SL Linjebeskrivningar för Norrort är äntligen uppdaterad!

Startat av ichessy, 30 mars 2015, 11:56:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Nu har man äntligen uppdaterat  :). Dock saknas en del saker som Trafikeringsplan och fordonskrav. Dock hittar jag de på linje 178  men inte på linje 670 fast de båda är blåbussar och omges av samma krav.

http://www2.sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=2415
Software Developer

Lars-Håkan_E

Det här har vi nog också haft uppe förut, fordonskrav etc. är inget som är prioriterat när det gäller linjebeskrivningarna och bör egentligen helt tas bort, sådana här uppdateringar gör man från operatören när man har tid och lust vilket gör att uppgifterna kan vara många år gamla och helt inaktuella, de fyller heller ingen funktion  och bidrar bara till onödiga samtal till kundtjänst.

Vad som gäller finns beskrivet i trafikavtalet med eventuella tilläggsavtal och överenskommelser, inte i några linjebeskrivningar.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2015, 12:50:07 PM
Det här har vi nog också haft uppe förut, fordonskrav etc. är inget som är prioriterat när det gäller linjebeskrivningarna och bör egentligen helt tas bort, sådana här uppdateringar gör man från operatören när man har tid och lust vilket gör att uppgifterna kan vara många år gamla och helt inaktuella, de fyller heller ingen funktion  och bidrar bara till onödiga samtal till kundtjänst.

Vad som gäller finns beskrivet i trafikavtalet med eventuella tilläggsavtal och överenskommelser, inte i några linjebeskrivningar.

Allmänheten måste ju får reda på vad och vilka fordonskrav som gäller? Och det är ju fortfarande så om det är mer specifika krav skrivs detta in i linjebeskrivningen, men det håller på att utrangeras, så att man istället får ta reda på det via trafikavtalet, som du precis nämner. Alternativ är att fråga SL callcenter (Kundtjänst, som ofta ger ut fel information och har lång väntetid kring att få ett svar) eller begära enligt Offenltighetsprincipen ut avtalet med SL och denne entrapenör via SL Huvudkontor. Trafikavdelningen är pålitlig källa som kan ställa frågor till om fordonskrav till respektiv trafikavtal ;).
Software Developer

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 30 mars 2015, 13:48:54 PM

Allmänheten måste ju får reda på vad och vilka fordonskrav som gäller? Och det är ju fortfarande så om det är mer specifika krav skrivs detta in i linjebeskrivningen, men det håller på att utrangeras, så att man istället får ta reda på det via trafikavtalet, som du precis nämner. Alternativ är att fråga SL callcenter (Kundtjänst, som ofta ger ut fel information och har lång väntetid kring att få ett svar) eller begära enligt Offenltighetsprincipen ut avtalet med SL och denne entrapenör via SL Huvudkontor. Trafikavdelningen är pålitlig källa som kan ställa frågor till om fordonskrav till respektiv trafikavtal ;).

Avtalen är till vissa delar sekretessbelagda.

Varför ska det vara intressant för allmänheten? om man med allmänheten menar den vanlige medborgaren.

Kundtjänst har liten eller ingen kunskap om dylikt och det har man heller ingen anledning att ha.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2015, 14:25:45 PM

Varför ska det vara intressant för allmänheten? om man med allmänheten menar den vanlige medborgaren.

Kundtjänst har liten eller ingen kunskap om dylikt och det har man heller ingen anledning att ha.

Jag kan inte svara för egen del, men jag av döma av vad man hör "på gatan" av resenärerna i berört trafikområde antar jag att allmänheten (i detta fall invånarna i Norrort) de senaste åren börjat bli mera intresserade av att ta del av vad deras skatte- och taxepengar går till. Att man numera inte bara blint betalar till verksamheten, utan nu även vill ifrågasätta att "myndigheterna" utför sina skyldigheter korrekt. Det verkar bli mindre och mindre tålamod med det man uppfattar som "hemlighetsmakeri" från Landstingets sida, gentemot invånarna. Det är då min personliga bild som jag uppfattat från vanligt folk runtom bl.a Åkersberga och Kårsta-Lindholmen.

Bussmicke

Linjebeskrivningarna är knappast till för allmänheten...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Lite beror det väl på... Som Lars-Håkan påpekar så finns det idag irrelevant information som t.ex. fordonstyp mm. som med fördel kan plockas bort. Sedan är väl kanske allmänhetens behov av linjebeskrivningar i sig inte så stort. Däremot är det samtidigt bra om linjebeskrivningarna är så uppdaterade så möjligt då de faktiskt fyller ett ganska stort behov för vissa grupper.

Internt används de då framförallt av förare, utbildare, drift- och trafikledning m.fl. Externt är det ofta så att olika grupper hos SL, t.ex. de som jobbar med trafikteknik, planering etc. lutar sig emot och tar hjälp av linjebeskrivningarna, men också bl.a. TryggC:s operatörer och de ordningsvakter som styrs därifrån. Även polisen, räddningstjänsten, vissa bärgare osv. brukar prenumerera på detta material liksom vägansvariga på kommunerna, Trafikverket osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 30 mars 2015, 16:35:24 PM
Linjebeskrivningarna är knappast till för allmänheten...

Det är ju bara det att "allmänheten" numera ser sig mera som "kollektivtrafikens finansiärer" och därför börjar ställa högre krav på öppenhet. Plus att de flesta borde kunna hålla med om att föråldrad, felaktig och irrelevant information (t.ex fordonstyper) inte är tänkt att ligga kvar på hemsidan i åratal efter att de borde ha ersatts med ny information. Eller i alla fall att inaktuell information bör rensas bort även om ny saknas. SLs hemsida är ingen plats för nostalgi där historiska dokument över t.ex gamla 604H kan ligga kvar månader efter att linjen lagts om.

Det är inte alls kul att rycka/hoppa in på "ny" trafik, och där varken någon av operatörerna eller huvudmannen kan uppbringa en korrekt linjebeskrivning eller kartor till busschaufförerna. Personligen är jag numera riktigt trött på att man som förare själv på sin egen fritid behöver ägna sig åt detektivarbete kvällen innan, för att försöka lista ut var man ska köra. Här står det ju dessvärre pinsamt klart att ingen i organisationen vill ta ansvar för att informationsspridning på adekvat nivå ska fungera. Antagligen är det återigen bara pengar det handlar om i slutändan. Men utåt sett så framstår det dessvärre ofta som inkompetens och/eller hemlighetsmakeri.

Lars-Håkan_E

Linjebeskrivningarna kan ju enkelt rensas på alla ovidkommande uppgifter om fordon etc. som är fullkomligt ointressant för gemene man och enbart ställer till problem.

Ser att det finns linjebeskrivningar där fordonskrav o trafikeringsplaner inte är uppdaterade sedan jag betade av ett antal för 11 år sedan :-)

buskörare

Uppdateringen gjordes på eget bevåg av en av våra utbildare. Han har nog prioriterat det viktiga, dvs beskrivningen av linjen.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2015, 14:25:45 PM

Vissa delar kan man ju sekretessbelägga men jag ser ingen annan anledning till det för att endast dölja fuffens. I en demokrati ska personer och media kunnna granska de styrande och dess beslut samt vad skattepengarna görs av med i avtal och upphandlingar, står till och med i grundlagen att man ska kunna granska styrande.

https://lagen.nu/
Software Developer

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 31 mars 2015, 10:48:34 AM
Vissa delar kan man ju sekretessbelägga men jag ser ingen annan anledning till det för att endast dölja fuffens. I en demokrati ska personer och media kunnna granska de styrande och dess beslut samt vad skattepengarna görs av med i avtal och upphandlingar, står till och med i grundlagen att man ska kunna granska styrande.

https://lagen.nu/

Vad är det för fuffens som döljs?

Det är ju mest dåligt underbyggda påståenden b.la din tråd om dörrställningar.
Om du är missnöjd med Arriva (vilket det mesta tyder på) bör du börja med att kontakta dina politiker i din kommun, SL:s kundtjänst är ju det sista ställe där du får klara svar på annat än resmöjligheter, kunskapen om avtal och regelverk är som du kanske upptäckt obefintlig där.

Det som är av intresse för slutkunden är att det finns en acceptabel tidtabell som följs, om det sedan går en röd buss istf en blå är väldigt ointressant för de flesta och orsaken till detta kan vara en av flera och få av dem leder till vite av något slag.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 mars 2015, 11:05:37 AM
Vad är det för fuffens som döljs?

Det är ju mest dåligt underbyggda påståenden b.la din tråd om dörrställningar.
Om du är missnöjd med Arriva (vilket det mesta tyder på) bör du börja med att kontakta dina politiker i din kommun, SL:s kundtjänst är ju det sista ställe där du får klara svar på annat än resmöjligheter, kunskapen om avtal och regelverk är som du kanske upptäckt obefintlig där.

Det som är av intresse för slutkunden är att det finns en acceptabel tidtabell som följs, om det sedan går en röd buss istf en blå är väldigt ointressant för de flesta och orsaken till detta kan vara en av flera och få av dem leder till vite av något slag.

Jag menar att man ska kunna få se insyn i vad skattepengarna går till och sådant. Man blir ju lite intresserad vad som pågår i skattefinanserad verksamhet, då det till viss del går till saker som inte håller måttet  :(.  Kollektivtrafiken måste fungera så att samhället fungerar...
Software Developer

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2015, 21:40:09 PM
Linjebeskrivningarna kan ju enkelt rensas på alla ovidkommande uppgifter om fordon etc. som är fullkomligt ointressant för gemene man och enbart ställer till problem.

Ser att det finns linjebeskrivningar där fordonskrav o trafikeringsplaner inte är uppdaterade sedan jag betade av ett antal för 11 år sedan :-)

På vilket sätt ställer linjebeskrivningar till med problem, förutom att de är ibland ouppdaterade?. Är problemet med det att allmänheten och resenärerna upptäcker att något inte följs som till ex ledbusskrav och det är fullt och trångt på bussen och rapporterar in SL kundtjänst? Om de inte rapporterade in så skulle kanske inga åtgärder göras? Detta trycker lite bort på offentlighetsprincipen  >:(

Att jag är missnöjd med Arriva har jag inte nämnt, snarare är jag mer missnöjd på SL och de styrande poltikerna i landstinget (Alliansen) som gjort att det är 1 miljard i underskott i finanserna samt ändrat om upphandlingsytemet till det sämre.

Fattar dock inte logiken att Arriva kör regionalvagnar på statslinjer som exempelvis linje 601VH, 602VH, 604 och 611 medans på linje 608, 624c. 628,685 och 687 är det ofta statsvagnar trots att hastigheten är 90-100 km. Sedan får statsbussar inte utnyttja hastigheten över 90 km så till exempel på norrortsleden (där hastigeten är 100km) så skulle det löna sig med att alla turer kör med bältesbussar.

Som Bussmicke skrev i annan tråd så håller jag med om att logiken har avskaffats i SL land...
Software Developer

Karsten

Citat från: ichessy skrivet 31 mars 2015, 19:38:46 PM
På vilket sätt ställer linjebeskrivningar till med problem, förutom att de är ibland ouppdaterade?. Är problemet med det att allmänheten och resenärerna upptäcker att något inte följs som till ex ledbusskrav och det är fullt och trångt på bussen och rapporterar in SL kundtjänst? Om de inte rapporterade in så skulle kanske inga åtgärder göras? Detta trycker lite bort på offentlighetsprincipen  >:(

Att jag är missnöjd med Arriva har jag inte nämnt, snarare är jag mer missnöjd på SL och de styrande poltikerna i landstinget (Alliansen) som gjort att det är 1 miljard i underskott i finanserna samt ändrat om upphandlingsytemet till det sämre.

Fattar dock inte logiken att Arriva kör regionalvagnar på statslinjer som exempelvis linje 601VH, 602VH, 604 och 611 medans på linje 608, 624c. 628,685 och 687 är det ofta statsvagnar trots att hastigheten är 90-100 km. Sedan får statsbussar inte utnyttja hastigheten över 90 km så till exempel på norrortsleden (där hastigeten är 100km) så skulle det löna sig med att alla turer kör med bältesbussar.

Som Bussmicke skrev i annan tråd så håller jag med om att logiken har avskaffats i SL land...

Det skulle knappast löna sig att köra 100 i stället för 85-90. Bränsleförbrukningen lär öka rätt mycket.

Vad gäller fordonsutsättningen i övrigt går det säkert att trimma lite men du gör det lite enkelt för dig. Det är till exempel så att de olika drivmedlen i bussarna inte kan tankas på alla depåer.