilden läggs ut med Tages medgivande.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Härlig bild! Fina emblem! Tack för att du visade den!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Kanske var det just den här bussen jag hoppade in i en februaridag 1968 på Jarlaplan för att besöka min dåvarande förälskelse som bodde i Vaxholm! Men det var bara det att på vägen till Vaxholm i bussen upptäckte jag en annan HENNE, som senare skulle bli "min" i några lyckliga år!  Memories, memories.....!  :)  Hälsn. BengaB40

amazzon778

Björn Forslund

Tjusiga vagnar, antar att de såldes i förtid pga. avsaknad av bakre dörr och dyr ombyggnad.

bilomnibussen

309 och 310 kom från Waxholm och var placerade i Odensbacken. När jag började där 1983 var 310 borta medan 309:an gick i trafik åtminstone mitt första år där. Användes för dubbleringar och skolkörning vilket gick bra med bara en dörr.
Mvh Jan G