Här är nya tågen på röda linjen

Startat av Fredde, 05 mars 2015, 20:50:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Färre sittplatser, mer utrymme för stående resenärer och ny design. 2017 kommer de nya tunnelbanevagnarna till Stockholms röda linje. Här är bilderna på de nya tågen.

http://www.dn.se/sthlm/har-ar-nya-tagen-pa-roda-linjen/

Sittplatser utmed sidorna råder det delade meningar om, men man bör väl få in fler personer i varje vagn med denna designen.

Nico

Tja, den konfigureringen av sittplatser förekommer väl lite varstans i världens tunnelbanor så det borde väl fungera här oxå. Det förekom väl tidigt i Stockholm med, om det var redan på C1:orna?

Sedan är det nog mest en vanesak och det lär väl som sagt nog gå in fler stående. Vagnarna ser i alla fall ganska trevliga ut på bilderna. Var det C30 de skulle betecknas?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

#3
Eventuellt, och jag betonar eventuellt kommer de nya C30-tågen att rulla på samtliga banor - enligt källa. Något jag i såfall skulle uppskatta på gröna linjen!

Mer läsning om de nya tågen - samt jämförelsebilder från C1, C4 och C5:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/har-ar-stockholms-nya-tunnelbanetag_4322215.svd

amazzon778

Ja, jag skulle också vilja att det blev så. Att C30 rullade på samtliga banor. Men kan kanske bli bökigt när kära SL har beslutat om att det ska vara olika signalsystem på respektive bana. SL tillsammans med MTR biter sig själva lite granna i svansen. Vad jag menar är att, hur ska man då kunna köra över bangränserna som man gör idag? För C30 är kommer att vara anpassad för det signalsystemet som kommer att finnas på Röda Linjen. Det system som nu håller på att installeras på bana 2. Det skulle vara bättre om man satsade på ett signalsystem för alla tre banor. Mer kostnads effektivt. Framför allt. Ja, man undrar hur de tänker ibland?

amazzon778

Lite intressant kuriosa om C30.
SL tillsammans med Bombardier vill låta installera alkolås i nya C30. Läs den här artikeln från Ny Teknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3890834.ece

Micke A

Inget nytt med det, på spårvagnar av typen A35 och A36 finns det alkolås, men används inte riktigt ännu. Även på arbetsloken inom tunnelbanan monteras alkolås, även äldre får det också.