Datorstyrd busskörning - för miljöns skull eller för ekonomins skull?

Startat av Svemicke, 11 mars 2015, 21:28:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Citat från: homer skrivet 20 mars 2015, 16:37:49 PM

Och alla tidtabeller har man förstås anpassat för att man aldrig ska behöva köra fortare än 80?? ::) ::)
Ja det skulle jag säga. :)

Ersa

Det viktigaste gällande ecodriving är nog inte dyra prylar i bussarna, utan att kunna få in den mjuka försiktiga körtekniken "i ryggraden" på förarkåren, som därefter kan köra mjukt och ekonomiskt utan att tänka på det. Detta dock tyvärr lär ta ytterligare några år. Skärmen till föraren lär nog kunna skapa en hel del oro, och borde kanske bara därför finnas i vissa utbildningsfordon? Medan själva mätutrustningen kan finnas i bussarna, och förarnas närmaste mellanchef får lov att hålla koll på bränslestatistiken och körstilen för att se om ytterligare ecodrivingutbildning behövs för vissa förare.
I värsta fall får man väl som coach ut och åka med på de vanligaste linjerna (eller på schemalagda tomkörningar längs dessa), och komma med tips till föraren under färdens gång. T.ex var föraren helt kan släppa gaspedalen ett visst antal hundra meter innan en kurva, för att bussen ska kunna tappa så mycket hastighet att man helt slipper bromsa innan kurvan. Inte ens med retardern.

I Umeå fanns det för många herrans år sedan (måste varit 70- eller tidigt 80-tal) en stadsbussförare som bl.a hade som grej att lite väl tidigt släppa på gasen och sakta smyga fram mot rödljusen, så att han helt slapp tända bromsljusen innan det åter blev grönt. Lite före sin tid kanske. Privatbilister och taxiförare som snabbt ville fram till trafikljuset, och där tvärbromsa, sades dock vara rätt irriterade på denne förares på den tiden udda körstil. Vilket kanske även berodde på att det knappt blev några direkta accelerationer mellan hållplatserna heller, utan mera körstilen "sakta men säkert". ;)

yngrot

Citat från: Bussborg skrivet 20 mars 2015, 18:28:30 PM
Ja det skulle jag säga. :)



Hos oss är inga tidtabeller ändrade  men oftast hinner vi i tid men inta alltid den lilla marginal vi hade när det var så att säga fullt ös  är ju borta numera..

Men som Bussborg skriver tidigare i tråden är det inte något större problem uppfylla villkoren i Fletech det handlar som sagt om framförhållning och planering . Skulle man åka dit på hård inbromsning emellanåt så klarar man ändå målet . Det som stör mig mest är alla förare som helt plötsligt stänger av motorn även om de kommer efter avgångstid och har motor avstängd endast 15-20 sekunder  det betende är något som ökat sen Ecokörning började.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

moenia



Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2015, 16:23:25 PM
Det som stör mig mest är alla förare som helt plötsligt stänger av motorn även om de kommer efter avgångstid och har motor avstängd endast 15-20 sekunder  det betende är något som ökat sen Ecokörning började.
Ah det är ju helt värdelöst. På vår depå finns det även vissa som väntar med att starta motorn in i det sista vid utkörning för att få så lite tomkörning som möjligt. Det är ju bara att vänta med att sätta i färdskrivarkortet om man inte vill registrera tomkörningen?

yngrot

Tomgång minska ner rätt fort när man väl börjar köra så varför vissa stänger av som de gör är en gåta..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina