Fel på MB bussarna i Uppland

Startat av Walter, 06 mars 2015, 11:29:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 06 mars 2015, 11:29:51 AM
P4 Uppland om saken

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6109891

Det skulle jag inte påstå är något fel på bromssystemet alls utan att någon påbyggnad man gjort för att få denna speciella funktion antingen inte fungerar som avsett eller att den aldrig monterats.

Som standard så finns inte denna funktion vad jag vet :-)

Normalt så antar man att chauffören ser till att parkeringsbromsen är ansatt och så fungerar det på de flesta håll i landet.

Ersa

Du har nog rätt. Jag visste inte ens att denna påbyggnad (modell "Råstabroms") krävdes i UL-trafiken, eller ens existerade som påbyggnad på MB/Setra. Som du själv skriver så förutsätts det ju i övriga Sverige (samt övriga världen) att föraren har vett nog att dra åt parkeringsbromsen vid parkering. Som standard från fabrik finns det idag en varningssummer som piper, samt att MB-stjärnan eller Kässbohrer-K:et inte försvinner från panelen. Men detta räcker tydligen inte i Mälardalen?

På Volvos bussar är väl "Råstabromsen" mer eller mindre standard från fabrik de senaste tio åren, i alla fall på bussar specade till SL-området. Där måste numera spärrventilen hoppa upp, summer ljuda samt varningsblinkers tändas om man stänger av motorn innan man aktiverar parkeringsbromsen. Om någon av dessa tre funktioner inte fungerar blir det väl skyddsstopp direkt, antar jag.

Lars-Håkan_E

Eftersom det nu tydligen är så att dessa bussar aldrig fått detta system monterat så kan man nog med fog anta att alla de Integro som ursprungligen köptes av KR Trafik inte heller har det, då blir det många inställda turer framöver :-)

Stefan P

Hej

En stilla undran har verkligen Nobina 14 Mercedes bussar i Uppland trafik område? Internr. på dessa bussar?

Med vänlig hälsning Stefan P

Mikey

Citat från: Stefan P skrivet 06 mars 2015, 14:49:40 PM
Hej

En stilla undran har verkligen Nobina 14 Mercedes bussar i Uppland trafik område? Internr. på dessa bussar?

5824, 5867-68 och 5891-5901. Totalt 14st, alla av modell Citaro.

Stefan P

Hej

Tack för svar. De hade jag gömt bort.

preacher

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 11:44:48 AM
Det skulle jag inte påstå är något fel på bromssystemet alls utan att någon påbyggnad man gjort för att få denna speciella funktion antingen inte fungerar som avsett eller att den aldrig monterats.

Som standard så finns inte denna funktion vad jag vet :-)

Normalt så antar man att chauffören ser till att parkeringsbromsen är ansatt och så fungerar det på de flesta håll i landet.

Jovisst finns den funktionen på alla ny Mercedesbussar. Även på våra äldre Mercor finns funktionen att det tjuter om stänger av tändningen utan att dra i handbromsen.
Funktionen finns därför att dörrbromsen kopplas ur när tändningen bryts.
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Lars-Håkan_E

Citat från: preacher skrivet 10 mars 2015, 15:22:53 PM
Jovisst finns den funktionen på alla ny Mercedesbussar. Även på våra äldre Mercor finns funktionen att det tjuter om stänger av tändningen utan att dra i handbromsen.
Funktionen finns därför att dörrbromsen kopplas ur när tändningen bryts.
//Pär

Jovisst, men nu var det ju frågan om att parkeringsbromsen automatiskt skulle ansättas när bussen stängs av, den funktionen har jag inte hittat men den kanske finns på årgång 2013 eller nyare, att det på vissa individer finns en summer om man slår av motorn utan att ansätta parkeringsbromsen kan jag hålla med om men det är väldigt individuellt.

Nu är det ju fråga om gamla bussar från mitten på 2000 talet och då fanns knappast funktionen som i SL Land kallas "Råstabroms" som standard.

preacher

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2015, 16:54:13 PM
Jovisst, men nu var det ju frågan om att parkeringsbromsen automatiskt skulle ansättas när bussen stängs av, den funktionen har jag inte hittat men den kanske finns på årgång 2013 eller nyare, att det på vissa individer finns en summer om man slår av motorn utan att ansätta parkeringsbromsen kan jag hålla med om men det är väldigt individuellt.

Nu är det ju fråga om gamla bussar från mitten på 2000 talet och då fanns knappast funktionen som i SL Land kallas "Råstabroms" som standard.
Nix Där har du helt rätt.. ;)
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss