Långhundra-Åby vägskäl under avveckling?

Startat av Ersa, 21 mars 2015, 14:15:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är inte ofta man höjer på ögonbrynen numera, men detta fick mig att bli ordentligt förvånad. På något oförklarligt vis verkar SL och UL ha lyckats med konststycket att missa det förr så extremt viktiga övergångarna vid Åby vägskäl. Som förare på gamla UL807 och 806 fick man lära sig att mötet vid Åby vägskäl var bland det viktigaste längs hela de bägge linjernas längd.
Jag hoppas att någon kan förklara detta som en bugg i sökmotorns system, och även bekräfta att bytena mellan den blå och gula bussen, som väntar in varandra, fortfarande existerar.

Åka till Arlanda under en vanlig en söndag? Javisst! Men medtag varma kläder då väntetiden i den öppna busskuren är 2:02 lång, medan den sammanlagda rullande tiden är 45 minuter.

Åka hemåt en vanlig vardagseftermiddag, t.ex från ett vanligt arbete på flygplatsen, mot Gottröra, Rimbo och Norrtälje? Då finns det flera alternativ, men inte heller då imponerar väntetiden vid vägskälet i Långhundra som i dessa alternativ ligger på antingen 1:02 eller 0:32.

Mikey

Under avveckling är det väl inte, jag tycker bara det ser ut som att man har glömt att lägga in ett undantag från den standardiserade regeln om minst 3 minuters bytestid, så att det därför kommer upp byte till nästa buss om 2 timmar och 2 minuter i stället för bara 2 minuter. Det är nog bara att slänga iväg ett mail så kan dom nog ordna det. :)

Ersa

Någon regel för treminuters bytestid har jag aldrig hört talas om, då rutinerna för att få ut information till förarkåren dessvärre inte fungerar så bra idag. Men du kan mycket väl ha rätt. Avvikelsen är redan inrapporterad till de rätta kanalerna. :)

Mikey

För ett par år sedan så visade SLs reseplanerare mig att jag skulle vänta på Märsta station i 17 minuter när jag skulle byta till en buss med 15-minuterstrafik, men när den avgången senarelades med en minut så ändrades det till 3 minuters bytestid. Så jag misstänker i alla fall att så är (var?) fallet, men det är så klart möjligt att det inte stämmer längre. :)

Fredde

Det passerar ju en 806 vid Åby kl. 8:25, så någon förändring i praktiken lär det inte handla om.

Adrian Langemar

Citat från: Fredde skrivet 21 mars 2015, 15:36:48 PM
Det passerar ju en 806 vid Åby kl. 8:25, så någon förändring i praktiken lär det inte handla om.
Jo, det är en väldigt stor förändring i praktiken. Förbindelsen är oanvändbar för mig som resenär när jag inte kan veta att den finns.

Lars-Håkan_E

Liknande händer ju med jämna mellanrum även på järnvägen, en regel i mjukvaran som måste till för att godkänna förbindelser på vissa platser för att visa dessa i reseplaneraren, det finns en viss bestämd bufferttid och då krävs det en regel för att motverka att vissa förbindelser kastas i resultatet på platser där man kan godta en mindre eller obefintlig buffert (avtalskrav om anslutning t.ex.)

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 mars 2015, 15:50:26 PM
Jo, det är en väldigt stor förändring i praktiken. Förbindelsen är oanvändbar för mig som resenär när jag inte kan veta att den finns.

Ja, det blir bökigt om reseplaneraren helt plötsligt inte fungerar som det är tänkt. Speciellt med övergångar och byten, vilket är är en funktion som resenärerna anser vara högprioriterat, och därför bara måste fungera.
Är det något man kommer att minnas från berörda trafikområden så är det just "akututryckningar" med allt från Sprintrar, personbilar och UL-gula bussar som kört ikapp andra UL-gula bussar; allt för att resenärer ska kunna komma vidare på rätt tid. Absolut inte 30 eller 60 minuter senare.

Angående informationen ovan, så kan det ju i värsta fall leda till att resenärer tar bilen istället för att lusläsa papperstidtabeller.

Kristofer

Med reservation för att man antagligen ändrat något de senaste 15 åren:

Garanterade anslutningar måste läggas in manuellt för varje plats- och linjekombination inom ett tidsintervall. Sådant kräver kännedom om linjer och tidtabeller, amatörer missar det garanterat.

Tre minuter är ingen generell regel. Byte vid samma "stolpe" (hållplatsläge) kräver 30 sekunder plus marginaler. Marginalen är liten om bägge linjerna har reglertid vid hållplatsen, men betydligt större vid övriga hållplatser. Byte mellan olika hållplatslägen ska vara inlagda med korrekta gångtider. Uppmätning av gångtider skedde som ett ambitiöst projekt när vi byggde upp reseplanerardatabasen, men jag misstänker att ambitionen har sjunkit kraftfullt sedan dess varför det säkert ligger schablonmässiga gånglänkar både här och där.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Carl Eric

Det är ju tråkigt att det är så, men ganska ofta när jag använder reseplaneraren behöver jag "hjälpa den att tänka" eftersom att fel som det ovan uppstår...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Citat från: Carl Eric skrivet 23 mars 2015, 14:25:26 PM
Det är ju tråkigt att det är så, men ganska ofta när jag använder reseplaneraren behöver jag "hjälpa den att tänka" eftersom att fel som det ovan uppstår...

Precis vad jag också brukar göra. Tacka vet jag papperstabell!
Särskrivning är en dödssynd!

rengmark

Enligt Märsta- och Norrtäljehäftet är det direktbyte i Långhundra-Åby vägskäl. Så också i ULs reseplanerare och i Resrobot men av någon anledning klarar man inte att fixa till det i SLs reseplanerare. Startade en tråd om detta problem för ett år sedan.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=37142&p=321725&hilit=l%C3%A4nghundra#p321725

Ersa

Jag tycker att det är urdåligt skött att inte se till att reseplaneraren klarar av de viktigaste bytespunkterna. Alla resenärer, inkl de lite ovana, ska inte behöva dubbelkontrollera med papperstidtabeller år 2015 då vi har en reseplanerare. Speciellt inte på linjer som man borde kunde räkna som viktiga stomlinjer till/från landets största flygplats där många tillfälliga resenärer åker. Som budskapet blev inlärda på utbildningarna: "Bussbyten för resenärer i orter som Rimbo, Åby, Almunge, Knutby och Hallstavik bara måste fungera. Punkt slut!"

Däremot en stor komplimang till UL som numera skyltat norrgående 806 väldigt tydligt för påstigande från Arlanda. Det gamla "806 Knutby" är numera ersatt med text i stl med "806 Almunge / anslutning Norrtälje & Knutby" på dubbla rader text.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2015, 02:11:24 AM
Däremot en stor komplimang till UL som numera skyltat norrgående 806 väldigt tydligt för påstigande från Arlanda. Det gamla "806 Knutby" är numera ersatt med text i stl med "806 Almunge / anslutning Norrtälje & Knutby" på dubbla rader text.

Denna? Eller finns det en ännu nyare variant? Innan skyltningen på bilden skyltades det enbart "806 Almunge".

Särskrivning är en dödssynd!