Teknikens värld: Uppstart av övergiven postdiligens

Startat av Ersa, 03 mars 2015, 17:59:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Här ser vi en gammal Scania Postverksbuss från 1952 med en 135-hästars D611-dieselmotor som har stått en massa år. Motorn visar sig vara en pärla som hostar igång igen med hjälp endast från lite ny, färsk diesel"
http://teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Direktlänk: https://www.youtube.com/watch?v=dwwg4UNeYAo

Gulblå Scania från norr är svårslaget!

Railmaster

Hade det varit en volvomotor allt annat lika så hade den inte startat! :)

BengaB40

Hej! Tryggt att det finns "experter" som Railmaster! Ser fram emot en utförlig beskrivning av Scanias D611 och Volvos motsvarighet 1952 samt hur du kom fram till detta påstående! ::)  Hälsn. BengaB40

Railmaster

Utförligt lär det inte bli! Mina fältförsök visar dock att gamla scaniamotorer i fordon som stått utomhus i långt över tio år "alltid" startar men att dito volvo inte verkar klara av långvariga utomhusuppställningar lika bra! Jag vet inte vilket märke som var vanligast på 50-60-talen men det är väsentligt mycket vanligare med gamla scaniabussar än volvobussar från den tiden idag, scanias kvalitet på motorerna torde ha spelat in!

Ulf Berlin


Björn Forslund

Den gamla svarta dieseln hade en konserverande effekt på motorerna.
Min vän Tommy i Värmland startade upp sin Mack-buss, som stått på skroten sedan 1976 utan problem. Liknande saker har jag varit med om många gånger oavsett det varit Scania eller Volvo, så det är egentligen inget märkvärdigt om motorn är orörd och kylsystemet helt. Ny olja, soppa (ev direkt från dunk), kylvätska och friska batterier är ofta allt som behövs.

Railmaster

Åh! Hur går det med mackbussen? Ett av de mer spännande bussprojekten i detta land! :)