Stomlinje 639 Hallstavik - Stockholm?

Startat av Stefan P, 05 mars 2015, 18:32:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Kommer linje 639 göras om till en stomlinje, när det blir nya bussar?

Det har talats att göra om 639 till stomlinje sen SL tog tillbaka linjen och köres enbart av Hallstavik. Tidigare kördes linjen av bussar ifrån Östhammar, nu får de vända i Hallstavik.

Det var fin körning att köra Östhammar - Stockholm.

Med vänlig hälsning Stefan P

Kurra-Gurra

Citat från: Stefan P skrivet 05 mars 2015, 18:32:46 PM
Hej 

Kommer linje 639 göras om till en stomlinje, när det blir nya bussar?

Det har talats att göra om 639 till stomlinje sen SL tog tillbaka linjen och köres enbart av Hallstavik. Tidigare kördes linjen av bussar ifrån Östhammar, nu får de vända i Hallstavik.

Det var fin körning att köra Östhammar - Stockholm.

Med vänlig hälsning Stefan P
Det har varit snack om stomlinje av-och-till i 10 år. Vi kommer nog att få vänta minst tio till... Sen köres 639 även av Norrtälje och Fridströms/Rimbo. Dessutom går den än idag dagligen Stockholm-Öregrund (via Östhammar) på sommaren!  :P Det är en fin körning än idag, fast man brukar få stanna för pisspaus i ununge-trakterna på önskemål från passagerare...

Ersa

Det kommer nog aldrig bli en riktig stomlinje av 639:an. Om det mot förmodan skulle ske en framtida satsning på linjen (efter nästa upphandling) så lär det som mest bli någon halvmesyr som 647/677, där man parallellkör röda och blå bussar intill varandra på den stor del av sträckan. I 639:ans fall lär det av praktiska skäl, hur man än vrider på det, bli fortsatt trafik med röda bussar på södra halvan av linjen, vilket gör att själva vitsen med en tydlig stomlinje försvinner.
Vissa påstår att 639 inte kan bli stomlinje pga för oregelbunden trafik, men det stämmer inte fullt ut då man jämför med 677, som än idag inte heller uppfyller kraven på att vara stomlinje. T.ex pga alltför gles trafik på helger. Ett av kraven är 30-minuterstrafik vid lågtrafik, vilket 677:an inte uppfyller med sin 120-minuterstrafik. Här saknas viss logik från SL.

Å andra sidan betyder ju den blåa färgen ingenting längre, speciellt nu med fler och fler UL-specade röda boggibussar på 639 som är både bekvämare och tystare att åka med, jämfört med blåbussarna på 677:an där höga hållplatsutrop, högt motorljud och fasta ryggstöd inte direkt leder till någon långfärdsbusskänsla.

homer

Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2015, 19:51:30 PM


Å andra sidan betyder ju den blåa färgen ingenting längre, speciellt nu med fler och fler UL-specade röda boggibussar på 639 som är både bekvämare och tystare att åka med, jämfört med blåbussarna på 677:an där höga hållplatsutrop, högt motorljud och fasta ryggstöd inte direkt leder till någon långfärdsbusskänsla.

Höga hållplatsutrop och högt motorljud beror väl knappast på att bussen är specad för UL eller SL från början :-\

Ersa

Det jag skulle vilja göra med linjenätet, om jag fick fria händer (och en stor landstingsbudget), vore följande:

- Dela upp linjer:
639 kortas ner till sträckan Rimbo - Hallstavik, och körs uteslutande med samma slags röda UL-specade boggiebussar som idag.
675 blir ny stomlinje Rimbo - Stockholm. Under lågtrafik minskas dagens parallelltrafik söder om Söderhall, och istället utökas avgångarna mellan Rimbo - Söderhall där byte till/från 676 sker. Även de röda bussarna på 639 kan med fördel köras vidare på sträckan Söderhall - Rimbo (- Hallstavik) vid behov.
677 förblir på samma sträcka som idag, men linjen bryts i Rimbo. Vilket kan innebära bussbyte på Rimbo station för resenärer i bägge riktningar. Jag är även öppen för att måhända dra om 677 via Arlanda till Märsta station, medan UL får överta ansvaret för sträckan Åby-Ar-Uppsala. Kanske kan man dra om 186 Uppsala-Östuna-Åby vägskäl (eller slå ihop 806+186), vilken får samtrafik med 677 i Åby.
647 behålls, och även här kan de röda Hallstaviksbussarna från 639 rulla nån vända, innan de återvänder hemåt norrut igen.

- Införa ett "servicecentrum" i navets mitt:
Då dagens långa linjer bryts i Rimbo innebär detta att man kan ta fler bussar ur trafik nån timme under trafikdygnet, och lägga ner tid och energi på att storstäda, tvätta och snabbserva dem i just Rimbo. Det skulle säkert bli lite dyrare än idag, men för pengarna skulle man få fler hela, rena och städade bussar med hela glödlampor ute i trafik varenda dag. Och inga dyra satsningar på tvätt eller städ skulle behöva införas i Hallstavik eller runtom Tekniska högskolan.

Ersa

Citat från: homer skrivet 05 mars 2015, 20:10:03 PM
Höga hållplatsutrop och högt motorljud beror väl knappast på att bussen är specad för UL eller SL från början :-\

Jodå, B9S-ledvagn med startvred, tre dörrar och passagerarstolar med stela ryggstöd tyder på SL-specning. Medan boggivagn med nyckelstart, två dörrar utan fotoceller, samt passagerarstolar med fällbara ryggstöd tyder på UL-specning. Varför hållplatsutropen alltid är högre i blåa B9S än i röda (f.d gula) B9R vet jag inte, men så upplevs det i alla fall.