Vid Södra Station 1988

Startat av Hasse L, 21 mars 2015, 15:37:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GRB 688 - Scania CR111 1977 - SL H59A 5248.

Peter Rost


Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 21 mars 2015, 22:09:22 PM
Trevligt!

Riktiga bussar! ;)

Mja, de riktiga bussarna försvann vid modifieringen till H59A i mitt tycke :-)

yngrot

Underbar blid på riktiga bussar  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Matte

Bättre än dagens plastraketer som passerar där idag  ;D

Tommy

Rena njutningen att se på  :)

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 22:28:29 PM
Mja, de riktiga bussarna försvann vid modifieringen till H59A i mitt tycke :-)
Vad blev skillnaden för oss oinsatta?/Ulf

John

Förbättrad motorventilation likt 112orna bulan på taket försvann. Den eländiga cyckelpummpen till luftgas försvann till förmån för en elgasmotor, Dom elektriska kylfläcktarna som man ständigt fick byta kol på motorerna byttes mot hydraulmotorer, jag tror att man även på dom tidiga vagnarna som hade tryckluftsdrivna torkare fick elmotorer i samband med detta. Kan bara konstatera att för oss på verkstaden va detta ett stort lyft😊 En typisk SL grej i detta va att när man beställde ombyggnadssatser till detta så beställde man till exakt antal H59 vagnar som man hade men det han skrotas och försvinna vagnar innan man han bygga om alla så jag kommer ihåg att i källaren i Söderhallen låg ett stort antal ombygnadssatser som aldrig blev monterade. H59 på spårvägsmuset är inte ombyggd. Hur det blev med ombyggnad av H56 skall jag låta vara osackt.

Ulf Berlin

Tack för det uttömmande svaret.
Hade 66an ett annat hpl läge då den syns på bilden,men stannar inte vid hållplatsen i bild?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: John skrivet 25 mars 2015, 23:49:33 PM
Förbättrad motorventilation likt 112orna bulan på taket försvann. Den eländiga cyckelpummpen till luftgas försvann till förmån för en elgasmotor, Dom elektriska kylfläcktarna som man ständigt fick byta kol på motorerna byttes mot hydraulmotorer, jag tror att man även på dom tidiga vagnarna som hade tryckluftsdrivna torkare fick elmotorer i samband med detta. Kan bara konstatera att för oss på verkstaden va detta ett stort lyft😊 En typisk SL grej i detta va att när man beställde ombyggnadssatser till detta så beställde man till exakt antal H59 vagnar som man hade men det han skrotas och försvinna vagnar innan man han bygga om alla så jag kommer ihåg att i källaren i Söderhallen låg ett stort antal ombygnadssatser som aldrig blev monterade. H59 på spårvägsmuset är inte ombyggd. Hur det blev med ombyggnad av H56 skall jag låta vara osackt.

Jag tror inte att det fanns någon H59 av de två första årgångarna med lufttorkare kvar så sent, med reservation för att jag inte körde alla de första i 49** serien men på Söder så fanns ingen under de år jag körde där (från 1982)
H56 orna däremot...  men dessa byggdes väl aldrig om utan försvann vid det här laget.

Den absoluta nackdelen var när man började montera in Nordpatentstolar utan någon riktig mall så att de satt olika i alla bussar (nästan) den stolen passade ju inte riktigt till förarplatsen och gav en konstig sittställning.

Vad gäller byte till elgas är min erfarenhet att det krånglade betydligt mer än den hederliga luftstyrda.

Fredrik Klint

Ingen H56 blev "H56A". Följande H59 blev H59A:
5073, 5217, 5224, 5238, 5241, 5243, 5245, 5247, 5248, 5250, 5252, 5255-5259, 5262-5264, 5271, 5273-5277, 5279-5281, 5283, 5287, 5289-5301, 5303-5310 och 5416-5428, totalt 64st.