Nytt liv åt äldre bussar

Startat av eldani, 09 mars 2015, 12:57:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

De båda branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har startat ett gemensam projekt för att kartlägga möjligheterna att renovera äldre bussar och för att hitta kriterier för att avtalsmässigt kunna betrakta fordonen som yngre eller rent av som nya. Syftet är naturligtvis bland annat att minska den kapitalförstöring som det innebär att bussar måste utrangeras långt innan deras verkliga livstid har gått ut.

http://www.bussmagasinet.se/2015/03/nytt-liv-at-aldre-bussar/

Det vore ju bra för miljön och ekonomin om man fräscha upp dom bussarna så dom kan användas längre i trafik.

Anders Noren

Citat från: eldani skrivet 09 mars 2015, 12:57:49 PM
De båda branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har startat ett gemensam projekt för att kartlägga möjligheterna att renovera äldre bussar och för att hitta kriterier för att avtalsmässigt kunna betrakta fordonen som yngre eller rent av som nya. Syftet är naturligtvis bland annat att minska den kapitalförstöring som det innebär att bussar måste utrangeras långt innan deras verkliga livstid har gått ut.

http://www.bussmagasinet.se/2015/03/nytt-liv-at-aldre-bussar/

Det vore ju bra för miljön och ekonomin om man fräscha upp dom bussarna så dom kan användas längre i trafik.

Det borde vara självklart att så långt det är möjligt livstidsförlänga fordon! Ibland får det här med fabriksnya bussar rent absurda konsekvenser, som när Gävle kommun 2001 valde att skära ner stadsbusstrafiken med 1/3 för att i stället byta ut bussflottan mot nya fordon med lägre utsläppsvärden. Något säger mig att det beslutet fick konsekvenser som vida översteg den lilla utsläppsminskningen från busstrafiken.

Sven W

Hej

Jag minns att HT i Köpenhamn, på den tiden man hade en bussflotta,  genomförde ett moderniseringsprogram för ett större antal bussar. "Re-bus 1992-94". Efteråt konstaterade man att det inte blev så bra som man hoppats. Bussarna gick inte så länge efter renoveringen. Man konstaterade att en gammal buss ändå är en gammal buss. Man kan ju lägga in olika saker i ett sådan här åtgärdsprogram så det är möjligt det går att göra något bättre här.

Hälsningar
Sven

homer

Keolis har under förra året gjort just detta på de s.k trängsebussarna, ny motor är väl den största nyheten sedan var de mest kosmetisk renovering, visst blev bussarna fina men frågan är om de kommer hålla 7 år till eller vad de nu kan vara tänkt

Ersa

Huvudmännen/Landstingen brukar ju ofta beklaga sig över hur dyra anbuden blir nu för tiden, men de har ju ofta även sig själva att skylla då de ofta kräver att nästan nya fullutrustade bussar byts ut mot ännu nyare. Skulle man införa krav på miljö, utsläpp (euroklasser) samt trepunktsbälten istället för att enbart stirra sig blinda årsmodeller, så kanske man skulle kunna få ner kostnaderna något?
Hur löser man kravnivåerna i de länder som länge sysslat med renoveringar av linjetrafikbussar? T.ex Storbritannien och Finland. Och varför kan vi svenskar inte lära oss av dem?

Den renoverade Scania-Vegan på mässan som återfinns på bild i artikeln skulle jag mer än gärna kunna tänka mig att köra i linjetrafik i många år till! :D