4444

Startat av Hasse L, 03 april 2015, 16:30:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

CWJ 384 - Leyland Panther/ Park Royal 1967 - SL H34 4444.

Linje 170 gick Järla station - Gullmarsplan. Kördes av Söderhallen.

Bussmicke

Vad fult det är med skynket framför grillen.  Trevlig bild annars.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2015, 22:48:21 PM
Vad fult det är med skynket framför grillen.  Trevlig bild annars.

Men välbehövligt, kallare buss har jag aldrig upplevt.

Christian Ljunggren

Ja, men Swebus 1053 (fd Wasa) var en kall rackare också!
Surr surr burr!

/Christian

Gunnar D

Måste ha varit nära slutet för H34. Kul nummer, sökte efter bild på exvis 5555, men hade ingen. Någon annan kanske har?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 april 2015, 09:42:20 AM
Måste ha varit nära slutet för H34. Kul nummer, sökte efter bild på exvis 5555, men hade ingen. Någon annan kanske har?

/Gunnar

När jag ser den där bussen så tänker jag alltid på när jag missade att fotografera den på Odenplan på linje 44 tur 4!
::)

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 april 2015, 10:31:16 AM
När jag ser den där bussen så tänker jag alltid på när jag missade att fotografera den på Odenplan på linje 44 tur 4!
::)

Mr H

Den utsättningen känns nästan riggad  ;)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 april 2015, 11:58:44 AM
Den utsättningen känns nästan riggad  ;)

/Gunnar

Ja verkligen! Undrar om det stämde med förarens ast-nummer också?
Hm finns det ingen bild på A25 444 på linje 4 tur 4?

Mr H

Olle H

Riggade utsättningar.
Min kompis körde på 60-talet i Nybodahallen. En dag skulle han köra 54 tur 56. I samråd med trafikmästaren fick han fixa till sig H24 5456. Klon är att min kompis hade anr 5456.
Kalla bussar: då har ni inte upplevt Metropolerna (H19) vintertid. Likaså alla typer av Capitoler före ombyggnaden till högertrafik när man satte in element
efter sidorna. Tidigare bara ett dåligt luftutsläpp under sätena.
Glad Påsk!!

Lars-Håkan_E

Citat från: Olle H skrivet 04 april 2015, 13:38:54 PM
Riggade utsättningar.
Min kompis körde på 60-talet i Nybodahallen. En dag skulle han köra 54 tur 56. I samråd med trafikmästaren fick han fixa till sig H24 5456. Klon är att min kompis hade anr 5456.
Kalla bussar: då har ni inte upplevt Metropolerna (H19) vintertid. Likaså alla typer av Capitoler före ombyggnaden till högertrafik när man satte in element
Glad Påsk!!

Nej Metropol var före min tid och Capitol körde jag aldrig i linjetrafik.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 april 2015, 12:39:45 PM
Hm finns det ingen bild på A25 444 på linje 4 tur 4?
Ja, det vore kul att se men det kanske är lättare med M32 444 på linje 4 tåg 4!

Citat från: Olle H skrivet 04 april 2015, 13:38:54 PM
Likaså alla typer av Capitoler före ombyggnaden till högertrafik när man satte in element
Kom inte dessa element till i samband med värmekopplingen i fronten inför utlokaliseringen till förortsgrupperna?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 april 2015, 15:58:08 PM
Ja, det vore kul att se men det kanske är lättare med M32 444 på linje 4 tåg 4!
Kom inte dessa element till i samband med värmekopplingen i fronten inför utlokaliseringen till förortsgrupperna?

/Gunnar

Jo de var inte med från början i högertrafik.

Mr H

Peter Rost

Trevlig bild!

Jag vill minnas att det var 20 minuters trafik på 170. Tre vagnar trafikerade linjen. Morgon, och eftermiddag. Oftast med H34:or.

4444 slopades i slutet av maj - 82.

//Peter

Olle H

Gunnar. Du har helt rätt vad gäller värmekopplingen. Jag körde i Björknäs som extrasedan 1967 och det var med viss sentimentalitet man någon gång fick en H24 att leka med. Värmen var perfekt i och med elementen.
Olle

Mr H

Citat från: Olle H skrivet 05 april 2015, 10:22:50 AM
Gunnar. Du har helt rätt vad gäller värmekopplingen. Jag körde i Björknäs som extrasedan 1967 och det var med viss sentimentalitet man någon gång fick en H24 att leka med. Värmen var perfekt i och med elementen.
Olle

Jag känner att stämningen kräver en bild på en H24 i Björknäsdepån! Här är vagn 5463 i ensamt majestät på garageplan i juni 1973. Men vad det gäller värme så var det ändå bra mysigt att sitta i baksätet ovanför motorn både på Capitol och Metropol! Men visst så blev det en avsevärd skillnad när de satte in radiatorer i Capitolerna. Egentligen så var utsläppen i original väldigt generösa, i varje stolskonsol och i takhöjd på åtminstone Metropol, men hela värmesystemet måste ha varit kraftigt underdimensionerat. Men på den tiden var det väl så att man som förare förutsattes bylta på sig rejält vid en utomhustemperatur under kanske 5 minusgrader. Skönt att de tiderna är borta i alla fall! När började Björknäs och Södertörn med radiatorer? Redan på Wallenbergtiden?

Mr H