Huvudmeny

Flyg med MD11.

Startat av hisen12, 10 mars 2015, 09:24:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Tjena!

Någon mer här som flygit med MD11? Vad tyckte ni om dem?
Jag flög med en till åh från Canada i höstas, enligt mig bästa flyget ja åkt med hittills!

Film från resan! :)
https://www.youtube.com/watch?v=Jc8ETcWqXgc

Lars-Håkan_E

Nej men föregångaren DC 10

Nu är det försent då sista MD 11:an flög passagerare i oktober 2014, antagligen samma kärra du åkte med.

Mikey

Härligt! Jag har nästan bara hört positiva recensioner av MD-11'or, men tyvärr fick jag aldrig möjlighet att åka med varken dem eller DC-10. :(

Dock har det under de senaste månaderna börjat dyka upp MD-11-fraktflyg på några halvskumma nattflygningar på oregelbunden basis på Arlanda, så jag har i alla fall något vackert att titta på när jag är på jobbet. :)

hisen12

Citat från: Mikey skrivet 10 mars 2015, 19:44:22 PM
Härligt! Jag har nästan bara hört positiva recensioner av MD-11'or, men tyvärr fick jag aldrig möjlighet att åka med varken dem eller DC-10. :(

Dock har det under de senaste månaderna börjat dyka upp MD-11-fraktflyg på några halvskumma nattflygningar på oregelbunden basis på Arlanda, så jag har i alla fall något vackert att titta på när jag är på jobbet. :)

Jo, riktiga skönheter! Tråkigt att du inte fick möjlighet att åka i en, jag åkte aldrig DC10, vilket är synd...

Fredde

Citat från: JB92 skrivet 10 mars 2015, 09:24:12 AM
Tjena!

Någon mer här som flygit med MD11? Vad tyckte ni om dem?
Jag flög med en till åh från Canada i höstas, enligt mig bästa flyget ja åkt med hittills!

Film från resan! :)
https://www.youtube.com/watch?v=Jc8ETcWqXgc

Tyvärr inte, men bra film!

Nu är väl det mest "exklusiva/annorlinda/udda" man kan åka med Ilyushin Il-96-300? Vill minnas att Aeroflot har gjort sig av med alla och att Cubana numera förfogar över dem...

Ingwar Åfeldt

Nej, MD11 har jag inte flugit med. Däremot har jag flugit många gånger med DC10, mitt favoritflygplan. Första gången var sensommaren 1981 från Köpenhamn till Chicago.


I väntan på att borda Dag Viking på Kastrup.


M v h
Ingwar

Lars-Håkan_E

Sägs ha varit ett stryktåligt och lättfluget plan.

SAS ska ha haft 12 och Scanair 6 av denna jätte

Ingwar Åfeldt

Det finns åtskilliga DC-10/MD-11 kvar i drift idag. UPS har 38 MD-11F i sin tjänst och FedEx har 61 MD-10 (45 MD-10-10 och 16 MD-10-30) plus 60 MD-11F.


M v h
Ingwar

hisen12

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 mars 2015, 20:07:05 PM
Nej, MD11 har jag inte flugit med. Däremot har jag flugit många gånger med DC10, mitt favoritflygplan. Första gången var sensommaren 1981 från Köpenhamn till Chicago.


I väntan på att borda Dag Viking på Kastrup.


M v h
Ingwar

Trevligt, du har möjligen ingen interiörsbild på DC10? :)

Fredde

Om du klickar här och här så finns det interiörbilder på DC-10.
Idag finns (vad jag kan se) bara en av SAS gamla DC-10 kvar i aktiv tjänst, nämligen LN-RKB (Haakon Viking). Den är fraktkärra hos FedEx (reg. nr N311FE) och ska i detta nu tydligen stå i Indianapolis (Indiana, USA). För övrigt den kärran som var med om en incident på JFK 1984.

Den idag mest speciella DC-10 är förmodligen Orbis, som är ett flygande ögonsjukhus.