DN: Gunilla lämnades ensam och inlåst i bussen

Startat av roggek, 09 april 2015, 06:08:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Gunilla Sundström, 69, skulle åka in till Stockholm för att gå till tandläkaren. I stället blev hon inlåst i bussen.
CitatDen 31 mars på satte sig Gunilla Sundström på buss 639 i Edsbro på väg mot centrala Stockholm. Klockan var 9.45. Bussresan tar över en timme så hon somnade till på vägen. När hon vaknade var hon alldeles ensam i den stillastående bussen. Det tog några sekunder innan hon förstod att bussen stod parkerad vid Östra station.

Har bussförarna slutat att kontrollera bussarna helt, eller är rasterna "heligare"?

CitatSjälvklart är det mitt eget fel att jag somnade men busschauffören borde kanske gå en ­runda och ­kontrollera så att ingen är kvar på ­bussen. Jag hade antagligen inte ramlat om busschauffören hade väckt mig.

Håller med fullständigt!

1896

Numera så vill ju arbetsgivarna inte betala för att bussförare ska göra något extra eller för att de ska bjuda på sig själva, detta fenomen verkar ju vara väldigt vanligt.  ::)

Lars-Håkan_E

Jag tror att de flesta chaufförer någon gång har missat en sovande.

Ersa

Jo, rutiner finns och skall efterlevas, men ibland missas det tyvärr pga den mänskliga faktorn. Oftast ligger man på någon minut eller två "på plus" vid ankomst vid en ändhållplats, så tid för att gå 18+18 meter på under 30 sekunder är ingen lönestridsfråga.
Dock är det ju lite skrämmande att många bussresenärer fortfarande inte har någon aning om hur man tömmer ut luften ur systemet för att kunna putta upp dörrarna vid en eventuell utrymning. Ordet "inlåst" är ju dessutom fel att använda, då dörrarna inte är fysiskt låsta, utan bara hålls igen av lufttryck. Det är jättebra att det numera finns både säkerhetsbälten och tydliga rödgula in- och utvändiga nödventiler för alla resenärers säkerhet, men tråkigt att majoriteten inte vill eller kan använda dem.

1896

I Klartext Erik, så är in och avställningstider så snåla idag att majoriteten förare struntar i att gå igenom bussen efter avslutat pass, vilket även bör göras för att kvarglömda saker ska komma till rätta snarast möjligt, så det kan visst vara en lönestids fråga om vi ska hård dra det.

Ersa

Förarna har betald tid för att gå igenom bussen innan man lämnar den, för att leta efter kvarglömda effekter, titta efter sovande passagerare, samt stänga takluckor och eventuella vädringsfönster. Ingen från fackligt håll i berört trafikområde har någonsin tänkt tanken på att ifrågasätta denna arbetsuppgift, eller börja diskutera om dessa 30-60 sekunders snabbkoll är betald tid.

Lars-Håkan_E

Det finns ju flera olika varianter här, vid ändhpl i tätortstrafik finns det ytterst sällan möjlighet att gå igenom bussen om man ska uppfylla en mängd andra krav, vid passets slut ser jag det som självklart att man går igenom bussen (och det betalar vi för också) sedan kan även den bäste chaufför missa/glömma.

Jag har haft efterlysning på passagerare där chauffören gått igenom bussen på normalt sätt utan att se något, och sedan stannat efter linjen och verkligen letat och hittat en sovande som suttit längst bak och glidit ner under sätena framför, en sådan hittar man kanske först vid dammsugning/moppning.

Sedan tror jag att de flesta av oss inkl undertecknad mer än en gång när det varit bråttom vid vändning till tomkörning eller så gått bakåt och tittat lite hastigt och då missat någon sovande som sjunkit ner, sovande på toaletten inte att förglömma.

Huvudsaken tycker jag är att man alltid går igenom bussen innan den ställs undan för dagen/natten, på de platser där man städar själv sker ju genomgången med automatik.

Ersa

Ja, under konstant trafik t.ex i tätort har det ju hänt att vissa sovande resenärer åkt många mil fram och tillbaka längs samma innerstadslinje. Om man däremot åker en 6-7 mil lång linje där bussen spetsvänder, eller kör runt i en slinga, och den sovande resenären vaknar halvvägs på väg hem igen är det ju rätt förargligt, men hanterbart.
Det viktigaste, håller jag med om, är att man som förare kollar bussen innan man själv lämnar den. Oavsett om man själv återkommer till samma bussindivid om 10-45 minuter, om den parkeras för 4-5 timmars daguppställning, eller ännu längre uppställning för natten/helgen.

groenis

Erik
Du får gärna ta en bild och visa hur en sådan instruktion om hur handhavande av nödöppningsventiler
fungerar.

Har aldrig sett sådana varken i linjevagnar eller turistvagnar , samt om passagerare vet hur dessa fungerar hur ska du undvika
att gemene man inte "leker med dessa eller släpper in sina kompisar "bakvägen"?

Hur många har inte varit "nödiga" vid ändhållplats och där toaletten har påkallat mer uppmärksamhet än vad bussen har gjort?

/Lennart

Lars-Håkan_E

Invändiga nödöppnarvred i moderna bussar är väldigt tydliga med kontrastfärg och i vissa fall säkrade med en tunn lucka av plastglas som ska vikas bort.

I Säfflebussar från -70 o -80 talet fanns det nödöppnarvred i en lucka i dörrmaskineriets plåtkåpa, antingen tryckte man in glasskivan eller lyfte upp plåtkåpan och vred om.

Poppis bland vissa yngre förmågor nattetid.

Ersa

Det finns ju även en annan version, som tidningen inte berättar. Enligt föraren själv blev genomgången av den bakre delen av bussen tyvärr avbrutet av ett telefonsamtal. Visserligen var alla dörrar i fysiskt stängt läge, men framdörren var hela tiden försatt i trycklöst läge, och därmed lätt att peta upp.
Rutinerna att ta/lämna kontaktuppgifter glömdes bort av bägge parter, antagligen pga stress och överraskning. För även föraren skall ha blivit skrämd då kvinnan hastigt och oväntat kom fram bakifrån bussen, först efter att föraren åter satt sig i förarstolen igen.

Vilken version som stämmer är dock inte upp till mig att avgöra.

Angående nödöppningar, Lennart, så får jag lov att återkomma till det senare. :)

roggek

Citat från: groenis skrivet 17 april 2015, 14:12:00 PM
Erik
Du får gärna ta en bild och visa hur en sådan instruktion om hur handhavande av nödöppningsventiler
fungerar.

Har aldrig sett sådana varken i linjevagnar eller turistvagnar , samt om passagerare vet hur dessa fungerar hur ska du undvika
att gemene man inte "leker med dessa eller släpper in sina kompisar "bakvägen"?

Hur många har inte varit "nödiga" vid ändhållplats och där toaletten har påkallat mer uppmärksamhet än vad bussen har gjort?

/Lennart

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 april 2015, 14:35:59 PM
Invändiga nödöppnarvred i moderna bussar är väldigt tydliga med kontrastfärg och i vissa fall säkrade med en tunn lucka av plastglas som ska vikas bort.

Här har du en bild på dagens utsides nödöppnare på buss, bryt bort plasten och vrid på vredet i pilens riktning, skjut upp dörren:
http://www.rolfsbild.se/Kommunikation2/Buss/Mapp3/090711-01%20nodoppnare.jpg

Motsvarande vred med samma funktion finns på insidan vid dörrarna.

groenis

Att de är märkta med kontrasterande färg de visste jag , det jag efterfrågade var är det någon som har sett
en instruktion med piktogram eller bilder hur man skall göra.

Att fråga er här på forumet hjälper inte då det ingår i utbildningen för D behörighet
utan det som frågas efter är hur ska gemene man veta hur man gör med nödöppningarna ?

/Lennart

Björn Ax

Citat från: groenis skrivet 19 april 2015, 17:21:12 PM
Att de är märkta med kontrasterande färg de visste jag , det jag efterfrågade var är det någon som har sett
en instruktion med piktogram eller bilder hur man skall göra.

Att fråga er här på forumet hjälper inte då det ingår i utbildningen för D behörighet
utan det som frågas efter är hur ska gemene man veta hur man gör med nödöppningarna ?

/Lennart

Nej det står nödöppnare vid vredet och sedan en pil på vredet som visar åt vilket håll man ska vrida.
Sen står det "Öppna dörren för hand" under vredet.

Lite olika på olika bussar.