13 mars 1964 - sista fredagen med jitterbugg

Startat av Gunnar D, 13 mars 2015, 17:29:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



A5 67 + B5 901 har stannat till vid Valhallavägen/Sibyllegatan på eftermiddagen fredag 13 mars 1964. Det måste ha varit sista fredagen med jitterbugg i ordinarie trafik. De gick antagligen också måndag 16 mars som väl var sista dagen för linje 1. Vad var skälet till att 1:an gick sista dagen på en måndag? Lite underligt tycker jag.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Oj, nostalgin flödar! Tack för den bilden! Jitterbuggarna var i mitt tycke trevliga att jobba på, lite annorlunda jämfört med andra spårvagnstyper. Tyvärr har jag inget svar på din fråga, större delen av 1964 försvarade jag kung och fosterland.


M v h
Ingwar

HJP

****
Oj, vad häftigt!
Nu är det mycket länge sedan, man fick åka Jitterbug, men jag gillade dem  :)
Skolåret 1959/60, praktiserade jag bl.a. som tandtekniker. Praktiken var väl si och så, men jag fick åka mycket spårvagn, till olika tandläkare. Vill minnas att det gick jitterbug på linje 5, som jag åkte en hel del.

Harald Nordius

Citat från: HJP skrivet 13 mars 2015, 22:47:38 PM
****
Oj, vad häftigt!
Nu är det mycket länge sedan, man fick åka Jitterbug, men jag gillade dem  :)
Skolåret 1959/60, praktiserade jag bl.a. som tandtekniker. Praktiken var väl si och så, men jag fick åka mycket spårvagn, till olika tandläkare. Vill minnas att det gick jitterbug på linje 5, som jag åkte en hel del.
Ordinarie trafik på linje 5 gick med mustanger vid den tiden, men det kan ju ha varit något extratåg du åkte med. De extravagnar som gick Östra station-Norrmalmstorg efter avkortningen av Djursholmstrafiken till Stockholm Ö, kördes med gamla vagnar. Åttan på bilden ovan måste också vara något extraordinärt, för ordinarie trafik på åttan kördes med mustanger från det att linjen inrättades 1952. 1959 gick jitterbuggar på linjerna 2, 6 och 7 samt som extravagnar. När linje 3 lades ned 1960 fick tvåan mustanger och när linje 5 lades ned hösten 1962 fick sexan mustanger och slutligen fick sjuan mustanger när tvåan lades ned våren 1963. Sedan gick jitterbuggarna ytterligare något år som extravgnar alltså.

HJP

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 mars 2015, 09:39:52 AM
Ordinarie trafik på linje 5 gick med mustanger vid den tiden, men det kan ju ha varit något extratåg du åkte med. De extravagnar som gick Östra station-Norrmalmstorg efter avkortningen av Djursholmstrafiken till Stockholm Ö, kördes med gamla vagnar. Åttan på bilden ovan måste också vara något extraordinärt, för ordinarie trafik på åttan kördes med mustanger från det att linjen inrättades 1952. 1959 gick jitterbuggar på linjerna 2, 6 och 7 samt som extravagnar. När linje 3 lades ned 1960 fick tvåan mustanger och när linje 5 lades ned hösten 1962 fick sexan mustanger och slutligen fick sjuan mustanger när tvåan lades ned våren 1963. Sedan gick jitterbuggarna ytterligare något år som extravgnar alltså.
****
Troligen minns jag fel på linjenumret, för det blev många olika linjer.

Mr G

Ordinarie extratrafik med Jitterbug som i fallet tur 53 på linje 8 var väl inte helt ovanligt.

Sen funderar jag på när 5:an fick Mustanger. Efter att Mustangerna var färdiglevererade och att ringlinjen delats upp i 4:an och 8:an tursattes 5:an med gamla tåg från Norrhallen. När skulle i så fall Mustanger kunna ha frigjorts för 5:an? Inte förrän 3:an läggs ner 1960 finns det Mustanger lediga. Såvida inte någon omdisposition har gjorts innan dess. När Söderhallen ersätter Gamla Enskedehallen 1956 görs väl vissa omflyttningar mellan hallarna, men skulle det också ha påverkat var man använder Mustangerna?

Jag vet själv inte svaret på frågan, men undrar om inte HJP kan minnas rätt den här gången.
吉先生

Harald Nordius

#6
Femman fick mustanger 1956-07-08, d.v.s. när Söderhallen togs i bruk. Troligen kunde man effektivisera användningen av mustangerna när Råsundas och Gamla Enskedes mustanger samlades till Söderhallen.

Jag har sammanställt alla datum för mustanger ur Spårvägssällskapets linjehäften. Jag ger dem i tidsordning för införande och med lite kommentarer. Datumen avser alltså ordinarie trafik. Extratrafik med äldre vagnar förekom på alla linjer så länge sådana vagnar fanns kvar.

Linje 10: 1946-07-20--1967-05-26, linjen omställd till buss
Linje 4 innerringen: 1946-10-01--1952-12-29, ringlinjen delad
Linje 4 ytterringen: 1946-11-22--1952-12-29, ringlinjen delad
Linje 2: 1948-1952, datum ej angivna, mustanger bort p.g.a. att tvåan ej kunde vara kvar i Brommahallen efter västra tunnelbanans öppnande 1952-10-26, mustangerna till Råsunda och linje 3
Linje 1: 1951-02-23--1964-03-16, linjen nedlagd, överskott på mustanger uppstod
"Nya" linje 4: 1952-12-30--1967-09-02
Linje 8: 1952-12-30--1967-09-02
Linje 3: 1953--1960-11-26, linjen nedlagd, mustangerna till linje 2
Linje 5: 1956-07-08--1962-11-15, linjen nedlagd, mustangerna till linje 6
Linje 2: 1960-11-27--1963-04-26, linjen nedlagd, mustangerna till linje 7
Linje 6: 1962-11-16--1967-09-02
Linje 7: 1963-04-27--1967-09-02

I linjehäftet för linje 5 står att linjerna 6, 7 och 9 hade företräde till jitterbuggar enligt en trafikorder från 1951, så jitterbuggar var ovanliga på femman. När nian lades ned 1957 hade femman fått mustanger och då gick jitterbuggarna till tvåan. De var inte så många så en del turer på tvåan gick nog med springvagnar även senare. Särskilt sommartid när det var dubbla släp på sjuan räckte buggsläpen inte till.

Gunnar D

10 juli 1952 lär ha varit sista dagen för mustanger på linje 2 på 50-talet och 12 feb 1953 lär ha varit första dagen för mustanger på linje 3.
Tror aldrig jag sett någon bild på A4/A5 på linje 5 så det bör ha varit sällsynt.

/Gunnar

Mr H

Man ska nog inte glömma att driftsättningen av mustangsläpen B25 borde ha lättat på trycket i användningen av motorvagnarna. Bör ha gjort en hel del ex.vis på linje 4.

218

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 mars 2015, 11:39:46 AM

I linjehäftet för linje 5 står att linjerna 6, 7 och 9 hade företräde till jitterbuggar enligt en trafikorder från 1951, så jitterbuggar var ovanliga på femman. När nian lades ned 1957 hade femman fått mustanger och då gick jitterbuggarna till tvåan. De var inte så många så en del turer på tvåan gick nog med springvagnar även senare. Särskilt sommartid när det var dubbla släp på sjuan räckte buggsläpen inte till.

Hm linje 9 stog väl i Ringvägshallen år 1951? Vanlig utsättning på linje 9 skall ha varit gammelvagnar i original MEN sommartid lånade Ringvägen flera år i rad in tre A4:or från Norrhallen och det var alla somrarna vagnarna 21-23 (vilka tillhörande släp var vet jag inte) och dessa tursattes på linje 9. Dessa vagnar har jag vid flera tillfällen sett på bilder på linje 9 men jag har även sett andra A4/A5 på bild. Linje 9 måste väl ha stått i Norrhallen senare på 50-talet då Ringvägshallen lagts ner och då borde ju andra vagnar också ha förekommit.

218

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 14 mars 2015, 15:53:04 PM
Man ska nog inte glömma att driftsättningen av mustangsläpen B25 borde ha lättat på trycket i användningen av motorvagnarna. Bör ha gjort en hel del ex.vis på linje 4.

218
Ja, det var väl det som gjorde att ettan kunde få mustanger 1951.

Harald Nordius

I linjehäftet om linje 9 finns bilder av buggtåg på linje 9 som uppges vara tagna 8 maj 1945 (A4 nr 40), omkring 1950 samt några bilder från olika datum 1957.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 mars 2015, 16:04:03 PM
Hm linje 9 stog väl i Ringvägshallen år 1951? Vanlig utsättning på linje 9 skall ha varit gammelvagnar i original MEN sommartid lånade Ringvägen flera år i rad in tre A4:or från Norrhallen och det var alla somrarna vagnarna 21-23 (vilka tillhörande släp var vet jag inte) och dessa tursattes på linje 9. Dessa vagnar har jag vid flera tillfällen sett på bilder på linje 9 men jag har även sett andra A4/A5 på bild. Linje 9 måste väl ha stått i Norrhallen senare på 50-talet då Ringvägshallen lagts ner och då borde ju andra vagnar också ha förekommit.

218

Linje 9 verkar ha varit en riktig "bugglinje"; oftast A4+B4/B5 enligt vagnfördelningslistor någon marsdag årligen under perioden 1946-1957. Ringvägshallen bör väl därför haft buggar permanent.

235

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 15 mars 2015, 08:05:03 AM
Linje 9 verkar ha varit en riktig "bugglinje"; oftast A4+B4/B5 enligt vagnfördelningslistor någon marsdag årligen under perioden 1946-1957. Ringvägshallen bör väl därför haft buggar permanent.

235
Ja, man ville väl i första hand ha buggarna på linjerna mellan söder och norr, som var hårt belastade innan tunnelbanan bands ihop. Buggarna kunde ju ta stående i hela vagnen medan springvagnarna hade ståplatser bara på plattformarna. I trafikhandboken anges antal passagerare för A1/A3 till 56, B18-B20 till 63, A4/A5 till 67 och B4/B5 till 72, d.v.s. 20 passagerare mer i ett tvåvagnståg.

Mr G

I SoB 10/1951 skriver Gunnar Hybbinette om "Sannolika förändringar i yttrafiken under 1952". Bland mycket intressant hittas följande;


"Den 1 oktober 1952. Linje 9 - Den del av ordinarietrafiken, som nu är förlagd vid Norrstationen flyttas till Ringvägsstationen"

"Vagnar av s k ombyggnadstyp - A4+B4 - finnas till ordinarie trafiken på linjerna 5, 6, 7 och 9 under vintern. På sommaren dock endast på linje 7."



Nu händer det att planer inte fullföljs eller förändras, men så här var i alla fall SS tankar inför de stora förändringarna som skulle komma 1952, ett viktigt år i världshistorien på många sätt. Låter ju ändå som att det planerades för att ha buggtåg i Ringvägshallen.

吉先生