Metropol vid Johan Skyttes Väg

Startat av Gunnar D, 26 mars 2015, 10:14:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 5066 tar svängen in på Johan Skyttes Väg från Svartlösavägen 24 aug 1967. Frontemblemet har tillvaratagits och utrangeringen närmar sig.

Mvh Gunnar

Mr G

Suverän bild! Du har visat en bild från samma plats tidigare, men då var det ett möte med en annan vagn. Tror den vagnen hade nummer på 120 nånting. 066 - var det en Hammarbyvagn, eller har den blivit omplacerad mot slutet?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 mars 2015, 11:03:56 AM
Suverän bild! Du har visat en bild från samma plats tidigare, men då var det ett möte med en annan vagn. Tror den vagnen hade nummer på 120 nånting. 066 - var det en Hammarbyvagn, eller har den blivit omplacerad mot slutet?

Ja, denna bild är tagen precis efter mötet som ägde rum med 5109. 5066 verkar här vara en Hammarbyvagn enligt vad som lär ha konstaterats i en tidigare diskussion. Någon som har bra koll?

/Gunnar

Mr G

Det där är lite intressant med tanke på en annan tråd med listan om introduktionen av Metropolerna. Känns som att den listan kan korrespondera mot hallplaceringarna. I så fall kanske 066 tillhör de vagnar som behövdes för 191:ans Metropolinförande, och sen kommer det Brommavagnar igen innan Hammarby tar över inför Metropolisering av 182 64 78 och kanske någon till. Vore intressant att stämma av listorna för hallplacering och införandet av Metropoler med avseende på detta.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Johan Skyttes väg och Svartlösavägen var en livligt trafikerad korsning för tre busslinjer på "min" tid. Linjerna 65, 66 och 71 möttes där. Linje 65 kom Johan Skyttes väg därifrån bilden är tagen, svängde till vänster in på Svartlösavägen och körde en kort bit fram till ändhållplatsen vid Fru Marias väg. Linje 66 körde Svartlösavägen och korsade Johan Skyttes väg. Linje 71 kom också Johan Skyttes väg samma som linje 65 men svängde höger in på Svartlösavägen. Hur många och vilka linjer som gick där 1967 förutom 193:an vet jag inte, då hade jag sedan ett flertal år lämnat Älvsjö. Linje 71 trafikerades för övrigt i stor utsträckning med H20 som hade ett ganska häftigt motorljud när de drog på.


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 mars 2015, 12:23:47 PM
Det där är lite intressant med tanke på en annan tråd med listan om introduktionen av Metropolerna. Känns som att den listan kan korrespondera mot hallplaceringarna. I så fall kanske 066 tillhör de vagnar som behövdes för 191:ans Metropolinförande, och sen kommer det Brommavagnar igen innan Hammarby tar över inför Metropolisering av 182 64 78 och kanske någon till. Vore intressant att stämma av listorna för hallplacering och införandet av Metropoler med avseende på detta.

Min hypotes är att 5066 kom till Bromma först då brodern 5067 finns fotad 7 dec 1953 krockad och skyltad 112. Vidare vill jag ha det till att 5066 fanns i Söderhallen fram till apr-64 i alla fall, men från när vet jag inte.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Håller med Ingwar om H20:s (Volvo "Åbäken) motorljud! Mäktigt, som väl närmast kunde  jämföras med baseffekten från kolossal-orgeln i Notre Dame-katedralen!  :)  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2015, 16:46:30 PM
Johan Skyttes väg och Svartlösavägen var en livligt trafikerad korsning för tre busslinjer på "min" tid. Linjerna 65, 66 och 71 möttes där. Linje 65 kom Johan Skyttes väg därifrån bilden är tagen, svängde till vänster in på Svartlösavägen och körde en kort bit fram till ändhållplatsen vid Fru Marias väg. Linje 66 körde Svartlösavägen och korsade Johan Skyttes väg. Linje 71 kom också Johan Skyttes väg samma som linje 65 men svängde höger in på Svartlösavägen. Hur många och vilka linjer som gick där 1967 förutom 193:an vet jag inte, då hade jag sedan ett flertal år lämnat Älvsjö.

1967 gick också linje 141 här istället för linje 66. Linje 141 gick Solberga-Telefonplan-Långsjö Torg.

/Gunnar