Bussar besköts med grön laser

Startat av eldani, 01 mars 2015, 23:06:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Laserpekare användes mot chaufför i Rimbo i helgen. 

http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.2863592-bussar-beskots-med-gron-laser

Vad tänker man när man använder grön laser. Hoppas att den eller dom åker fast.

Kurra-Gurra

Citat från: eldani skrivet 01 mars 2015, 23:06:11 PM
Vad tänker man när man använder grön laser. Hoppas att den eller dom åker fast.
Man tänker att bussförare är så lite värda att det inte spelar någon roll om de förlorar synen eller inte. En åsikt som oftast delas av samhället. Hoppas kan man ju göra, men min erfarenhet säger mig att ordningsmakten knappast har resurser att ta fast förbrytaren i sådana här fall. Om vederbörande mot alla odds ändå skulle dömas, skulle det förmodligen bli 40 timmars samhällstjänst och en klapp på huvuduet med orden "Gör inte om det där, din busunge  ;)"

En relevant fråga att ställa sig är:
Varför lasras inga bussförare i Saudi-Arabien eller Nordkorea?

Björn Ax

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 04:19:45 AM
Man tänker att bussförare är så lite värda att det inte spelar någon roll om de förlorar synen eller inte. En åsikt som oftast delas av samhället. Hoppas kan man ju göra, men min erfarenhet säger mig att ordningsmakten knappast har resurser att ta fast förbrytaren i sådana här fall. Om vederbörande mot alla odds ändå skulle dömas, skulle det förmodligen bli 40 timmars samhällstjänst och en klapp på huvuduet med orden "Gör inte om det där, din busunge  ;)"

En relevant fråga att ställa sig är:
Varför lasras inga bussförare i Saudi-Arabien eller Nordkorea?

Hur vet du att det inte görs där? Har du pratat med någon högt uppsatt polis där?

Bara för att det är hårt styrda diktaturer betyder det inte att det inte kan hända där också. Via media får man bara reda på en bråkdel av vad som händer i andra länder och jag tror inte beskjutningar mot busschaufförer med grön laser är högre nyhetsvärde än andra saker som händer i dom länderna.

Sen ang hur dom tänker. Dom tänker inte alls. Speciellt inte dom som skjuter mot piloter på flygplan. Dom tänker inte att flera hundra personers liv kan ta slut pga vad dom gör. Det är ju oftast personer i 9-14 års åldern som gör detta för att dom tycker det är coolt.

Kurra-Gurra

Citat från: Björn Ax skrivet 02 mars 2015, 08:14:58 AM
Sen ang hur dom tänker. Dom tänker inte alls. Speciellt inte dom som skjuter mot piloter på flygplan. Dom tänker inte att flera hundra personers liv kan ta slut pga vad dom gör. Det är ju oftast personer i 9-14 års åldern som gör detta för att dom tycker det är coolt.
Ja precis! Om man arresterade och dömde dessa små illbattingar till 15 år i arbetsläger skulle coolhetsfaktorn avta jävligt fort, så skulle vi slippa sådant här! :)

Walter

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 12:34:42 PM

Ja precis! Om man arresterade och dömde dessa små illbattingar till 15 år i arbetsläger skulle coolhetsfaktorn avta jävligt fort, så skulle vi slippa sådant här! :)

Ja sådant agerande från rättsskiparna skapar ju inga andra följdproblem eller hur? Vad säg som att istället öka möjlighterna kring förebyggande insatser.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kurra-Gurra

Citat från: Walter skrivet 02 mars 2015, 12:54:13 PM
Ja sådant agerande från rättsskiparna skapar ju inga andra följdproblem eller hur? Vad säg som att istället öka möjlighterna kring förebyggande insatser.
Ok, jag skall erkänna att mitt resonemang var rätt så tillspetsat. Dock så kvarstår faktum att förebyggande insatser känns rätt så uttjatat vid det här laget. Man har nattvandrare, fritidsgårdar, dialogpoliser m.fl. in absurdum. Ändå bestrålas bussförare med laser. På något sätt måste samhället markera att detta är något betydligt allvarligare än att t.ex krossa rutor på en busskur...

Om inte du med "förebyggande insatser" menar att kratigt skärpa straffen för införsel av illegala laserpekare, kanske att tullen kan samarbeta med utländska polismyndigheter. 25 år i Thailändskt fängelse borde få de flesta att tänka över ett och annat. Då är jag helt med på tåget!  :D

Mattias Petersson

Fel på folket som håller på lyser grön laser borde låsa in dom  >:(
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Kurra-Gurra

Citat från: Petersson skrivet 02 mars 2015, 17:36:25 PM
Fel på folket som håller på lyser grön laser borde låsa in dom  >:(
Tack och lov att åtminstånde en till tycker det! :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 15:19:22 PM
Ok, jag skall erkänna att mitt resonemang var rätt så tillspetsat. Dock så kvarstår faktum att förebyggande insatser känns rätt så uttjatat vid det här laget. Man har nattvandrare, fritidsgårdar, dialogpoliser m.fl. in absurdum. Ändå bestrålas bussförare med laser. På något sätt måste samhället markera att detta är något betydligt allvarligare än att t.ex krossa rutor på en busskur...

Om inte du med "förebyggande insatser" menar att kratigt skärpa straffen för införsel av illegala laserpekare, kanske att tullen kan samarbeta med utländska polismyndigheter. 25 år i Thailändskt fängelse borde få de flesta att tänka över ett och annat. Då är jag helt med på tåget!  :D

Brottet brukar rubriceras som brott mot strålskyddslagen för innehavet av laserpekaren och sedan misshandel för användandet mot personer (alternativt vållande till kroppsskada har jag för mig i något enstaka fall). Det är allvarliga brott som det finns möjligheter att döma ut hårda straff för. Brotten är betydligt allvarligare än att slå sönder en busskur om man nu ska jämföra med ett brott som skadegörelse.

Problemet är snarare att detta med laserpekare är brott som är väldigt svåra att bevisa. Var befann sig personerna med pekaren? Det är faktiskt inte helt lätt att veta det. Det är inte säkert att det är personer som är synliga på platsen, det kan finnas flera höga byggnader i närheten eller liknande där personerna kan ha befunnit sig. Var ska man börja leta? Vem höll i pekaren? Ännu svårare att reda ut.

Sammantaget kan man väl säga att personerna som sysslar med detta känner sig väldigt säkra på att inte åka fast, även om dom vet att dom riskerar hårda straff om dom skulle lagföras. Det är alltså inte säkert att det skulle hjälpa att skärpa straffen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Andreas91

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 12:34:42 PM

Ta o sansa dig lite vetja! Problemen försvinner ju knappast av att du tvingar ungarna till 15 år i arbetsläger! Totalförbjud istället import av sådana där laserpekare, och se till att inspirera ungarna till att göra något annat... som att tillsammans exempelvis utvecklas till den framtida generationens stora idrottare. Nya ungar lär nog bli inspirerade av laserpekarna, men minst lika obehagligt är att idiotin får fortsätta att härja på gatorna. Jag vet inte om du försökte dra till ditt käcka uttalande med en glimt i ögat, men det gick tyvärr inte hem. Inte alls.

Kurra-Gurra

Citat från: Andreas91 skrivet 02 mars 2015, 20:55:38 PM
Ta o sansa dig lite vetja! Problemen försvinner ju knappast av att du tvingar ungarna till 15 år i arbetsläger! Totalförbjud istället import av sådana där laserpekare, och se till att inspirera ungarna till att göra något annat... som att tillsammans exempelvis utvecklas till den framtida generationens stora idrottare. Nya ungar lär nog bli inspirerade av laserpekarna, men minst lika obehagligt är att idiotin får fortsätta att härja på gatorna. Jag vet inte om du försökte dra till ditt käcka uttalande med en glimt i ögat, men det gick tyvärr inte hem. Inte alls.

Laserpekarna av denna kaliber är redan förbjudna, liksom att bestråla bussar. Men vad spelar det för roll när upprätthållandet av lag och ordning sjunker för varje år som går. Inlägget var som gissat skrivet med glimten i ögat. Jag får passa på att unna mig att glimta så mycket jag kan med ögonen medan det ännu finns möjlighet, ty snart har nog nån busunge skjutit sönder mina ögon så att jag får vandra omkring med en vit käpp resten av livet, och dessutom mister min försörjning som bussförare. Allt p.g.a att ungarna "Inte har nån fritidsgård"
8) <- Blinda Konrad-smiley

Cyklisten

Tyvärr, vissa ungdomar begriper inte att man kan ta skada av detta. Själv fick jag en sådan laserpekare i ögonen en natt då jag varit med tidningsbil i Sjöbo. Först kändes ingenting, men efter någon månad blev synen sämre, om det nu kan ha samband, men det fick bli glasögon. Om en busschafför får värre skada en vad som går att avhjälpa med glasögon då blir man ju av med både kortet och jobbet, låter inget vidare...