Huvudmeny

Blivande busschaufför

Startat av Bussović, 21 mars 2015, 11:10:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussović

Hejhej!

Ny här. Fick länk hit av en kompis som kör buss :)

Jag har sedan januari gått bussförarutbildning och om ca en vecka har jag mitt körprov (teorin avklarad sedan någon vecka tillbaka, YKB kommer längre fram).
Är sjukt nervös inför det. Brukar inte vara nervös inför prov förrän den dagen som provet är. Men nu när det är väldigt mycket att kunna och att jag själv har kontroll över bussen utan att läraren säger stanna/bromsa (han har inga bromsar själv) så känns det extra viktigt och seriöst.

Jag känner mig trygg med min körning och tycker att jag är en av dem bättre i gruppen på det. Läraren tycker förmodligen också det i.o.m att han bokade in körprovet åt mig.
Men jag kan inte få bort dessa nerver inför det, även om det i sig inte är något ont.

Hur kändes det för er?
Något viktigt jag behöver tänka på?
Hur många frågor kom det på funktionsbeskrivningen?
Snackade förarprövaren mycket om annat när ni körde för att få er mindre nervösa?
Vadsomhelst.

Stilla min nervositet lite :D

moenia

Tjena Marko! Kul att se dig här!

Jag har också sjukt nervös inför uppkörningen, men förarprövaren gjorde mig lugn med sitt bemötande. Det gjorde tyvärr att jag slappnade av liiite för mycket, märkte att jag själv gärna pratade på om annat. Han drev inte konversationerna så mycket, men jag tyckte det kändes konstigt att bara sitta tyst och köra. Jag kuggade första pga slappheten, men löste det på andra. Det är alltså inte så dumt med lite lagom nervositet så man skärper till sig. ;)

Jag fick bara två funktionsfrågor, kändes ganska lätt. Han hjälpte till lite också att locka svaren ur mig.

Så det beror givetvis mycket på hur förarprövaren är som person, men de flesta är schyssta enligt min uppfattning utifrån vad mina klasskompisar tyckte om sina.

Lycka till hurru!

Bussović

Hej kompis!

Vi övade på säkerhetskontrollen och körning idag. Gick inte alls som förväntat.
Jag har min fusklapp där jag skrivit upp stegen men glömde bort vissa delar så blev irriterad på mig efteråt när jag märkte det tyvärr :P
Och att körningen inte satt som den gjort dem senaste veckorna gör mig knappast mindre nervös inför nästa vecka...

Det var såhär inför uppkörningen för B-körkort också så kanske är bra, ger mig mer motivation.
Men just nu känns det tvärtom :)