Plötsligt dök UL 807 upp igen?

Startat av Ersa, 12 mars 2015, 20:47:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nej, tyvärr rörde det sig inte om en återgång till gamla tiders samtrafik med både UL- och SL-bussar på dåvarande 807, utan bara ett akut inhopp för blåa 7395 som inte ville lämna Uppsala. Men gul Scania passade minst lika bra på riksväg 77. Om inte bättre! :D
Alltid kul att se att det trots allt verkar finnas vissa samarbeten mellan depåerna i Uppsala och Norrtälje. Även om det såg lite underligt "revirtänkande" ut att senare möta 7395 bakom en bärgare till Norrtälje, istället för att den kunde lagas på någon av de större verkstäderna i Uppsala.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2015, 20:47:44 PM
Alltid kul att se att det trots allt verkar finnas vissa samarbeten mellan depåerna i Uppsala och Norrtälje. Även om det såg lite underligt "revirtänkande" ut att senare möta 7395 bakom en bärgare till Norrtälje, istället för att den kunde lagas på någon av de större verkstäderna i Uppsala.

Kostnadsställen Ersa..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2015, 00:34:24 AM
Kostnadsställen Ersa..

Jag har svårt att tänka mig att bärgningslösningen alltid är billigare. Speciellt ut från Uppsala.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2015, 05:38:29 AM
Jag har svårt att tänka mig att bärgningslösningen alltid är billigare. Speciellt ut från Uppsala.

Går säkert på försäkring. Vi har fått bärga buss 10 mil pga vi skulle lämna in bussen på en verkstad även fast det fanns en likadan i staden där bussen gick sönder. Det gick på försäkringen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 13 mars 2015, 07:58:50 AM
Går säkert på försäkring. Vi har fått bärga buss 10 mil pga vi skulle lämna in bussen på en verkstad även fast det fanns en likadan i staden där bussen gick sönder. Det gick på försäkringen.

Finns det dessutom garantier kvar på bussen brukar tillverkaren/generalagenten också anlägga synpunkter på vilken verkstad som skall användas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Det finns ju många anledningar, det finns knappast garanti på en 4 år gammal buss :-)

Men bland anledningarna finns annars brist på tider på närmsta verkstad (Nobina har väl ingen egen verkstadskapacitet i Uppsala numera) kännedom om aktuell busstyp, vilja att använda egen verkstad och även dåliga erfarenheter av olika verkstäder.

Sannolikt är det en av dessa som orsakade bärgningen.

Av egen erfarenhet är det väldigt ojämn kvalité på verkstäder, inte bara på personbilar utan även när det gäller tunga fordon, är det sedan ett fel som kan kräva en omfattande felsökning är det ganska givet att man vill välja verkstad då detta kan dra iväg i tiotusentals kronor bara i felsökningskostnad, att byta ett däck eller en ljuddämpare brukar de flesta klara av till rimliga priser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2015, 08:26:28 AM
Det finns ju många anledningar, det finns knappast garanti på en 4 år gammal buss :-)

Jag tänkte närmast på Högbergs-bussen som Björn Ax skrev om. Hur gammal den bussen var angavs inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Jo jag förstod det, därav att jag inte citerade dig direkt utan bara konstaterade att den aktuella bussen knappast var inom garantiperioden.

Ersa

Jag menar inte något kritiskt i startinlägget, utan bara viss förvåning över mer än en bärgning av defekt B9S ut ur Uppsala län. Längre tillbaka har ju t.ex röda Scaniabussar från södra delen av länet servats och lagats på Scaniaverkstaden i Norrtälje, så det är ju dylik flexibilitet man är van med till vardags. Men det kanske är som Lars säger, att det är specifik kunskap om vissa modeller som saknas. Även om jag personligen anser att en Volvo märkesverkstad 7 mil norr om huvudstaden bör kunna laga en B9S. Även om den ligger i grannlänet.

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2015, 08:09:15 AM
Finns det dessutom garantier kvar på bussen brukar tillverkaren/generalagenten också anlägga synpunkter på vilken verkstad som skall användas.

Ja då är det extra viktigt tydligen att den kommer till "rätt" verkstad. Okej om det inte finns en verkstad i samma kedja i den staden bussen går sönder i men finns det så borde det väl gå lika bra med den kan man ju tycka. Men dom brukar ju vara lite kinkiga med det.

Våran buss hade inte heller garanti kvar. :)

homer

räcker gasen för en körning T o R?

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: homer skrivet 13 mars 2015, 10:31:20 AM
räcker gasen för en körning T o R?

Det borde den väl göra. Räckvidden på dessa kan väl inte vara endast 14 mil från full till tom tank?

Stefan P

Hej

Alltid se UL buss på den linjen, för en annan som har kört rätt linje 807. När och varför kom linje 677 till?
Kan det har varit för att SL ville ha alla linjer på sin sida om länsgränsen?

Angående räckvidden för gasbussen i fråga, ca: 45 - 50 mil.

mvh Stefan P

Ersa

UL 807 ersattes med SL 677 i augusti 2008 om jag minns rätt.