Lägg ner SL-613.

Startat av igel, 18 mars 2015, 20:18:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Eller snarare lägg ner 613 på sträckan Danderyds sjukhus -- Kista. När 613 fick en ny linjesträckning i samband med senaste tidtabellsskifte undrade jag om den skulle vara efterfrågad då linjen inte passerade någon av knutpunkterna i Kista området. (den missade både pendeln i Helenelund och Tuben i Kista C eller Akalla).

Under vecka 9 (som är sportlovsvecka i Stockholm). Var min buss till Danderyd så tidig att jag tre gånger hann med 613 mot Kista. Linjen var en besvikelse, trots att den gick motorvägen och skippade nästan samtliga hållplatser på vägen, var den ändå inte snabbare till Viderögatan från DAS än vad det tog 178 att ta sig till Grönlandsgången. Detta berodde på den svåra kösituationen vid infarten till Kista. Kan också säga att antalet resande dessa dagar var måtligt. En gissning skulle kunna vara att det borde vara fler när det inte är sportlov, men samtidigt borde kösituationen vara än värre.

Så i dag hann jag med 613. Det var en ynklig skara av 5 passagerare (inklusive mig själv) som åkte iväg från DAS 08:40. Kl 08:48 hade bussen kommit till avfarten Helenelund på E18, därefter satt den fast i köerna. 09:16 anlände den äntligen till Viderögatan.

Fråga brukar det ta så lång tid att åka 613? (har bara åkt den 4ggr). Brukar det vara flera passagerare på bussen än att man kan räkna dem på ena handens fingrar? 

Andreas91

Har aldrig åkt 613, men tolkar den lite som en slags rusnings-linje.

Är 08:40-bussen den du normalt åker med? Låter i mina öron som en ganska sen avgång (om man ser på morgonrusningen) med tanke på att nog många börjar arbeta kring 07 eller 08 - däribland också verksamheten i skolorna.

igel

Citat från: Andreas91 skrivet 19 mars 2015, 13:54:49 PM
Har aldrig åkt 613, men tolkar den lite som en slags rusnings-linje.
Ja det är väl det som är tanken.

Citat från: Andreas91 skrivet 19 mars 2015, 13:54:49 PM
Är 08:40-bussen den du normalt åker med?
De fyra gånger jag har åkt med 613 har det varit 08:40. Just i Kista är det nog hyfsat många som väljer att börja vid 9.