SL Leyland Panther H34 som hittat hem

Startat av Gunnar Berglund, 28 mars 2015, 11:58:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar Berglund

Hej, fick ett tips från god vän tidigare och måste fråga om någon vet något om denna Leyland:

https://www.flickr.com/photos/southlancs/8153022923/in/set-72157626913887944

Jag kände inte till några andra sparade efter SL-tiden än 4318/4443 (och 4439). Några kandidater finns det bland sådana som noterats som sålda från SL, 4320 (AMU), 4371 och 4373. Även 4348, 4365, 4387, 4480 och 4488 men kanske mindre troligt. Den verkar ju inte vara ombyggd, så det borde ge någon ledtråd.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Mr G

Intressant! Verkar som den kan finnas kvar än idag alltså, men jag förstod inte var. När SL satte igen skyltskåpen på vänstersidan plockades rullarna ut för att användas i andra bussar, men det gjordes tydligen inte på alla vagnar då.
吉先生

Björn Forslund

Sifferbanden ser dessutom väldigt fräscha ut, kan knappast ha suttit där hela tiden.

Greger Larsson

Chassinummer L60879, karossdito B54780 (källa: buslistsontheweb)
Är det inte en förserievagn som blev kvar hos Leyland?

Björn Forslund

Verkar vara som Greger skriver, kolla Fix-Light blinkerserna uppe vid takkanten.

Mr G

Det finns några andra detaljer som skiljer också. Blinkers är av annorlunda modell och under flagghållaren finns det något som skulle kunna vara ett par små ljuspunkter t ex.
吉先生

Gunnar Berglund

Tackar för kompletteringarna! Eldar på med lite andra spekulationer... Efter att ha kollat chassi- och karossnummer mot de först levererade som ligger i kronologisk ordning, så finns det ett hopp just för 4303 där denna vagns karossnummer ligger. SLs 4303 har fått ett karossnummer i serien mellan 4309 och 4310. 4301 kom ju tidigt som prototyp i augusti 1966, och denna verkar vara "new" först i december 1966. Kan det vara så att denna var avsedd att bli "4303" och råkade ut för något samband med tillverkningen, och med tanke på tidsschemat för leveranserna ställdes undan och inte färdigställdes för SL-leverans? Eller så mötte den helt enkelt inte kvalitetskraven för leverans?
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Björn Forslund

Kan ju också vara så att leverantören behöll en demovagn i hopp om att sälja modellen till fler högertrafikländer?

Peter Rost

Högintressant!

Tack Gunnar B för länken. Frågan är om man skulle kunna ta reda på mer om denna Leyland via något Brittiskt bussforum.

//Peter