Stadsbussarna i Malmö förr

Startat av malmöiten, 01 mars 2015, 21:38:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

malmöiten

Hittade två intressanta ämnen om busstrafiken i Malmö när jag var liten påg

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39106.0

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57949

Har några små funderingar. När slutade ML köra ut till Svenshög (linje 40 till Arlöv)? Enligt första tråden så gick linje 40 till Krusegatan och Rinnebäck vilket även linje 18 gjorde när den ersatte linje 40 1989 men varför just Rinnebäck? Och enligt en karta någon länkat i tråden så var det tidigare turer på linje 33 som gick till Rinnebäck och innan dess startades väl någon form av linje i 50-serien som gick från Valdemarsro upp till Sege (nuvarande Akzo Nobel) och vidare upp till Arlöv och Rinnebäck (står att läsa i boken ML Historik 19xx - 1980). Linjenätet 87/88 är ju lite annorlunda än kartan från 1983 som finns i tråden och den i sin tur skiljer sig från en gammal Sydsvenskan-karta med busslinjer från nån gång på 70-talet som jag fått av min käre fader. Gjordes det väldigt mycket ändringar och justeringar under 80-talet? Det verkar ju ha tillkommit några snabblinjer (60-serien) som en slags föregångare till de gamla expressbussarna (90-serien efter 1989).

Dessutom, kartorna nedan är ett utmärkt komplement till listan över hur linjenätet 1989-2005 såg ut ursprungligen

http://xyz.malmo.se/historiska_kartor/pdf/%C3%960038_1.pdf

http://xyz.malmo.se/historiska_kartor/pdf/%C3%960038_2.pdf

Dock är jag lite nyfiken på hur Servicelinjerna och Nöjeslinjerna som inte finns med på de här kartorna gick (alltså som linjer på en karta). Dessutom tillkom ju linje 22 mellan Mellanheden och Riseberga en period för att sedan försvinna och några år senare återkomma som ersättning för linje 82, 14D, 12D, 15B och en del av 13B (Ön - Värnhem - Kirseberg - Bulltofta - Jägersro - Fosieby - Lindängen - Almvik - Lindeborg - Svågertorp, var det inte Lindeborg C först btw?) och den extra Expresslinjen 89 (Lönngården - Ö. Sjukhuset). Någon som har kartor över hur dessa linjer gick?

Och slutligen, när gjordes de stora justeringarna av linje 11, 12, 13, 14, 16, 17 och 18 samt vissa expresslinjer?)
Linje 11 och 12 bytte lite grenar med varandra och 11an kortades till Rosengård respektive Kroksbäck där den ersatte 13D.
Linje 13 gick bara från Holma och slutade gå över Centralen och Värnhem och ersattes delvis av linje 17 som flyttades från Nobelvägen till Föreningsgatan och fick en annan väg genom Oxie.
Linje 14 och 18 bytte ändhållplatser med varandra i nordost (18 enbart till Segevång, (Arlövsturerna slutade?) och 14 till Valdermarsro-(Sege)/Bulltofta och linje 18 drogs via Remonthagen - Stenkällan - Toftängen och grenen till Jägersro från Persborg via Jägersrovägen försvann)
Linje 16 fick andra körvägar i Oxie och båda grenarna körde via Jägersrovägen och 17 tog dåvarande E14, numera E65)

Linje 90 förlängdes till Klagshamn och slutade köra upp genom Oljehamnen.
Linje 94 ut till Östra Varvsgatan (antar att det var när Norra varvsbassängen fyllts ut)
Linje 95 och 98 bytte väl körvägar med varandra eller gick de enligt 1989 års karta ända tills de lades ner?
Linje 97 förlängdes till Annetorp

Dessa förändringar är de jag kan komma på på rak arm, vissa andra justeringar gjordes väl under åren. Men gjordes alla större linjeändringar samtidigt (i mitten på 90-talet hade väl de största ändringarna gjorts?) och var detta i effektiviseringssyfte? Kan ju själv tycka att det verkar bökigt att köra en stor ledbuss genom villorna vid Limhamns kyrka tex

conben

Ska försöka bena ut så mycket jag kan, jag har en del tidtabeller och kartor kvar från 70- och 80-talen, vad jag kan se så slutade linje 40 att köra till Svenshög under 1986. I vinter-tabellen 86-87 så går linje 40 endast till Rinnebäck, Halvtimmestrafik M-F (Övriga turer går endast till Värnhemstorget eller Krusegränd). Men det verkar ha varit mycket experimenterande med trafiken till Burlövs kommun i början på 80-talet. I vinter-tabellen 82-83 är det, precis som du säger, 33:an som går till  Rinnebäck, medan 40 fortfarande går till Svenshög. I vintertabellen 85-86 så är 40 uppdelad i 3 grenar, Rinnebäck, Svenshög och Sege.
Varför Rinnebäck? Vet inte, men om jag får spekulera så tror jag att stora delar av området byggdes väl under första halvan av 80-talet har jag för mig och man tyckte väl att den befintliga kollektivtrafiken runt området inte var tillräcklig. Samtidigt gjordes väl en förändring så att linjerna mot Staffanstorp gick genom Arlöv och man tyckte nog att de linjerna + 130 gjorde att linje 40:s ursprungliga sträckning inte längre behövdes.
Min känsla är att det åtminstone på första halvan av 80-talet gjordes en hel del justeringar i linjenätet, men till slut insåg man nog att det inte gick att lappa längre och la krutet på att skapa den nya linjenätet. Ett fullständigt nödvändigt beslut enligt min mening. Det gamla nätet var på slutet så spretigt att det måste ha varit mycket dyrt att trafikera och dessutom fullständigt oöverskådligt för resenärerna.

När det gäller bussarna i 60-serien så fanns det i början på 70-talet en linje 60 som inte var någon snabblinje utan snarare förstärkningslinje till 32:an och 35:an. Den gick morgon och eftermiddag Söderkulla - Gustav Adolfs torg - Hermodsdal. 1977 hade den försvunnit, men då hade 61:an och 62:an tillkommit som bägge var snabbussar mellan Lindängen och Kockums. Bägge linjerna stannade på alla hållplatser fram till Eriksfält och gick sedan olika vägar med enstaka stopp före kockums. Bägge hade vars en tur på morgonen, 61:an var väl "arbetarbussen" då den var vid kockums kvart i 7 och 62:an "tjänstemannabussen" då den var vid kockums vid halv 8 tiden.
Till 1982 hade även linje 63 och 64 tillkommit, dessa kan nog mer betraktas som rena föregångare till expresslinjenätet. 63:an gick från Oxievång/Tingdammen till Gustav Adolfs torg, några år senare en gren från käglinge också (endast på morgonen). Den stannade på alla hållplatser i Oxie och därefter första stopp Södervärn och sedan alla till Gustav. 64:an gick från Bunkeflostrand till Gustav Adolfs torg med stopp vid alla hållplatser fram till Götgatan och därefter först vid Erikslust och sedan alla från Kronprinsen till Gustav. De här linjerna verkar sedan haft samma uppehållsmönster och tidtabell, förutom att 63:an slutade stanna vid Möllevångsgatan efter något år, fram till Linjeomläggningen 1989.

Jag har de flesta linjekartorna från tiden efter 89 sparade ska se om jag kan fota av någon och lägga upp, men när det gäller servicelinjerna och nöjeslinjerna så var de inte med i kartorna under de första tidtabellsperioderna.

Jag återkommer till de övriga frågorna...

rengmark

Min första träff på Rinnebäck får jag i turlistan 79/80 då korta linje 59 gick Östra Sjukhuset - Rinnebäck via Sege. Gles trafik endast vardagar och anslutning med 33:an vid Ö. Sjukhuset. Som nämnts ovan utökades trafiken de kommande åren och man körde t.o.m. natturer. När nya linjenätet kom 1989 reducerades  trafikeringstiden så att man vardagar hade trafik till kl 19 och lördagar till kl. 15 och söndagar ingen trafik alls. Jag vet inte orsaken till detta.

Linje 60 gjörde aldrig den nytta man förväntade sig när det gällde avlastning av linje 32 och 35. Dels annan turtäthet och dels att många aldrig lärde sig att linjen var ett komplement till de båda andra linjerna.

conben

Här är en karta över hur nöjeslinjerna gick vintern 92/93
https://www.dropbox.com/s/hskakc01q400gvv/20150307_092013.jpg?dl=0

och här en på hur den kvarvarande serviclinjen gick samma tidtabell
https://www.dropbox.com/s/hcyi5lv1wlv8t3k/20150307_091958.jpg?dl=0

När det gäller linjeförändringarna i huvudlinjenätet så verkar det framför allt vara till vintertabellen 93/94 som de största ändringarna gjordes och även kring år 2000. Förändringarna kring 2000 berodde säkert till största delen på att Öresundsbron öppnade med allt vad det innebar. Ändringarna 92/93 och där omkring berodde förmodligen på att man upptäckt saker som inte fungerade som man tänkt sig med det nya linjenätet. Personligen tror jag att linje 11 var det stora problemet och de flesta förändringarna hade sitt ursprung i att linje 11 behövde göras om. Jag tror att belastningen på sträckan rosengård - centrum - bellevuegården var betydligt mycket högre än på de yttre delarna. Framför allt rosengård - centrum hade behov av betydligt mycket högre turtäthet än vad som var motiverat i ytterområdena. Utanför rosengård och bellevuegården så gick ju linjen genom enbart villamattor med betydligt lägre kollektivtrafikandel. Vi ska också komma ihåg att före linjeomläggningen hade Rosengård 3 linjer in till centrum med sammanlagt 20 avgångar i maxtimmen in mot centrum. Detta ersattes linje 11 med 6 avgångar + 96:an med 4 avgångar i timmen i första tidtabellen.

De ändringar i huvudlinjenätet som jag hittat är följande (har säkert missat något):
Linje 10
Behöll samma sträckning under hela linjenätets levnad.

Linje 11
Till vinertabellen 93/94 så kortades 11:an till att endast gå till Kroksbäck i stället för till Sibbarp och Annetorp. Sträckningen genom limhamn till Sibbarp övertas av linje 12. I andra änden kortades grenen till Riseberga av till Högatorp och grenen till Toftängen kortades av till Rosengård södra. Även sträckningen till Riseberga övertas av linje 12. Linje 18 övertar ändhållplatsen vid toftängen och delar av sträckningen som 11:an lämnar. Det enda som hände efter det var att man till vinertabellen 02/03 ändrade ändhållplats från Rosengårdsskolan(Rosengård södra) till Ramels väg.

Linje 12
Till sommartabellen 92 försvann grenen till Dragörfärjan (Ön). Istället får linje 82 överta den trafiken. 
Till vinertabellen 93/94 tillkommer grenen till Sibbarp och grenen till Riseberga.
Till vintertabellen 99/00 försvinner grenen till Jägersro och linjen får sitt slutliga utseende. Sträckningen från Videdal till Jägersro övertas av den nya linjen 22.

Linje 13
Till vintertabellen 93/94 försvann grenen till kroksbäck, övertogs av linje 11, och
till vintertabellen 99/00 så kortades grenen till Lindeborg Centrum av till Lindängen så att bägge linjegrenarna hade Lindängen som ändhållplats, men olika körvägar fram till lärarhögskolan.

Linje 14
Till sommartabellen 91 förlängdes segevångsgrenen till Valdemarsro (och sege).
Till sommartabellen 93 flyttar genen till Valdemarsro från att gå via Segevång till att gå via Östra sjukhuset och Vattenverksvägen.
Till vintertabellen 99/00 försvinner grenen till Bulltofta ind omr.
Till sommartabellen 01 förlängs linjen från Lindeborg till Svågertorp.

Linje 15
Redan till vintertabellen 90/91 införs en ny gren till Jägersro via södra Fosieby industriområde.
Till vintertabellen 99/00 försvinner grenen igen. Sträckningen övertas av den nya linje 22.
Till vintertabellen 02/03 förlängs linjen från Centralen till Västra hamnen.

Linje 16
Redan till sommartabellen 90 ändras så att bägge grenarna går via elisedal. Från börja gick genen till Käglinge via motorvägen.
Till vintertabellen 93/94 byter grenarna körväg i Oxie.
Till vintertabellen 03/04 flyttas linjen till att gå motorvägen i stället för via elisedal mellan Oxie och Jägersro. I stället får linje 17 gå via Elisedal.

Linje 17
Till vintertabellen 93/94 flyttar linjen till att gå via Konserthuset mellan Nobeltorget och Värnhemstorget i stället för Nobelvägen. Det innebär att konserthuset passeras två gånger på varje tur.
Till vintertabellen 92/93 slutar linjen gå in om Gullvik utan fortsätter rakt fram på Ystadvägen. Linje 18 övertar sträckan in till Gullvik.
Till sommarn 95 ändras linjen till att gå via Lönngatan och Poppelgatan i stället för via Lärarhögskolan. Återigen går linjen in om Gullvik istället för Ystadvägen och linje 18 försvinner på sträckan Poppelgatan -Gullvik.  Även i Oxie ändras körvägen efter Oxie centrum och linjen går till Käglinge istället för Tingdammen.
Till vintertabellen 03/04 återgick linjen till att gå Nobelvägen och den började köra via Elisedal i stället för motorvägen till Oxie.

Linje 18
Till sommartabellen 91 kortades grenarna i nordost av från Allegatan till Krusegatan respektive från Valdemarsro till Segevång. Sträckan till Valdemarsro övertogs av linje 14, medan den andra sträckan hänvisades till befintliga länsbusslinjer.
Till sommartabellen 92 flyttas grenen till Jägersro till att gå till Gullvik istället.
Till sommartabellen 93 läggs grenen till Krusegatan ner.
Till vintertabellen 93/94 förlängs grenen till Stenkällan att fortsätta till Toftängen istället.
Till sommartabellen 95 tas genen till Gullvik bort.
Till sommartabellen 98 tas svängen in om Jägersro villastad bort så att man kör Amiralsgatan rakt ut.

Linje 19
Den enda ändring som görs är att till vintertabellen 02/03 ändras körvägen mellan Ön och Limhamns centrum till att gå via Strandvägen i stället för Sveagatan.

Linje 20
Redan till sommartabellen 90 ändras linjen till att gå via Ribersborg i stället för Regementsgatan.
Till vintertabellen 99/00 ändras linjen till att gå Citadellsvägen i stället för via Malmöhusvägen.

Linje 21
Till vintertabellen 02/03 försvinner grenen till Västra hamnen, linje 15 ersätter. En ny gren till vinkeln skapas också (kör vidare efter östra hamnen).

Linje 22
Ny linje som skapas till vintertabellen 90/91. Går från Riseberga till Hyllie. Till sommartabellen 92 kortas linjen av från Hyllie till Mellanheden.
Till vintertabellen 93/94 försvinner linjen igen.
Till vintertabellen 99/00 återuppstår linjen igen men går då mellan Ön och Lindeborg centrum via Centralen, Segevång och Jägersro. Linjen ersätter ett antal grenar på flera linjer och även Linje 82 och skapar något av en yttre ringlinje.
Till vintertabellen 00/01 förlängdes från Lindeborg centrum till Svågertorp.

Linje 23
Ny linje som skapas till från vintertabellen 00/01. Går mellan Ön och Svågeretorp via Limhamns centrum och Holma. Tanken med linjen var att mata till köpenhamnstågen vid Svågertorp.

Linje 82
Till sommartabellen 92 får linjen kraftigt utökad turtäthet och stannar på alla hållplatser som passeras på vägen mellan Dragörfärjan och Gustav adolfs torg.
Till vintertabellen 99/00 läggslinjen ner, ersätts av nya linje 22.

I expresslinjenätet hände följande:
Linje 89
Ny linje från sommartabellen 91, försvinner igen till sommartabellen 92 gick mellan Lönngården och Östra sjukhuset via Bulltofta industriområde.

Linje 90
Från sommartabellen 95 inrättas en ny grentill Klagshamn. Från sommartabellen 00 går inte linjen via Triangeln längre, utan går Bergsgatan istället. Från vintertabellen 03/04 kortas linjen av till att utgå från Sibbarp.

Linje 91
Lades ner till vintertabellen 03/04

Linje 92
Lades ner till vintertabellen 02/03

Linje 93
Lades ner till vintertabellen 02/03

Linje 94
Byter slutstation från Västra hamnen till Östra varvsgatan till sommartabellen 91.
Läggs ner till vintertabellen 02/03.

Linje 95
Får en gren till Käglinge redan från sommartabellen 90.

Linje 96
Från sommartabellen 90 får linjen en ny gren till Högatorp.
Redan från vintertabellen 90/91 försvinner grenen till Högatorp igen. Ersätts av linje 97. En ny gren till Stenkällan tillkommer istället.
Till vintertabellen 92/93 förlängs grenen till Toftängen ut till Kvarnby.
Till vintertabellen 04/05 försvinner grenen till stenkällan.

Linje 97
Från vintertabellen 90/91 kortas linjen av från Riseberga till Högatorp och förlängs från Mellanheden till Limhamns ind omr.
Från sommartabellen 91 inrättas en ny gren till Rosengård norra.
Från vintertabellen 92/93 försvinner grenen till Rosengård norra igen. En förlängning från Limhamns ind omr till Limhamns centrum införs också.
Från vintertabellen 93/94 förlängs återigen linjen till Riseberga från Högatorp. Även i andra ändan förlängs linjen, från Limhamn centrum till Annetorp.

Linje 98
Till vintertabellen 92/93 ändras körvägen så att linjen går Ystadvägen rakt ut till Fosieby industriområde i stället för via Poppelgatan och Jägersrovägen.

Linje 99
Från vintertabellen 90/91 inrättas en ny gren till Östra sjukhuset som försvinner igen till sommartabellen 91. Ersätts av nya linje 89.
Linjen läggs ner till sommartabellen 04.

malmöiten

Jag tackar för uttömmande svar. Intressant läsning, det är ju över 20 år sen dessa ändringar och till sommaren har linjenätet 1-8 funnits i 10 år. Tiden går fort