AVSLÖJAR: Här fuskar Skånetrafiken med bussarnas alkolås

Startat av Fredde, 05 mars 2015, 19:41:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 14:53:19 PM
Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.

Även den genomsnittliga kvalitén på utbildningsobjekten som AF skickar brukar vara ganska måttlig så det är väl inte säkert att byte av trafikskola förbättrar saken.

JH

I Borås fanns vid min tid en alkomätare på garaget och en vid Södra torget. Där fick alla blåsa innan passet började och lämna in resultatet (tänk kölapp) till trafikledaren. Den som körde iväg utan att göra så blev inringd ganska omgående.

Bussarna hade inga alkolås.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JH skrivet 06 mars 2015, 20:17:35 PM
I Borås fanns vid min tid en alkomätare på garaget och en vid Södra torget. Där fick alla blåsa innan passet började och lämna in resultatet (tänk kölapp) till trafikledaren. Den som körde iväg utan att göra så blev inringd ganska omgående.

Bussarna hade inga alkolås.

Så är det fortfarande. BL hade en hel del problem med att få Västtrafik med på detta men då det visat sig att det fungerat utmärkt så är systemet nu permanentat. Man fick för något år sedan också en ny och förbättrad utrustning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

En sådan lösning fungerar ju bra om man har en eller två avlösningsplatser som också är bemannade, har man 5 eller 20 platser där förare startar sin dag kan det bli jobbigt :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 21:50:01 PM
En sådan lösning fungerar ju bra om man har en eller två avlösningsplatser som också är bemannade, har man 5 eller 20 platser där förare startar sin dag kan det bli jobbigt :-)

Jo, det är riktigt. Men så är det på BL - det finns tre avlösningsplatser (Garaget, Södra torget, Resecentrum). De bussförare som byter av vid Resecentrum på linjerna 21 och 31 får blåsa vid Södra torget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 mars 2015, 19:45:12 PM
Skånetrafiken fuskar knappast.....

Visst finns det nollställningsmöjligheter, men hur ofta används den vid avlösningar och liknande.

Nej, det var en sällsynt obegåvad rubrik och ingress till och med för att vara Aftonbladet. Skånetrafiken gillar inte alls det här förfarandet.
http://www.bussmagasinet.se/2015/03/skanetrafiken-anklagar-nettbuss-for-avtalsbrott/

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2015, 22:10:03 PM
Nej, det var en sällsynt obegåvad rubrik och ingress till och med för att vara Aftonbladet.
Jag tycker att det var en ganska bra rubrik. Det är fortfarande Skånetrafiken som ytterst ansvarar för detta även om de väljer att lägga ut trafiken på entrepenad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 mars 2015, 23:04:49 PM
Jag tycker att det var en ganska bra rubrik. Det är fortfarande Skånetrafiken som ytterst ansvarar för detta även om de väljer att lägga ut trafiken på entrepenad.

Nej, det är det inte. Skånetrafiken har i sitt trafikeringsavtal med Nettbuss krävt att bussarna skall ha alkolås och att förarna skall blåsa i detta innan de kör. Om Nettbuss inte fullföljer det är det Skånetrafiken som blir lurade i första hand. Skånetrafiken reagerade direkt så fort detta blev känt. Det är därför rubriken var så korkad.

Hur menar du annars att Skånetrafiken skall kunna följa upp detta? Observera också att alkolås inte är något lagkrav utan det är ett avtalskrav.

Blue

Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Kurra-Gurra

Citat från: Blue skrivet 07 mars 2015, 09:23:46 AM
Jag antar att himlen ramlar ner om dom första passgerarna får åka i en buss som inte är helt varm.
Det är vän bara för föraren att komma en kvart innan och dra igång maskineriet. Lönekostnaden för det kan man väl i princip kvitta mot kostnaden för bränslet som bussarna går på tomgång.
Startar inte bussarna efter en helgs stillestånd så är det nog dags för nya batterier!
Hehe, det märks att du kör kvalitetsbuss med det där resonemanget. Om den inte startar så är byter man bara batterier i  en K-SETRA/VanHool/Mercedes-Benz. I en Volvo/Iveco-IRIS/Neoplan så kan det vara fel på allt mellan himmel och jord, och då måste man ha tid att felsöka  :P

Ersa

Ibland känns det som att ramperna är dyrare i drift och skapar mer krångel jämfört med de få minuter "på-tid" man sparar in på förarlöner.
Inte en enda kommunal skolbuss i Norrtälje kommun (oavsett trafikföretag) har rampkoppling, och flera av dem behöver inte ens stå på laddning. Ingen glykolramp finns heller längre i Knutbydepån, där de tre trafikföretagens UL-bussar bara har en laddkabel i nosen nattetid.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 09:34:29 AM
Ibland känns det som att ramperna är dyrare i drift och skapar mer krångel jämfört med de få minuter "på-tid" man sparar in på förarlöner.
Inte en enda kommunal skolbuss i Norrtälje kommun (oavsett trafikföretag) har rampkoppling, och flera av dem behöver inte ens stå på laddning. Ingen glykolramp finns heller längre i Knutbydepån, där de tre trafikföretagens UL-bussar bara har en laddkabel i nosen nattetid.
Jag har ett tredje förslag, nämligen att utrusta alla bussar med motorvärmare, modell enorm elak j***a doppvärmare rätt in i kylsystemet, samt två byggfläktar typ el-björn monterade i fronten och aktern på bussen. Sen är det bara att plugga in en trefashandske 380v i bussen, och du har tillräckligt med värme för att bussen ska få ett hälsosamt rödglödande sken!

Det är märkligt att man på de flesta smådepåer måste ha en elektrisk villapanna som värmer vatten genom flertalet värmeväxlare, istället för att bara montera in systemet direkt i bussen!

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 14:53:19 PM
Jasså man anlitar Grönlunds fortfarande? Trodde man blivit av med kontrakten efter alla klagomål på lärare och standard på utbildningarna i höstas.

Vet ej, men utbildningsnivån för att få köra SL-buss har ju aldrig varit direkt hög, oavsett Grönlunds eller inte. Även de företag som bedriver egen internutbildning ligger ju på en längre nivå jämfört med utbildningsnivån för t.ex lastbilsförare.
De fåtal utexaminerade unga gymnasieutbildade busschaufförerna har jag högre förhoppning om, då man genast märker på dem att de fått en massa nyttig kunskap inlärt. Tyvärr är dem fortfarande väldigt få i antal, men gymnasieutbildningen var ändå ett första litet steg i rätt riktning mot ökad kvalitet och bort från "lågstatusyrket".

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 mars 2015, 09:51:25 AM
Jag har ett tredje förslag, nämligen att utrusta alla bussar med motorvärmare, modell enorm elak j***a doppvärmare rätt in i kylsystemet, samt två byggfläktar typ el-björn monterade i fronten och aktern på bussen. Sen är det bara att plugga in en trefashandske 380v i bussen, och du har tillräckligt med värme för att bussen ska få ett hälsosamt rödglödande sken!

Det är märkligt att man på de flesta smådepåer måste ha en elektrisk villapanna som värmer vatten genom flertalet värmeväxlare, istället för att bara montera in systemet direkt i byssen!

Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2015, 10:01:55 AM
Jag kan inte minnas att någon enda förorts/landsbygdsbuss i Östersund och Umeå på något sätt var kall invändigt vintertid då man hämtade dem från "rampen". Även där var en motorvärmarkabel med 230V det enda som var inkopplat, och från denna gick det ström till laddning samt till invändiga värmefläktar. Snarare blev det i-landbekymmer framåt våren, innan man hann ställa om reglagen, att det blev så varmt inne bl.a Vegorna att man var tvungen att vädra ut överskottsvärmen från förarplatsen innan man kunde tomköra ut mot starthållplatsen.

Flera år senare ankomst till Mälardalen där glykolrampsfanatiker försökte intala mig om att ramper är något i stil med "den enda sanningen" för röda, blå och gula linjevagnar. Jag är givetvis än idag inte alls övertygad om detta.
I SL-världen finns det många som anser att SL är störst, bäst och (kanske inte vackrast, men turtätast  :P ), och därför inte har något att lära av resten av landet eller världen för den delen...
SL
"The wheel, reinvented!"

En del av problemet med ramper är ju att det krävs massa värmeväxlare längs värmens väg, för att förhindra läckage. Man kunde frågat vilken fysiker som helt vad som händer med effekten där.
Ett annat är att all värme måste komma från varmvatten i bussens egna element. Alltså måste man värma även motorn och kylpaketer till 70-80 °C för att det ska bli skönt i bussen. Detta är en bra bit över de 15-20 °C som krävs för att undvika en kallstart. Med ett motorvärmarsystem så värmer man ju både motor och kupe till den temperatur som behövs, eftersom att det är separata värmare!