Stadsbussarna Ösd/Gävle

Startat av janjoh, 01 mars 2015, 19:12:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Vet någon om de har några ledbussar i sin trafik eller är det bara vanliga kortbussar?  :(
I somras då jag var i Östersund under Storsjöyran så kördes en ledbuss under fredag-lördag, som förmodligen annars var stationerad i Gävle.

AO

Hej!
I Östersund använder man inga ledbussar. I Gävle används 10 ledbussar och 5 boggibussar. Sedan finns ytterligare ett antal boggibussar i Gävle som använda i regionaltrafiken.

Peter Öden

Hej !

Ett par MAN-ledbussar lånades i somras till Östersund från Gävle.

Mvh Peter Ö

janjoh

Hoppas de kan låna in även kommande sommar, så man får chansen att åka ledbuss igen i Östersund  :D
. Senast var ju 2000 när Swebus lämnade över östersundstrafiken. Eller var det 2001?

Christian Ljunggren

2000-12-31 var sista trafikdagen för Swebus Östersundstrafiken.

Med vänlig hälsning

Christian

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

janjoh

Ja jag tänkte samma, 14 år sen grönbussarna försvann ???

Tycker trots allt Östersund hade en riktigt bra busstrafik då med en bred fordonsflotta som byggdes upp under Jämtlandsbuss tid och gick väl ner sig lite under Swebus-tiden.  Underhållet av bussarna blev sämre då.

Men ledbussarna var bra som JB köpte in och det var väl de som såldes lättast sen?

M. Larsson

Sommarna 2011, 2012 och 2014 lånades ledbussar från Gävle under Storsjöcupen och Storsjöyran. 2013 var inga ledbussar i Östersund p g a strejk.