Högkonjunkturens betydelse i bussföretag

Startat av Power, 20 november 2007, 12:51:54 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Power

I Dagens Nyheter kunde man i lördags 17:e läsa om införd 6 timmars vecka i AUDI-verkstäder. Hård kamp om dugliga mekaniker tvingar bilverkstäder att justera arbetstider och höja löner. AUDI var även nöjda med 6-timmars arbetsdag vilket ger längre öppettider som gör att kunder kan lämna och hämta bilen även kvällstid. Bilverkstäder i Stockholmsområdet slåss om mekaniker och den som inte erbjuder dugliga löner, en fräsch verkstad och bra arbetstider blir utan personal, och i förlängningen kunder. Speciellt mekaniker för tunga fordon, som bussar och lastbilar, råder det stor brist på.

Hur är det på bussbolagen och Trafikhuvudmännen? Som ju är vana att samhället går in och utbildar deras anställda för att pressa ned lönerna.

Ser man något liknade inom bussbranschen där ju vagnfelen verkar vara permanentade? Rent allmänt hur har senaste års högkonjunktur påverkat möjligheterna till rekrytering inom branschen? För verkstäder, förare och övrig personal. Har löner och villkor förbättrats? Är man en attraktiv arbetsplats? Om inte varför?

Vi har stort överskott på välutbildade akademiker i Sverige som ofta är arbetslösa, bereds några av dessa plats i trafikföretagen (där man enbart tycks rekrytera internt?) för att få upp trafikföretagens kompetens. Man kan jämföra med trendiga företag som IKEA som har har väldigt bra rekryteringsbas genom att i många år satsat starkt på personalutveckling. Trafikens infrastuktur har stora brister på många områden och trafikföretagen verkar inte locka dagens studenter. Man verkar i bussföretag ha en rätt så gammal och otidsenlig personal. Varifrån kommer just dina chefer?

Ett intressant inslag om brister i trafikens infrastruktur finns på:
http://www.regeringen.se/sb/d/9639/a/89443
men tar tid att avverka eftersom det är många timmars sändning.