Östersund: "Chauffören tvingade småbarn av bussen"

Startat av M. Larsson, 28 mars 2015, 10:49:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M. Larsson

Artikel i Länstidningen: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/chaufforen-tvingade-smabarn-av-bussen

Jag har hört även chaufförens version som skiljer sig från det som är skrivet. Vad som är sant vet jag inte, men alla måste tänka på att vi kan bli smygfilmade när som helst. Det är ganska fult gjort av fotografen. Han borde kommit fram och förklarat för den utländska familjen vilka regler som gäller och hur man betalar.

Det verkar som LT hatar busschaufförer, de har skrivit många negativa artiklar och insändaren om oss.

Kurra-Gurra

Hahahah, snacka om vilseledade krigsrubriker! Först tror man att det handlar om attt s***n själv har skaffat D-körkort, och åker runt och slänger av ensamma småbarn. En bit in i brödtexten framkommer det att en bussförare på ett otrevligt sätt har sagt till en familj, där barn ingick, att kliva av eftersom de inte ville lösa biljett... Nyheten är alltså att en bussförare var otrevlig. Man tar sig för pannan!  :-X

Ersa

En av de 37 st kommentarerna under artikeln var ju lite intressant. Den som undrar var gränsen går. Varför vi anser att man ska kunna få smita från avgiften från kollektivtrafiken, medan det inte är acceptabelt att planka på tåg och flyg. Att kollektivtrafikens förare är de enda som blir straffade/avstängda om de följer avsnittet om betalning i regelboken till punkt och pricka, medan samma strikta regelverk krävs av personal som arbetar på järnvägsstationer och flygplatser.
I övrigt tar jag inte artikeln så allvarligt. Att små vardagliga händelser som denna blir till krigsrubriker i sovstäder som Östersund beror ju på att det vanligtvis inte inträffar några andra konflikter eller incidenter i trafiken där. Synd bara att LT inte kunde agera seriös press genom att intervjua bägge parter i målet, istället för att köra med kvälls-/skandalpressvinkeln.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2015, 01:14:40 AM
En av de 37 st kommentarerna under artikeln var ju lite intressant. Den som undrar var gränsen går. Varför vi anser att man ska kunna få smita från avgiften från kollektivtrafiken, medan det inte är acceptabelt att planka på tåg och flyg. Att kollektivtrafikens förare är de enda som blir straffade/avstängda om de följer avsnittet om betalning i regelboken till punkt och pricka, medan samma strikta regelverk krävs av personal som arbetar på järnvägsstationer och flygplatser.

På tåg är det också många som har inställningen att man skall åka med gratis. Och nåde den tågvärd som ingriper. Vem minns inte händelserna i Kumla för några år sedan då "en 11-årig flicka kastades av tåget" därför att hon saknade biljett? För det första såg hon ut att vara minst 16 år, för det andra gick hon av helt frivilligt sedan tågvärden påpekat att hon måste ha biljett och för det tredje blev tågvärden helt friad från att ha gjort fel. Men då hade hon hudflängts i pressen - och Postvagnen - i flera veckor.

Personal på järnvägsstationer har - i  den mån den nu finns - inget att göra med om resenärerna har biljett eller inte. Undantaget är i så fall SL-områdets stationsexpeditörer ("spärrvakter"). Det är i övriga fall tågvärdarnas sak att kontrollera biljetterna. Flyget har ju ett helt annat kontrollsystem för att se till att resenärerna har biljett.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M. Larsson

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2015, 01:14:40 AM
Synd bara att LT inte kunde agera seriös press genom att intervjua bägge parter i målet, istället för att köra med kvälls-/skandalpressvinkeln.
Synd också att vederbörande föraren har blivit tagen ur tjänst. Platschefen har även förbjudit att prata om händelsen med varandra när vi är i tjänst och diskutera det på Facebook.

Lars-Håkan_E

Citat från: M. Larsson skrivet 02 april 2015, 05:16:54 AM
Synd också att vederbörande föraren har blivit tagen ur tjänst. Platschefen har även förbjudit att prata om händelsen med varandra när vi är i tjänst och diskutera det på Facebook.

Att undvika att debattera via Facebook kan nog vara ganska klokt, däremot har jag svårt att tänka mig att ett företag som Nettbuss vill förhindra anställda att kommunicera med varandra, det känns ju inte speciellt smart.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2015, 11:53:00 AM
Att undvika att debattera via Facebook kan nog vara ganska klokt, däremot har jag svårt att tänka mig att ett företag som Nettbuss vill förhindra anställda att kommunicera med varandra, det känns ju inte speciellt smart.
Fast det kan ju vara så att det är ett beslut taget av trafikchefen, inte nått som kommer ovanifrån. För Nettbuss har ju inte gjort sig kända som några tyranner direkt...

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 april 2015, 12:40:26 PM
Fast det kan ju vara så att det är ett beslut taget av trafikchefen, inte nått som kommer ovanifrån. För Nettbuss har ju inte gjort sig kända som några tyranner direkt...

Visst men han är ju ändå en representant för Netbuss och jag har svårt att tro på att någon gått ut med en sådan order, Facebook, javisst men det andra känns väldigt osannolikt allrahelst om det gått ut skriftligt.

Som jag ser det har chauffören följt givna order rörande taxan och betalningen, det gäller ju oavsett om det är en jämte, en skåning eller någon annan som är passagerare, om sedan chauffören uttryckt sig olämpligt på något sätt är det en annan sak.

Men sedan så är det ju extremt mkt klagomål på tätortsbussarna i Östersund om man jämför med liknande orter, det var mkt gnäll även på Jb:s tid så det är väl något som går i arv då det verkar otroligt att service och standard ska vara så extremt dålig just i Östersund.

LT har väl alltid varit anti mot bussbolagen om jag minns rätt.

M. Larsson

Nettbuss bryr sig inte om vad som händer här, utan det är platschefen som bestämmer. Några förare har varit uppkallade till ledningen och fick muntliga varningar/tillsägelse för att de skrivit något på Facebook eller kommentarat bloggar, eller sagt något i fikarummet... Numera kan vi även få varningar för saker vi gör på fritiden. Till exempel, en av vara kollegor blev uppkallad efter att en kvinna har klagat på att föraren dejtat med hennes dottrar på sin fritid. Motiveringen var att Östersund är en liten stan, folk känner igen oss på gatorna, och företaget vill inte ha dåliga rykten.

Kurra-Gurra

Citat från: M. Larsson skrivet 03 april 2015, 01:28:48 AMMotiveringen var att Östersund är en liten stan, folk känner igen oss på gatorna, och företaget vill inte ha dåliga rykten.
Frågan är om företaget vill ha några bussförare kvar på sikt då... :-\

M. Larsson

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 03 april 2015, 08:47:46 AM
Frågan är om företaget vill ha några bussförare kvar på sikt då... :-\
Ledningen på Nettbuss Stadsbussarna säger att de vill vara ett perfekt bussbolag som har perfekta förare i Östersund, Gävle och Lund. Det finns många arbetssökande att välja av, så sparka ut några och anställa nya är inget problem.

Lars-Håkan_E

Citat från: M. Larsson skrivet 04 april 2015, 01:12:56 AM
Ledningen på Nettbuss Stadsbussarna säger att de vill vara ett perfekt bussbolag som har perfekta förare i Östersund, Gävle och Lund. Det finns många arbetssökande att välja av, så sparka ut några och anställa nya är inget problem.

Det är väl en bra målsättning men att lägga sig i vad förhoppningsvis vuxna människor gör på fritiden så länge det inte påverkar jobbet eller arbetsgivaren är knappast något man bör lägga tid på.

Däremot kan man ju reagera om en chaufför i trettioårsåldern skulle visa intresse för en fjortonåring, i övrigt ser jag ingen anledning att arbetsgivaren ska ha synpunkter.

Något som är olämpligt är att uppträda påverkad på fritiden i arbetsgivarens kläder eller att uttrycka sig nedsättande på publika forum där man kan identifieras, ju mindre samhälle desto olämpligare.

Jag är övertygad om att man når bäst resultat med högt i tak och en enkel och tydlig policy.

M. Larsson

Föraren får fortsätta jobba.

Samtidigt blev en förare uppkallad till chefen när h*n blev osams med någon på en baksida på Facebook. Någon kände igen föraren, ringde Stadsbussarna och klagade. En annan förare körde sin egen bil, såg en bekant på en hållplats, stannade och erbjöd att åka med. En kille som också var på hållplatsen försökte kliva in i bilen. Chauffören nekade, ett handgemäng uppstod, killen tog fram mobilen och filmade. Nu är jag tveksam om han får jobba kvar. Trots att han var civilklädd, menar ledningen att Nettbuss anställda inte får förknippas med våld, inte ens på fritiden, och får inte köra svarttaxi och konkurrera med egen arbetsgivare.