Priset för SL-kortet kan chockhöjas

Startat av eldani, 21 mars 2015, 13:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Priset för åka kollektivt i Stockholms län kan komma att chockhöjas, skriver Svenska Dagbladet. Anledningen: SL måste dra in ytterligare en miljard kronor per år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20504989.ab

Nu får aliansen stå upp och ta ansvaret för ekonomin i SL som dom har haft makten i landstinget dom senaste 8 år.

Ersa


yngrot

Och ändå är väl SL kortet bland de lägsta i hela landet och även efter den höjning det skrivs om är det väldigt billigt åka kollektivt i SL-land. Felet är att det inte höjs varje år som resten av landet gör..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2015, 16:26:16 PM
Och ändå är väl SL kortet bland de lägsta i hela landet och även efter den höjning det skrivs om är det väldigt billigt åka kollektivt i SL-land. Felet är att det inte höjs varje år som resten av landet gör..

Problemet var ju att den förra ledningen inte ville höja på många år, då blir en höjning väldigt uppmärksammad när den kommer till slut.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 16:34:53 PM
Problemet var ju att den förra ledningen inte ville höja på många år, då blir en höjning väldigt uppmärksammad när den kommer till slut.

Just så. Bränslepriserna och lönerna går upp. Det kallas inflation, och borde vara känt av både ekonomer och landstingspolitiker. Om man då varken höjer skatt eller biljettpriser för att hålla jämna steg, så tar ju pengarna förr eller senare slut.

ichessy

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2015, 17:07:37 PM
Just så. Bränslepriserna och lönerna går upp. Det kallas inflation, och borde vara känt av både ekonomer och landstingspolitiker. Om man då varken höjer skatt eller biljettpriser för att hålla jämna steg, så tar ju pengarna förr eller senare slut.

Det var nog skattesänkningarna och att trängelskatten gick till andra saker som orsakade det stora underskottet


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-forbluffad-over-sls-situation_4315941.svd

http://skiftet.org/nyheter/2015/02/darfor-ar-stockholms-lokaltrafik-sa-forbluffande-misskott
Software Developer

homer

på radion imorse pratades det om "trängselskatt" i kollektivtrafiken, ordet var må hända dåligt men iden skulle kanske funka; Säg att man höjer ordinarie Månadkort till 1000 Kronor men samtidigt inför ett billigare kort för säg 450 kronor som bara funkar mellan klockan 9-15 samt efter 18 och givetvis 24 timmar på lördag/söndag. samt något liknande med reskassan där priset blir ½ på dessa tider, samtidigt kan man ta bort de reducerade priset helt och låta alla åka för samma pris, de skulle ytterligare minska fuskåkandet

Olof Lagerkvist

Citat från: homer skrivet 23 mars 2015, 12:50:42 PM
på radion imorse pratades det om "trängselskatt" i kollektivtrafiken, ordet var må hända dåligt men iden skulle kanske funka; Säg att man höjer ordinarie Månadkort till 1000 Kronor men samtidigt inför ett billigare kort för säg 450 kronor som bara funkar mellan klockan 9-15 samt efter 18 och givetvis 24 timmar på lördag/söndag. samt något liknande med reskassan där priset blir ½ på dessa tider, samtidigt kan man ta bort de reducerade priset helt och låta alla åka för samma pris, de skulle ytterligare minska fuskåkandet

Det har funnits under långa perioder i många olika län. På rak arm vet jag att Jönköping har det fortfarande, men det finns säkert fler. Ska man åka för nöjes skull genom Jönköpings län med länstrafik blir det därför väldigt mycket billigare att göra det på kvällar och helger.

På 90-talet hade t ex Älvsborgstrafiken, Skaraborg och Jönköping gemensamt en modell för detta som innebar 20% rabatt med rabattkortet på morgon och eftermiddag, mitt på dagen, kvällen och helger blev det 30% rabatt. Skillnaderna i periodkortspriser tror jag var någonstans så att "lågtrafikkortet" som det kallades var runt 30-40% billigare än det som gällde hela dygnet.

Idén är ju just detta att försöka fördela ut resandet över dagen så långt det går för att slippa stora dimensionerande belastningstoppar. Problemet har väl varit att det inte riktigt alltid hjälpt, många har varit tvungna att fortsätta åka i rusningstid eftersom arbetsplatsers och skolors tider osv har svårt att anpassa sig till den här modellen. Ett annat problem är att det gör hela taxestrukturen mer komplex och det leder också lätt till kritik.

Själv har jag nog tänkt i många år att det ironiskt nog borde vara Stockholm som är enda länet i Sverige där den här modellen skulle kunna ha en rimlig chans att fungera och göra verklig nytta. Trots att det mest är helt andra län som provat det i praktiken.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jo

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 mars 2015, 13:28:45 PM
Det har funnits under långa perioder i många olika län. På rak arm vet jag att Jönköping har det fortfarande, men det finns säkert fler. Ska man åka för nöjes skull genom Jönköpings län med länstrafik blir det därför väldigt mycket billigare att göra det på kvällar och helger.

På 90-talet hade t ex Älvsborgstrafiken, Skaraborg och Jönköping gemensamt en modell för detta som innebar 20% rabatt med rabattkortet på morgon och eftermiddag, mitt på dagen, kvällen och helger blev det 30% rabatt. Skillnaderna i periodkortspriser tror jag var någonstans så att "lågtrafikkortet" som det kallades var runt 30-40% billigare än det som gällde hela dygnet.

Idén är ju just detta att försöka fördela ut resandet över dagen så långt det går för att slippa stora dimensionerande belastningstoppar. Problemet har väl varit att det inte riktigt alltid hjälpt, många har varit tvungna att fortsätta åka i rusningstid eftersom arbetsplatsers och skolors tider osv har svårt att anpassa sig till den här modellen. Ett annat problem är att det gör hela taxestrukturen mer komplex och det leder också lätt till kritik.

Själv har jag nog tänkt i många år att det ironiskt nog borde vara Stockholm som är enda länet i Sverige där den här modellen skulle kunna ha en rimlig chans att fungera och göra verklig nytta. Trots att det mest är helt andra län som provat det i praktiken.

Problemet jag också kan tänka mig är att man skulle få vinterliggare en topp precis innan och efter att högtrafiktaxan tillämpas. Det som man kan tillämpa är ju att tex pensionärer och studenter får åka billigare då dessa i mycket större utsträckning åker utanför de tider när just topparna är.