Konstigt gungande luftfjädring

Startat av Anders Noren, 19 mars 2015, 18:17:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag har en lite konstig fråga om ett vanligt fel hos en vanlig stadsbussmodell (från Volvo?) för ca 10 år sedan.

När bussen stod stilla vid ett trafikljus så dubbelgungade den rytmiskt: fram-fram, bak-bak, fram-fram, bak-bak. Som om nigningsmekanismen försökte aktiveras men kom av sig mitt i nigningen, försökte resa upp bussen men ångrade sig och provade en nigning igen.

Någon som vet vad jag pratar om, och framför allt: någon som har en förklaring till fenomenet?

yngrot

Jo det där har jag råkat ut för och felet är väl troligen några ventiler som hänger sig eller givare som fått spader..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Klassiskt beteende på Scania tillverkade omkring 1998-02. Både på OmniCity, OmniLink samt Vest. På Volvo är det inte lika vanligt förekommande, men undantag finns givetvis. Ofta på ungefär samma årsmodeller.

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2015, 20:15:10 PM
Klassiskt beteende på Scania tillverkade omkring 1998-02. Både på OmniCity, OmniLink samt Vest. På Volvo är det inte lika vanligt förekommande, men undantag finns givetvis. Ofta på ungefär samma årsmodeller.

Ja, det var ett beteende som rätt många bussar i Gävle hade. Det kan ha varit Scania. Jag har dålig koll på vad man använde i stadstrafiken i Gävle då, och framför allt _när_ detta var - om det var för 10 år sedan eller 15 år sedan. De har i alla fall haft både Scania och Volvo även om det var mest Volvo för 10 år sedan.

Erling.L

vet att vissa modeller från Volvo har det när dem inte finner noll läge på fjädringen o den står o söker det.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

AO

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2015, 20:34:57 PM
Ja, det var ett beteende som rätt många bussar i Gävle hade. Det kan ha varit Scania. Jag har dålig koll på vad man använde i stadstrafiken i Gävle då, och framför allt _när_ detta var - om det var för 10 år sedan eller 15 år sedan. De har i alla fall haft både Scania och Volvo även om det var mest Volvo för 10 år sedan.

Swebus som då körde trafiken hade endast Maxci bland sina Scanior. Den modellen hade aldrig detta problem vad jag vet.
Den första individen Swebus Gävle hade som hade detta problem var 4474 om jag minns rätt http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17731 Den levererades 1998 och åkte verkligen upp och ner som en jojo.
Sedan hade man även vissa individer i den stora 57xx serien med Volvo 8700 som hade liknande problem. De levererades 2002.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 21 mars 2015, 11:44:46 AM
Swebus som då körde trafiken hade endast Maxci bland sina Scanior. Den modellen hade aldrig detta problem vad jag vet.
Den första individen Swebus Gävle hade som hade detta problem var 4474 om jag minns rätt http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17731 Den levererades 1998 och åkte verkligen upp och ner som en jojo.
Sedan hade man även vissa individer i den stora 57xx serien med Volvo 8700 som hade liknande problem. De levererades 2002.

OK, tack! Vad berodde felet på?

M

För lite spel. Normal höjden +- x mm var för snävt. Systemet tyckte att bussen var för låg, då gavs det en puls till höj magneten och då höjdes det över max värdet.
Släpp magneten fick en puls och då gick det under min värdet o.s.v.

/M