Tiggare på bussar?

Startat av Hannes L, 04 april 2015, 22:29:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes L

Admin får ta bort detta om det anses opassande och i så fall ber jag om ursäkt.

Som de allra flesta nog vet har ju tiggare blivit en allt vanligare syn i vårt avlånga land. Många länstrafikbolag har förbud mot tiggeri, men vad jag sitter och funderar på är om det är vanligt förekommande med tiggare på bussar på annat håll i landet eller om det förekommer regelbundet att tiggare trotsar förbudet?

Anledningen till att jag frågar, är att när jag var ute på en lite längre tur med Söne till Kullavik, närmare bestämt Blå Express, kom det på en tiggerska vid Packhusplatsen och gick igenom bussen och la ut lappar, precis som de gör på tunnelbanan i Stockholm. När jag frågade föraren varför han släppte ombord henne sa han att han först inte trodde att hon tänkte tigga ombord, och sedan i konfliktförebyggande syfte valde att inte gå bak och ta diskussionen sedan.

Cyklisten

Jag har nyss varit med om ett ganska intressant fall av "tiggeri" eller hur man kan kalla det, kanske inte just på bussen, men på S-tåget. En dam i 40-45 års ålder ställde sig mitt i vagnen och vad jag lyckades förstå av tyskan så blev hon plötsligt utan jobb, men kunde tala ett antal sprak och så hade vissa kunskaper och arbetslivserfarenheter. Efteråt gick hon och delade ut lappar med hennes telefonnummer och de som kände att de kunde hjälpa till tog emot dessa lappar. Kändes betydligt mer positivt än att tigga om pengar.

en_dalmas

är förnärvarande mest i Nora-garaget och kör, men har hört av kollegor som kör stadstrafik i Örebro att det har blivit ett litet problem med tiggare som tycker sig kunna åka gratis för att komma till härbärge, sitt "hem" m.m.
och har själv också råkat ut för det, men sa då bara att personen i fråga måste betala för att åka buss, och då gick hen av igen

Kubert

Känner inte till där det har hänt på någon buss, men däremot på Spårvagnen i Göteborg sker det i princip varje dag. Det är ganska obehagligt på så sätt att spårvagnar och bussar ofta är ganska trånga, och de blir väldigt närgångna.

Men ni som åker långfärdstågen, har ni sett hur det ser ut där?

Björn Forslund

På pendeltågen i Stockholm är det mycket vanligt sedan åratal. Tiggeri via inplastade lappar som läggs på sätet förekom långt innan de sittande tiggarna utanför affärerna kom.